هلدینگ برق و انرژی غدیر بعد از افزایش سرمایه، سال آینده به بورس می‌آید

نقشه‌راه «وغدیر»

12:16 - 1400/01/25
 هلدینگ برق و انرژی غدیر قرار است ظرف چند سال آینده سهم 15 درصدی تولید برق کشور را از آن خود کند، این  در حالی است که سهم فعلی این هلدینگ در حال حاضر 3.5 تا 4 درصد است. این شرکت هلدینگی در راستای رسیدن به سهم 15 درصدی قصد دارد علاوه بر تکمیل پروژه‌های بهبهان و قشم  چند پروژه نیروگاهی دیگر را با شراکت سرمایه‌گذاران ایتالیایی و یونانی به انجام برساند. سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و ورود به صنعت آب در کنار افزایش سرمایه و آمادگی برای ورود به بورس جزو برنامه‌های پیش‌بینی شده این هلدینگ در سال‌های آینده است.
نقشه‌راه «وغدیر»

 ایبنا: نائب رئیس هیات مدیره هلدینگ برق و انرژی غدیر تاکید می‌کند: هلدینگ برق و انرژی غدیر قرار است ظرف چندسال آینده این هلدینگ از سهم 15 درصدی تولید برق کشور برخوردار شود. در حال حاضر سهم هلدینگ برق و انرژی غدیر از تامین برق کشور حدود 3.5 تا 4 درصد است.

نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان

مهدی متولیان با اشاره به بهره‌برداری بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان تاکید می‌کند: نیروگاه بهبهان به عنوان نیروگاه سیکل ترکیبی با کلاس E از ظرفیت 500 مگاواتی برخوردار است که از 2 توربین گاز و 1 توربین بخار تشکیل شده است. متولیان با توجه به افتتاح بخش گازی این پروژه پیش بینی کرد: واحد بخار نیروگاه بهبهان در تابستان 96 وارد مدار شود. وی که میزان سرمایه‌گذاری این پروژه را 290 میلیون یورو ذکر می کرد، عنوان کرد: 230 میلیون یورو از این میزان سرمایه‌گذاری از محل صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن تامین شده است.

پروژه‌های نیروگاهی غدیر

این مقام مسوول در هلدینگ برق و انرژی غدیر با اشاره به مشارکت مپنا در پروژه نیروگاه بهبهان می‌گوید: همچنین در پروژه قشم نیز «مپنا» از سهم 40 درصدی و «غدیر» از سهم 60 درصدی برخوردار است. میزان سرمایه‌گذاری پروژه قشم همانند نیروگاه بهبهان 290 میلیون یورو بوده که 230 میلیون یورو آن از محل صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن و مابقی توسط سهامداران تامین می‎شود.

پروژه با بیمه ساچه

وی همچنین به برخورداری این هلدینگ از دو پروژه نیروگاهی کلاس F هر یک به ظرفیت 900 مگاوات اشاره کرد که اجرای این پروژه‌ها توسط شرکت فاتای ایتالیا به صورت قرارداد EPC+F عملیاتی خواهد شد. در توافق صورت گرفته بین دو دولت ایران و ایتالیا، این دو پروژه نیز در لیست ساچه آمده است. براین اساس به محض گشایش فاینانس ایتالیا اجرای این دو پروژه آغاز خواهد شد.

شراکت با یونان

این مقام مسئول به اجرای پروژه نیروگاهی در کلاس F به ظرفیت 900 مگاوات با مشارکت شرکت شانگها الکتریک چین در استان فارس خبر داد و افزود: این نیروگاه باید برق شرکت آلومینیوم جنوب ایران (سالکو) را تامین کند. وی همچنین به پروژه 900 مگاواتی کلاس F در دزفول اشاره کرد و گفت: که این پروژه به صورت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت یونانی متکا اجرا خواهد شد. اجرای پروژه 235 مگاواتی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیز از دیگر پروژه‌های این هلدینگ محسوب می‌شود که شامل یک واحد گاز و یک واحد بخار است، در این پروژه ایمیدرو خرید برق آن را تضمین کرده و مقرر شده است که واحد گاز آن به ظرفیت 160 مگاوات در تابستان سال آینده وارد مدار شود.

سرمایه‌گذاری در انرژی تجدید پذیر

عضو هیات مدیره هلدینگ برق و انرژی غدیر به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر نیز اشاره کرد که اجرای پنج نیروگاه هر یک به ظرفیت10 مگاوات از دیگر برنامه‌های این شرکت برشمرد که نخستین پروژه در پایان سال جاری در اصفهان به بهره‌‎برداری خواهد رسید. به گفته وی پروژه‌های نیروگاه خورشیدی در یزد و قم هریک به ظرفیت 10 مگاوات در سال آینده خبر داد. این هلدینگ در حال حاضر 2 پروژه نیروگاه پراکنده در کرمان و یک پروژه نیروگاه پراکنده در گیلان به ظرفیت هرکدام 25 مگاوات را در دستور کار خود دارد.

ورود به صنعت آب

متولیان از ورود به صنعت آب به عنوان یکی از استراتژی های این هلدینگ نام برد وگفت: با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در بخش آبی کشور، برنامه‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت به زودی اعلام خواهیم شد.

افزایش سرمایه و ورود به بورس

وی با اشاره به سرمایه ثبتی این هلدینگ به میزان 600 میلیارد تومان، عنوان کرد: مقرر شده سرمایه این هلدینگ به یک هزار میلیارد تومان افزایش یابد. سرمایه‌گذاری غدیر هم به عنوان سهامدار عمده این هلدینگ افزایش سرمایه خود را آگهی کرده بود. این افزایش سرمایه با اجرای پروژه‌ها در سرمایه شرکت اعمال خواهد شد. به گفته عضو هیات مدیره هلدینگ برق و انرژی غدیر این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده سهامداران انجام خواهد شد. وی با اشاره به برنامه این شرکت برای ورود به بازار سرمایه گفت: تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم که تا نیمه اول سال آینده در تابلوی اول بورس، سهام خود را به سهامداران عرضه کنیم.