دیده‌بان بورس یک‌شنبه (یک اسفند)

12:23 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (یک اسفند)

تقویم آتی‌نگر

ترافیک نمادهای متوقف: به دنبال ارائه گزارش‌های بودجه 96 و تعدیل‌های قابل توجهی که در بسیاری از سهام وجود داشت، سیلی از توقف نمادها را امروز شاهد خواهیم بود. مساله‌ای که ممکن است حجم معاملات بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد.

تصویر واقعی‌تر از انتظارات: با توجه به این پیش‌بینی‌های سودآوری، معاملات این روزها نشان می‌دهد انتظارات سهامداران در چه حدی است. آیا مشابه ابتدای سال جاری که گزارش‌های 3 ماهه ارائه شد (پس از جهش زمستان 94) دچار بیش‌انتظاری هستند یا اینکه صورت‌های مالی فعلی را عموما مناسب ارزیابی می‌کنند؟

وزن‌کشی دو دیدگاه: در بازار سهام کشورمان می‌توان دو گروه را جست و جو کرد. گروهی که عموما نگاه کارشناسی و عمیقی داشته و دسته‌ای که عموما با تحلیل‌های سطحی و روی موج معاملات خود را انجام می‌دهند. در گزارش‌های بودجه 96 نیز در بسیاری از شرکت‌های مهم، جانب محافظه‌کاری کاملا محسوس است تا جایی که حتی تعدیل منفی سود را برای آنها رقم زده است. مسلما تحلیل‌گران به این پتانسیل‌ها توجه کرده، اما باید دید کدام موج در بازار سهام کشورمان در برهه کنونی غالب است. البته نباید غافل شد که تعدد گزارش‌های مثبت بالا بوده و اقبال سهامداران به کلیت بازار دور از انتظار نیست.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. خیز بورس با اهرم بودجه‌های 96

روز گذشته، شاخص بورس با اقبال سهامداران از گزارش‌های پیش‌بینی سود سال 96 توانست صعود 409 واحدی را تجربه کند. هر چند در برخی موارد گزارش‌های ارائه‌شده ضعیف‌تر از انتظارات بوده، اما برآورد اولیه از آنها مثبت بود و رشد نماگر سهام را رقم زد. بوی احتیاط در بودجه 96 بسیاری از نمادها، به ویژه در گروه فلزی-معدنی که تجربه سخت سال‌های 93 و 94 را داشته‌اند کاملا احساس می‌شود. با این حال، برخی گروه‌های دیگر مثل سیمانی و غذایی‌ها انتظارات مثبت خود را به راحتی در گزارش‌ها منعکس کرده‌اند. باید در نظر داشت که به صورت تاریخی، انحراف زیادی میان نخستین پیش‌بینی سود با سود محقق‌شده شرکت‌ها وجود دارد. بنابراین، بودجه شرکت‌ها برای سال آینده صرفا نوعی دید کلی به سهامداران می‌دهد. درباره سال 96 نیز فعالان سهام باید با نگاهی عمیق‌تر بتوانند اعداد و ارقام پیش‌بینی‌شده را با واقعیت تطابق دهند تا به این ترتیب فرصت‌ها و ریسک‌های واقعی سهام مختلف شناسایی شوند.

2. نوسان هفتگی پتروشیمی‌ها در بازارهای جهانی

بازار جهانی محصولات پتروشیمی با پیشتازی متانول نوسانات زیادی را تجربه کرد. رکوردزنی‌های ادامه‌دار قیمت متانول در شرایطی ادامه یافت که پلیمرها نیز عموما با رشد قیمت همراه شدند. به این ترتیب، پلی‌اتیلن سنگین،  پی‌وی‌سی، پروپیلن و اتیلن گران شدند، در حالی که پلی‌اتیلن سبک خطی روند نزولی داشت؛ همچنین، پلی‌اتیلن سبک نوسانات محدودی را تجربه کرد.

3. بحران دارویی‌ها از زبان مدیر عامل «تیپیکو»

محمدرضا شانه‌ساز، مدیر عامل «تیپیکو» در گفت و گویی با «دنیای بورس» از وضعیت نگران‌کننده مطالبات معوق در صنعت دارو می‌گوید. وی تاکید می‌کند در این خصوص جلسات متعددی با رئیس جمهور و وزیر بهداشت برگزار شده تا بتوان با تسریع در پرداخت مطالبات، به نحوی فشار هزینه‌های مالی شرکت‌ها را به حداقل رساند.

4. «وتوصا» همچنان گرفتار «فایرا»

مجمع سالانه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران روز گذشته با تقسیم سود 20 درصدی (42 ریال به ازای هر سهم) برگزار شد. در این مجمع همچنان بحث مطالبات شرکت از «فایرا» مطرح بود که «وتوصا» به عنوان سهامدار درصدی آلومینیوم ایران در انتظار رای دادگاه است. توسعه صنعتی ایران همچنین درباره پروژه ساختمانی کوثر و برنامه خود برای افزایش سرمایه شفاف‌سازی کرد.

5. سود 90 درصدی «سهرمز» در مجمع

سیمان هرمزگان در مجمع سالانه خود به مشکلات صنعت سیمان پرداخت و 60 تومان سود نقدی، معادل بیش از 90 درصد سود محقق‌شده، میان سهامداران تقسیم کرد. «سهرمز» همچنین صفر بودن هزینه‌های مالی را یکی از ویژگی‌های خود برشمرد و برنامه‌های اجرایی خود برای طرح‌های توسعه‌ای از جمله دستگاه آب‌شیرین‌کن، آسیاب سیمان عمان و افزایش ظرفیت تولید با جذب سرمایه‌گذار خارجی را اعلام کرد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

در مجمع افزایش سرمایه «دابور» چه گذشت؟

روند معاملات هفتگی فلزات پایه

محافظه‌کاری «کاما» در بودجه سال 96

تعدیل مثبت 95 درصدی «سنیر»

تولید ریل در «ذوب» با فاینانس هندی‌ها

وعده قرارداد اختیار سهام برای 10 نماد