رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با طرح سه وعده جدید تاکید کرد

اتمام حجت با صندوق‌ها و بانک‌ها

12:12 - 1400/01/25
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری امروز خود در حالی سه وعده جدید در خصوص «فرمول حق مالکانه معادن»، «بازنگری قانون بازار سرمایه» و «تلاش ورود سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری» مطرح کرده بود که با صندوق‌‌ها و بانک‌ها اتمام حجت کرد. شاپور محمدی با لزوم ضرورت رعایت حداقل سرمایه‌گذاری پنج درصدی صندوق‌ها به منظور ادامه مجوز فعالیت، تاکید کرد: بانک‌ها باید خود را با استانداردهای گزارش‌گری مالی بین‌المللی تطبیق دهند.
اتمام حجت با صندوق‌ها و بانک‌ها

مهلت صندوق‌ها
شاپور محمدی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه فرمول حق مالکانه معادن و اتصال آن به قیمت‌های جهانی به زودی اعلام می‌شود، گفت: تلاش بر این است صندوق‌های سرمایه‌گذاری از 120 هزار میلیارد تومانی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند حجم زیادی به بازار سرمایه بیاورند. وی همچنین در خصوص رعایت نکردن بخشنامه‌ها از سوی برخی صندوق‌ها تصریح کرد: مهلت 3ماه به صندوق‌ها به پایان رسیده و قطعا صندوق‌ها باید نصاب‌ها را رعایت کنند تا مجوز ادامه فعالیت داده شود. وی بر ضرورت رعایت حداقل سرمایه‌گذاری 5 درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار تاکید کرد.

صندق ثبات

به گفته محمدی، سازمان بورس نامه ای به وزیر اقتصاد با موضوع راه اندازی صندوق ثبات ارسال کرده و این نامه به دبیر هیات امنای صندوق توسعه ملی ابلاغ شده؛ به طوریکه راه‌اندازی این صندوق در دستور کار قرار گرفته است. رییس سازمان بورس تاکید کرد: بر اساس قانون مقرر شد یک درصد درآمد سالانه صندوق توسعه ملی می تواند به صندوق ثبات کمک کند.

بازنگری در قانون بازار سرمایه

به گفته وی قانون بازار سرمایه در حال بازنگری است و در یک لایحه الحاقی و در 6 ماهه آینده به مجلس تقدیم می‌شود. این در حالی است که رونمایی از سامانه قوانین و مقررات بازار سرمایه نیز در حال انجام است که در صورت دستیابی به تازه‌ترین قوانین و مقررات برای سهامداران، عدم تقارن اطلاعاتی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. تنقیح مقررات به این معنی که اصلاح ماده‌ها و قوانین نیز با بالاترین سرعت اعلام می‌شود.

توصیه به بانک‌ها

محمدی همچنین در خصوص تازه‌ترین وضعیت بانک‌ها تاکید کرد: از سال آینده شرکت‌های بزرگ به خصوص بانک‌ها و بیمه‌ها ملزم هستند گزارش‌های خود را مطابق با استانداردهای گزارش‌گری مالی بین‌المللی (IFRS) ارائه دهند.

تعامل با آلمان و کره

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هیچ نگرانی برای ورود سرمایه گذار خارجی نیست، در خصوص تهدیدهای این‌روزهای ترامپ گفت: سرمایه گذاران خارجی عقلایی رفتار می‌کنند. قطعا در بلندمدت تحولات سیاسی آثارش کم رنگ می‌شود و این سودآوری است که حکم رانی می‌کند. به گفته محمدی در هفته جار ی یک هیات از نهاد مالی آلمان «BaFin»؛ (Federal Financial Supervisory Authority) به ایران می‌آید و این در حالی است که تعامل و همکاری فنی نهاد بازار سرمایه با برخی کشورها همچون کره و آلمان در حال انجام است.

