دیده‌بان بورس ‌شنبه (23 بهمن)

12:15 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس ‌شنبه (23 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

انتظار برای بودجه‌های 96: ترافیک اولین پیش‌بینی شرکت‌ها از سود سال 96 کانون توجه معامله‌گران در این روزها خواهد بود. جایی که پیش‌بینی شرکت‌ها دید عمیق‌تری به سرمایه‌گذاران برای تغییر پورتفوی آنها خواهد داد.

چالش دو گروه با سطوح روانی قیمتی: در شرایطی که حمایت حقوقی‌ها در هفته‌های اخیر در نمادهای گروه بانکی و خودرویی کاملا مشهود بود، فشار فروش مانع از تداوم رشد قیمت آنها شد. در واقع مقاومت سقف‌های قیمتی همچنان در این نمادها بالا است. اما سطح بالای خرید سهامداران حقوقی کف حمایتی مناسبی را در این نمادها ایجاد کرده که بر اساس حجم معاملات می‌تواند سیگنال مهمی برای سهامداران این گروه‌ها باشد.

سهام مورد اقبال درصدی‌ها: یکی از نکاتی که در معاملات این روزها باید مورد توجه جدی قرار گیرد سهامی است که سهامداران درصدی خریدهای قابل توجهی در آن داشته‌اند. به عنوان مثال صندوق گنجینه آرمان بار دیگر پورتفوی خود را بزرگ‌تر کرده و خریدهای بالایی در نمادهای «کگل»، «ومعادن» و «شبندر» انجام داده است. همچنین، سهامداران سایپا و ایران‌خودرو همچنان به پورتفوی خود اضافه می‌کنند. در سمت دیگر، خرید سهامداران درصدی در «فملی» و «وانصار» نیز قابل رصد است.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. کم‌رنگی بدبینی به بازار سهام

پس از آنکه هفته گذشته تمامی کارشناسان انتظار روند نزولی شاخص بورس را داشتند، در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» فعالان بازار از بدبینی خود به روند سهام کاسته‌اند. گرچه 60 درصد کارشناسان روند نزولی را همچنان برای نماگر بورس پیش‌بینی کرده‌اند، اما 30 درصد روند صعودی را برای این هفته انتظار دارند. علت اصلی این امر، ارزندگی برخی سهام پس از اصلاح قیمت‌های اخیر و همچنین امیدواری به ادامه بقای برجام عنوان شده است.

2. سقف‌شکنی در بازارهای جهانی

آمار اقتصادی مثبت از چین در کنار وعده کاهش مالیات از سوی ترامپ سبب شد عمده کالاها روند صعودی چشم‌گیری را تجربه کنند. به این ترتیب، قیمت مس، سرب و روی توانستند از سقف‌های 6000 دلاری، 2400 دلاری و 2900 دلاری عبور کنند. این رشد قیمتی در سایر کالاها نظیر نفت، سنگ آهن، فولاد و آلومینیم نیز رقم خورد. مساله‌ای که می‌تواند در معاملات امروز گروه‌های کالایی را با اقبال ویژه‌ای همراه کند.

3. مسیر سخت «وتجارت» برای افزایش سرمایه

نشست خبری مدیر عامل بانک تجارت چهارشنبه هفته گذشته در شرایطی برگزار شد که مدیر عامل «وتجارت» از لزوم افزایش سرمایه در این شرکت خبر داد. وی تاکید می‌کند که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بی‌فایده است و بانک تجارت نیاز به نقدینگی دارد. بر این اساس، «وتجارت» قصد دارد با فروش اموال مازاد این افزایش سرمایه را انجام دهد. با این حال، رکود در بخش مسکن مانعی جدی در برابر عملی شدن این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

4. برنامه‌های دور و نزدیک «مارون»

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون در گفت‌وگویی با «دنیای بورس» از راه‌اندازی 3 واحد از مجتمع پتروشیمی بوشهر تا تابستان 96 خبر داده است. رحیم شریف موسوی همچنین تاکید می‌کند با توجه به ضعف فروش در 6 ماه نخست سال، طی ماه‌های اخیر وضعیت بهتری را در فروش تجربه می‌کنیم و اگر شرایط طبق انتظار پیش رود می‌توانیم سود پیش‌بینی شده در بودجه را به طور کامل پوشش دهیم. وی همچنین نحوه پیشرفت پتروشیمی سلمان فارسی و پروژه کامپاندینگ پلیمرها را شفاف کرده است.

5. سود «خودرو» از مزایده بلوک‌ها

شرکت ایران‌خودرو قصد دارد بخشی از سهام تحت تملک خود را به مزایده بگذارد. بر این اساس، فروش بخشی از سهام بانک پارسیان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و بخشی از سهام خود که تحت تملک سرمایه‌گذاری سمند قرار دارد از برنامه‌های این شرکت است. امری که می‌تواند مجموعا و بر اساس قیمت‌های پایه مزایده، 218 میلیارد تومان عاید ایران‌خودرو کند و 7/5 درصد تعدیل مثبت برای هر سهم «خودرو» به همراه آورد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

اثر نوسانات LPG بر «شخارک»

علل تعدیل مثبت «شپلی»

برنامه‌های «غاذر» از زبان مدیر عامل

«وتوسم» از «ونیرو» خارج شد

پرداخت بدهی دولت به شرکت‌های برقی

وعده فرمول شفاف برای سنگ آهن

گاز پتروشیمی‌ها وصل می‌شود؟

آخرین اخبار از «وزمین» و «وپست»