تقسیم سود بالا در «پترول» با فشار سهامدار عمده

15:49 - 1400/01/25
مطابق آگهی منتشرشده در سایت کدال، شرکت گروه پتروشیمی سرمایه­گذاری ایرانیان ساعت 9 صبح امروز (شنبه 20 شهریور) مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار کرد. «پترول» که با سرمایه ثبتی دو هزار میلیارد تومانی به مجمع رفته بود، در پایان 25 ریال سود به ازای هر سهم خود تقسیم کرد.

صبح امروز مجمع عادی سالانه شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) برای سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت سال 1395 برگزار شد. این مجمع که به ریاست مصطفی امیدقائمی (نایب رئیس هیأت مدیره به نمایندگی از پتروشیمی مبین) تشکیل شد، با حضور 80 درصد از صاحبان سهام رسمیت یافت.

در ابتدای جلسه، دبیر مجمع خلاصه‌ای را از فعالیت‌های هیأت مدیره در سال مالی گذشته ارائه کرد. احمدعلی محصصی ضمن معرفی مهمترین دستاوردهای شرکت در سال مالی گذشته گفت: مهمترین اقدامات سال گذشته توسط هیأت مدیره عبارت بود از انتقال سهام شرکت از فرابورس به بازار دوم بورس، انجام اقدامات لازم برای تأمین مالی افزایش سرمایه شرکت‌های گروه، گشایش اعتبارات اسنادی برای تأمین مالی شرکت پتروشیمی گچساران به ارزش 220 میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک توسعه صادرات، آغاز عملیات احداث خط تولید پلی‌پروپیلن در شرکت توسعه صنایع پایین دستی پتروایرانیان به ظرفیت 170 هزار تن در سال، آغاز عملیات احداث خط لوله انتقال آب و انجام مناقصه خط لوله انتقال اتیلن از پتروشیمی گچساران به صنایع پتروشیمی دهدشت و همچنین انجام افزایش سرمایه در شرکت‌های زیرمجموعه.

شاید مهمترین خصیصه شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان، داشتن پروژه‌های در دست و پروژه‌های آتی متعدد است. علاوه بر آن پترول پرتفوی غیربورسی بسیار بزرگتری از پورتفوی بورسی خود دارد. محصصی در این باره اظهار داشت: تا پایان سال مالی گذشته، ارزش پرتفوی بورسی شرکت 532 میلیارد تومان و پرتفوی غیر بورسی آن 1565 میلیارد تومان بوده است. خالص ارزش دارایی‌های پترول در پایان سال مالی گذشته با احتساب شرکت‌های غیربورسی 204 تومان به ازای هر سهم ‌‌‌‌‌بوده است که مبنای این ارزش‌گذاری حداقل فروش و سودآوری آتی پروژه‌ها بوده است.

وی همچنین از برنامه شرکت برای ورود پتروشیمی ایلام به بورس در سال مالی آتی خبر داد. به گفته محصصی پترول قصد دارد در سال آینده طرح‌های چهارگانه موسوم به خط دنا را با استفاده از جذب سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی به جریان اندازد. همچنین شرکت قصد دارد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های کود شیمیایی لوردگان، پتروشیمی گچساران، شرکت شیمیایی صدف عسلویه و طرح پلی‌پروپیلن شرکت توسعه صنایع پایین‌دستی پتروایرانیان را به ترتیب به 75، 55، 65 و 45 درصد برساند.

بندهای حسابرس

حسابرس و بازرس قانونی شرکت در بند 4 گزارش خود اعلام کرده است که شرکت بابت بدهی‌های معوق شرکتهای فرعی خود (کود شیمیایی لردگان و پتروشیمی گچساران) به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ذخیره‌ای در حساب‌ها در نظر نگرفته است. همچنین بنابراین گزارش و طبق تأییدیه‌های دریافتی حسابرس، شرکت‌های زیر مجموعه با شرکت ملی صنایع پتروشیمی تقریبا 450 میلیارد تومان اختلاف حساب دارند.