اوراق بدهی یا بازار سهام؟

شاپور محمدی در خصوص توسعه بازار بدهی نیز تصریح کرد: فرهنگ بازار سرمایه ما به گونه‌ای است که سهامدار با بازار سهام آشناست. وی با بیان اینکه «من به صراحت اعلام می‌کنم الویت سازمان بورس و اوراق بهادار بازار سهام است»، گفت: پرداخت بدهی‌های دولت الویت چندم است و اینکه در تمام دنیا بازار بدهی سهم زیادی از بازار سرمایه دارد، به دلیل شرایط کل اقتصاد است. وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بازار بدهی بسترهای توسعه بیشتر را ندارد، تاکید کرد: مخالف بازار بدهی نیستیم اما به اندازه بهینه آن اعتقاد داریم. به همین دلیل ترجیح می‌دهیم اگر قرار است اوراقی منتشر شود در پروژه‌های ایجادی باشد نه در پرداخت بدهی. به گفته سخنگوی شورای عالی بورس ما به سمتی می‌رویم که بازار بدهی اهرم اقتصاد کشور باشد که این در کوتاه مدت امکان ندارد.

2 برابر شدن ارزش بازار

محمدی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت دولت ارزش بازار از 244 هزار میلیارد تومان به 635 هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: از این میزان، 120 هزار میلیارد تومان آن مربوط به صندوق‌های با درآمد ثابت و بخشی از آن هم در بانک‌ها سرمایه گذاری شده است. ارزش بازار در ابتدای کار دولت 642 هزار میلیارد تومان بوده که در قیاس با چهار سال قبل 2.7 برابر شده است.

ضریب نفوذ 67 درصدی

به گفته محمدی در آغار کار دولت حدود 6.5 میلیون نفر کد معاملاتی داشتند که هم اکنون به 10 میلیون و 849 هزار نفر رسیده است و این ارقام نشان از آن دارد ضریب نفوذ 67 درصد رشد را تجربه کرده است. این در حالی است که با عملیاتی شدن سهام عدالت، تعداد سهامداران کشور بیش از 55 میلیون نفر خواهد شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت دولت تعداد 299 نهاد مالی در کشور فعال بود، تاکید کرد: در دی‌ماه امسال این تعداد به 485 نهاد مالی رسیده است. وی همچنین عنوان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در اوایل دولت 39 میلیارد تومان بود که هم اکنون به یک هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.

تالار پسته و زعفران در بورس کالا

محمدی در این نشست خبری در رابطه با  راه‌اندازی بورس زعفران و پسته در بورس کالای ایران گفت: بورس زعفران و پسته به عنوان تالار یا تابلویی در بورس کالای ایران راه اندازی می‌شوند که این اقدام باعث می‌شود در مسیر تنظیم هر چه بیشتر بازار این دو محصول و همچنین شفافیت بیشتر در اقتصاد حرکت کنیم.

 اموال تملیکی در بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که فروش برخی محصول‌های اموال تملیکی از طریق بورس کالای ایران دارای چه مزیت هایی است؟ اظهار کرد: این روش فروش قطعا به شفافیت بیشتر اقتصاد کمک می‌کند و این دست اتفاقات موجب رضایت مسوولان و مردم خواهد شد؛ بنابراین  با عرضه اموال تملیکی در بورس کالا، شاهد روند شفاف و قابل رصد این محصول‌ها خواهیم بود. به گفته محمدی، وقتی نرخ مرجعی در بازار وجود داشته باشد، معامله‌گران خود را با آن تطبیق می‌دهند و دیگر واسطه گری در میان نخواهد بود.

راه‌اندازی اختیار معامله

 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین یکی از اقدام‌های مهم بازار سرمایه در سال جاری را راه اندازی معاملات اختیار عنوان کرد و گفت: قراردادهای اختیار معامله در حال حاضر در بورس اوراق بهادار و بورس کالای ایران انجام می‌شود و درصدد هستیم با افزایش جذابیت و سهولت معاملات این قراردادها، زمینه رونق بیشتر این بازار معاملاتی جدید را فراهم کنیم.

 داستان پدیده

محمدی در خصوص بلاتکلیفی سهامداران پدیده تاکید کرد: تشکیل شرکت پدیده در بستر بازار سرمایه نبوده است، اما سازمان بورس در کنار وزارت کشور پیگیر احقاق حقوق سهامداران پدیده است.