دامنه تاثیر یکسان‌سازی ارز بر صنعت

13:45 - 1400/01/25
بررسی‌‏ها نشان می‏دهد افزایش نرخ ارز موجب بهبود شرایط تولید در صنایع صادراتی و نیز صنایع جایگزین واردات می‌شود، اما افزایش 10 درصدی نرخ ارز باعث افزایش 1.2 درصد تا 1.4 درصد در صادرات غیرنفتی خواهد شد.

یکسان‏ سازی نرخ ارز یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم است؛ مطالب ه‏ای که پیش از این نیز بارها از سوی بخش‏خصوصی‏ مطرح شده بود. موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، اجرای سیاست یکسان‏سازی نرخ ارز را دارای منافع و هزینه‌هایی برای فعالیت‌های اقتصادی می‌داند. از بین رفتن رانت واردکنندگان جزو منافع این سیاست و افزایش قیمت نهاده‌های تولید اعم از مواد اولیه، کالای واسطه‏ای و کالای سرمایه‏ای جزو هزینه‌های اجرایی شدن این سیاست برشمرده می‌شود.

بررسی‌‏ها نشان می‏دهد افزایش نرخ ارز موجب بهبود شرایط تولید در صنایع صادراتی و نیز صنایع جایگزین واردات می‌شود، اما افزایش 10 درصدی نرخ ارز تنها موجب افزایشی بین 2/1 درصد تا 4/1 درصد در صادرات غیرنفتی خواهد شد. براساس این پژوهش به‏طور متوسط حدود 11 درصد از فروش کل کارگاه‏های صنعتی به‏صورت صادرات مستقیم بوده است. این در حالی است که صنایع تولید مواد و محصول‌های شیمیایی، دباغی و عمل آوردن چرم و تولید فلزات اساسی جزو صنایعی قرار می‏گیرند که سهم صادرات مستقیم از کل فروش آن‌ها از متوسط بخش صنعت بیشتر بوده است. بنابراین با توجه به سهم حدود 30 درصدی این سه رشته فعالیت از کل ارزش افزوده صنعت،‌منافع مذکور قابل توجه خواهد بود.

جزئیات این گزارش را اینجا بخوانید.

متن کامل آثار یکسان‌ارزی نرخ ارز بر صنعت