شرکت در پاسخ به این بند حسابرس اعلام کرد: این بند به مانده حسابهای پرداختنی شرکت‌های لردگان، ایلام و گچساران به شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بابت استفاده از تسهیلات خط اعتباری بانک ملی دبی اشاره دارد. ما در حال حاضر به دنبال رفع مغایرات‌های اشاره شده هستیم. قراردادهایی که تحت بررسی هستند الحاقیه‌هایی دارند که بخشی به صورت ارزی و بخشی به صورت ریالی است. طبق اطلاعات ما با ریالی شدن این الحاقیه‌ها، بدهی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی کاهش خواهد یافت که در این باره با شرکت ملی صنایع پتروشیمی توافقاتی به صورت غیررسمی شکل گرفته است.

حسابرس و بازرس قانونی در بند 6 از گزارش خود (تأکید بر مطلب خاص) عنوان کرده است که عملیات اجرایی پروژه‌های شرکتهای فرعی پتروشیمی دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن عمدتا به دلیل محدودیت در تأمین مالی متوقف شده است. همچنین اجرای پروژه‌های پتروشیمی گچساران و کود شیمیایی و اوره لوردگان از پیشرفت فیزیکی متناسب با برنامه زمانبندی اعلام‌شده برخوردار نیست. نکته مهم دیگری دراین بند به چشم می‌خورد که حاکی از توقف پروژه VAM در پتروشیمی نوین است. به همین دلیل منطقه سازمان منطقه ویژه اقتصادی نسبت به اخذ رأی دادگاه مبنی بر استرداد اراضی محل اجرای پروژه اقدام کرده است.

مصطفی امیدقائمی در این باره به حضار مجمع گفت: پتروشیمی‌های دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن (موسوم به خط دنا) خط لوله‌ای دارند که باید از پتروشیمی گچساران به محل چهار پتروشیمی مذکور کشیده شود. بعد از اتصال این خط، این شرکت‌ها می‌توانند اتیلن را به پلی‌اتیلن تبدیل کنند. گفتنی است که احداث این خط لوله به عهده دولت است و تا زمانی که این خط اجرا نشود، سرمایه‌گذاری در این پتروشیمی‌ها بی‌فایده است. از آنجا که شرکت ملی محصولات پتروشیمی در احداث این خط تأخیر داشته است، شرکت پترول تصمیم گرفته است که در سرمایه‌گذاری‌های پربازده‌تر فعال باشد. به همین دلیل شرکت‌های پتروشیمی گچساران، لردگان، صدف عسلویه و ایلام از پیشرفت بیشتری برخوردار هستند و شرکت تمرکز خود را بر این شرکت‌ها قرار داده است. پتروشیمی گچساران و لردگان که پیشرفت متناسبی با زمان‌بندی نداشته‌اند تا سال 93 به دلیل تحریم‌ها تأخیر داشته‌اند، اما حالا با برنامه جدید زمان‌بندی این شرکت‌ها طبق برنامه پیش می‌روند. پتروشیمی ایلام در سال 96 تکمیل می‌شود و شرکت کود شیمیایی لردگان نیز در سال 97 تکمیل خواهد شد.

وی افزود: پروژه VAM در پتروشیمی نوین کلا منتفی شده است و منابع زیادی هم در آن سرمایه‌گذاری نشده و قرار است این طرح واگذار شود.

سید ابوالحسن خاموشی، مدیرعامل شرکت، نیز در این زمینه افزود: مشکل اولیه طرح دنا (دهدشت، کازرون، ممسنی و بروجن) پالایشگاه بید بلند بود که با انتقال طرح به هلدینگ خلیج فارس و تامین منابع، مشکلات آن رفع شد. در این میان خط انتقالی وجود دارد که دولت باید انجام دهد که مجددا مورد توجه بانک‌ها قرار گرفته و به ما تذکر می‌دهند. در واقع پیشرفت خط دنا به تأمین مالی نیاز دارد، اما بانک‌ها به دلیل عدم احداث خط لوله، حاضر نیستند ادامه پروژه را تأمین مالی کنند. برای خروج از این بن‌بست پتروشیمی دهدشت را به عنوان اولویت انتخاب کردیم تا آن را از خط دنا جدا کنیم و بتوانیم خوراکش را تأمین کنیم. خط انتقال اتیلن به پتروشیمی دهدهشت نیز چندان طولانی نیست و از سایر واحدهای خط دنا به خط لوله کوتاه‌تری نیاز دارد. مناقصه احداث خط لوله انتقال اتیلن به پتروشیمی دهدشت در سال گذشته انجام شد و اجرای آن به زودی آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت در ادامه بیان داشت: در مورد پتروشیمی نوین هم مشکل اخذ لیسانس محصولات را داشتیم. از طرفی نمی‌توانستیم با شرکت‌های معتبر وارد مذاکره شویم و از طرف دیگر شرکت‌هایی را که حاضر بودند به ما لیسانس بدهند قبول نداشتیم، لذا تصمیم‌گیری انجام نشد و کار را متوقف کردیم تا بیهوده هزینه بیشتری صرف نشود.

