آیا بازار سهام باز هم نزول خواهد کرد؟

پیش بینی بورس هفته اول بهمن 1400 / راه نجات بازار سهام کدام است؟

14:39 - 1400/11/01
اکوایران: شاخص کل بورس پایتخت به پائین‌ترین سطح در 6 ماه اخیر رسیده است. آیا این روند ادامه دار است؟ راه نجات بازار سهام کدام است؟

به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند نزولی داشت و به پائین‌ترین سطح در 6 ماه اخیر رسید. در اولین روز هفته شاخص کل 11 هزار و 644 واحد افت کرد و روز یکشنبه ریزش 11 هزار و 684 واحدی داشت. روز دوشنبه شاخص 4 هزار و 271 واحد پائین آمد و روز سه‌شنبه بیشترین سقوط 3 ماه اخیر را تجربه کرد. شاخص کل در این روز با کاهش 30 هزار و 540 واحدی مواجه شد. اما در آخرین روز کاری هفته اخیر روند نزولی شاخص متوقف شد و 2 هزار و 539 واحد بالا آمد، آیا روند نزولی بورس به پایان رسیده؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

 

بازدهی منفی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 54 هزار و 760 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 4.1 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نزول کرد با این تفاوت که شاخص هم وزن دی تمامی روزها نزول کرد. روز چهارشنبه که شاخص کل رشد کرد،  شاخص هم وزن  هزار و 385 واحد افت کرد تا در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 18 هزار و 125 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 335 هزار و 643 واحد برسد و بازدهی منفی 5.1 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته اول بهمن 1400 / راه نجات بازار سهام کدام است؟6

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، شدت نزولی بازار –نسبت به هفته‌های قبل- بیشتر شد و شاخص نه تنها یک کانال پائین آمد بلکه به پائین‌ترین رقم در 6 ماه گذشته رسید. شاخص پیش از این در آذرماه نیز به کانال 1.2 میلیونی سقوط کرده بود اما تا این حد پائین نرفت و خیلی زود به کانال 1.3 میلیونی برگشت، اتفاقی که از سوی تحلیل‌گران به قدرت سطح حمایت رقم یک میلیون و 300 هزار واحد تعبیر شد. اما در آخرین روزهای معاملاتی دی ماه، همزمان با کاهش دمای هوا، گویی سرمای معاملات بورس نیز شدت گرفت و شاخص به سطوحی سقوط کرد که پیش از این در تیرماه آن را تجربه کرده بود.

در هفته‌های دوم و سوم دی ماه شاخص افت 2 درصدی داشت اما در هفته چهارم 4 درصد کاهش یافت. برخی از تحلیل‌گران شدت گرفتن روند نزولی بورس را نشانه انتظار مثبت فعالان بازار سهام نسبت به توافق در وین می‌دانند.

روند خروج نقدینگی حقیقی از بورس نیز ادامه یافت و روز چهارشنبه رکورد بیستمین روز متوالی ثبت شد. در مجموع کل هفته هزار و 972 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج  پول حقیقی  394 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 49 درصدی داشته است. در 20 روز اخیر 6 هزار و 323 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن 316 میلیارد تومان است.

در پایان هفته معاملات بازار برای شانزدهمین روز متوالی با مازاد عرضه بسته شد. روز چهارشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 117 میلیارد تومان شد که 47 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های خرید بود.

پیش بینی بورس هفته اول بهمن 1400 / راه نجات بازار سهام کدام است؟16

بنابراین بازار همچنان با کمبود نقدینگی، خروج پول حقیقی و مازاد عرضه مواجه است. در ماه‌های اخیر اظهارات رسمی بسیاری مبنی بر تزریق نقدینگی از طریق صندوق تثبیت بازار به گوش رسیده و حتی در ستاد اقتصادی دولت نیز به تصویب رسید اما تحقق آن در سال 1400 منتفی است. زیرا تا زمانی که مصوبات ستاد اقتصادی در بودجه 1401 گنجانده نشود و در مجلس به تصویب نرسد عملیاتی نخواهد شد.

تحلیل‌گران معتقدند بازار سهام برای خروج از روند نزولی به اعتماد سازی و بهبود شرایط اقتصاد کلان نیاز دارد. تا زمانی که بازارهای موازی و رقیب بازدهی بیشتری به سرمایه‌گذاران بدهند روند خروج سرمایه از بورس ادامه خواهد داشت. بخش زیادی از سرمایه خارج شده در یک سال اخیر جذب بازارهایی چون رمزارزها، صندوق‌های درآمد ثابت و اوراق بدهی دولتی و همچنین بازار سکه و ارز شده‌اند.

با این همه، تحلیل‌گران بنیادی همچنان به تأثیر گزارش‌های مالی شرکت‌ها بر قیمت سهام اعتقاد دارند. در پایان دی ماه بسیاری از شرکت‌ها گزارشات مالی میان‌دوره‌ای 9 ماهه خود را منتشر کردند. نکته جالب توجه افزایش درآمد و سودآوری شرکت‌هایی است که قیمت سهام آن‌ها در 9 ماه اخیر نزول کرده است. شکاف میان عملکرد شرکت‌ها و قیمت سهام آن‌ها و به تعبیر بهتر شکاف میان ارزش ذاتی و ارزش بازاری شرکت‌ها نشانه‌ای از ناکارایی بازار سهام است که عوامل متعددی دارد. افزایش بی‌اعتمادی سرمایه‎‌گذاران بسیاری را از بورس فراری داد و آن‌هایی که ماندند نیز رویکرد کوتاه مدت به بازار دارند. در بورس تهران سرمایه‌گذاران عمدتا در کوتاه مدت به سود سرمایه‌ای (Caoital Gain) خود می‌نگرند و به اصطلاح نوسان‌گیری می‌کنند. این گروه از معامله‌گران توجه اندکی به گزارشات مالی و یا تقسیم سود شرکت‌ها دارند. در چنین شرایطی در کوتاه مدت تزریق نقدینگی به بازار توسط دولت و از طریق صندوق تثبیت بازار بر روند ورود و خروج سرمایه به بازار تأثیر خواهد داشت. اما در بلندمدت هیچ راه میانبری وجود ندارد مگر آن که اقتصاد کشور به ثبات برسد.

پیش بینی بورس هفته اول بهمن 1400 / راه نجات بازار سهام کدام است؟20