سومین روز نزولی شاخص کل؛

صف‌نشینی فناتیک در بورس تهران

18:19 - 1400/06/28
در پایان معاملات 28 شهریور 1400 شاخص‌های بازار افت کردند و 131 نماد صف فروش داشتند. به نظر می‌رسد صف‌نشینی در بازار سهام تهران سویه‌های فناتیک پیدا کرده، به عبارت دیگر صف نشینی در بورس دلایل منطقی ندارد.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در روزی که ارزش معاملات بازار کاهش یافت، شاخص کل بورس 29 هزار و 741 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 420 هزار واحد رسید.

 

تابلوی قرمز بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص بورس نزولی شد و شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی حدود 3 هزار واحد افت کرد. شدت نزول قیمت‌ها در 2 ساعت پایان افزایش یافت و در پایان معاملات شاخص با افت 29 هزار و 741 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 420 هزار واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز با افت 8 هزار و 938 واحدی در سطح 431 هزار و 2 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 321 واحد افت کرد و در سطح 21 هزار و 146 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 64 نماد رشد قیمت داشتند که 43 نماد بورسی و 21 نماد فرابورسی بودند. همچنین 428 نماد کاهش قیمت داشتند که 306 نماد بورسی و 122 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 12 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 86 درصد بازار افت قیمت داشتند.

صف‌نشینی فناتیک در بورس تهران12

 لیدرهای بازار

روز یکشنبه نمادهای «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «فسبزوار»، «دسبحا» و «البرز» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «بپاس» و «هرمز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فجهان»، «اتکای» و «صبا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و کیمیاتک و سپید در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز مدیریت، دی و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

سومین روز خروج پول حقیقی 

روز یکشنبه برای سومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 902 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز شنبه رشد 6 درصدی داشته است.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 31 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فولاد (فولاد مبارکه) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کاهش نقدشوندگی بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 19 هزار و 593 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 28 درصد کاهش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز با افت 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 999 میلیارد تومان رسید.

همچنین ارزش معاملات اوراق بدهی که 62 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود به 12 هزار و 175 میلیارد تومان بالغ شد که افت 29 درصدی را نشان می‌دهد.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 7 درصد تنزل کرد و در رقم هزار و 155 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 1.7 درصد کاهش یافت و 460 میلیارد تومان شد.

شرکت پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) با صف‌ خرید 404 میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فسبزوار، نمادهای کیمیاتِک (آریان کیمیا تک) و فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 57 میلیارد تومانی داشت. پس از مدیریت، برکت (شرکت دارویی برکت)  و حسیر (شرکت ریل سیر کوثر) بیشترین صف فروش داشتند.

مدیریت و دی صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز سهام مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 174 میلیارد تومان بود.

پس از مدیریت، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و برکت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شپنا و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 703 میلیون و 339 هزار و 14 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از دی، نمادهای خودرویی بازار بیشترین حجم معامله را داشتند. خساپا در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. کرمان و وسکرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌نشینی فناتیک در بورس تهران9