وی همچنین افزود: در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی زمین طرح را از اختیار ما خارج کرده است. البته ما در این زمینه نگرانی خاصی نداریم چون با تصمیم گروه اقدام به توقف طرح کردیم. در حال حاضر دو راه داریم. یا سهم خود را در این پروژه واگذار می‌کنیم یا اینکه منتظر می‌مانیم تا فضای بین‌المللی بازتر شود. در این صورت می‌توانیم لیسنانس محصولات را اخذ کنیم تا بتوانیم اهداف پروژه را پیگیری کنیم. هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است اما احتمالا واگذاری طرح در دستور قرار خواهد گرفت.

در بند دیگری (7) از گزارش حسابرس آمده است که دارایی‌های ثابت مشهود شرکت‌های فرعی ایلام و گچساران از پوشش بیمه‌ای کافی برخوردار نیست.

شرکت در پاسخ به این بند حسابرس اعلام کرد: اصل سرمایه این شرکت‌ها بیمه شده است اما در ارتباط با کارمزد وامها و تسعیر ارز هنوز پوشش بیمه‌ای صورت نگرفته است. در این زمینه انتظارداریم که مجمع تکلیف این بند را مشخص کند.

مصطفی امیدقائمی رفع این بند را به عنوان تکلیف هیأت مدیره در سال مالی آینده ابلاغ کرد و از مدیرعامل خواست که تا مجمع سال آینده بحث پوشش بیمه‌ها پیگیری و رفع شود.

پرسش و پاسخ

در پایان مجمع یکی از سهامداران از هیأت مدیره درباره هزینه احداث خط لوله اتیلن به واحد دنا پرسید. مدیر عامل شرکت در پاسخ، هزینه احداث هر یک کیلومتر لوله برای انتقال اتیلن را حدودا یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از آنجا که این طرح با استفاده از منابع دولتی انجام خواهد شد اثر هزینه‌ای بر شرکت ندارد. زمان لازم برای احداث این خط لوله نیز احتمالا بیش از 4 یا 5 سال خواهد بود چرا که طول خط بسیار زیاد است و حدودا به 540 کیلیومتر می‌رسد. کوتاه‌ترین خط حدود 60 تا 70 کیلیومتر طول دارد که به پتروشیمی دهدشت اختصاص دارد.

خاموشی در ادامه افزود: مشکل اصلی این طرح وجود یک ابهام مهم است. دولت اعلام کرده است که هر زمان سرمایه‌گذاری ما در خط دنا به 40 یا 50 درصد رسید، اقدام به احداث خط لوله خواهد کرد. از طرف دیگر بانک‌ها نبود خط لوله انتقال اتیلن را بهانه کرده‌اند و حاضر نیستند برای سرمایه‌گذاری در این طرح اقدام به تأمین مالی کنند. در حال حاضر تلاش داریم با مذاکره این چرخه معیوب را از بین ببریم.

تقسیم سود

شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در پایان به ازای هر سهم 25 ریال سود نقدی تقسیم کرد. این در حالی بود که پیشنهاد هیأت مدیره برای هر سهم 10 ریال سود نقدی بود، اما سهامدار عمده تقسیم سود 25 ریالی را مورد تصویب قرار داد. حالا شرکت باید به جای 20 میلیارد تومان (10 ریال به ازای هر سهم)، 50 میلیارد تومان به سهامداران خود پرداخت کند.