تخلیه حباب قیمتی زغال سنگ؟

12:10 - 1400/01/25
زغال سنگ که سال گذشته عملکردی خیره‌کننده در بازارهای کالایی داشت، امسال با اصلاح سنگین قیمت‌ها آغاز به کار کرده است. انتظار تضعیف تقاضا و افزایش عرضه مواد جایگزین، مهم‌ترین عوامل بدبینی کارشناسان نسبت به این کالا محسوب می‌شود.

متال بولتن

در ماه نوامبر که قیمت زغال‌سنگ کک‌شو به بالای 300 دلار به ازای هر تن رسیده بود، انتظار می‌رفت که شاهد روند اصلاحی باشیم. بر این اساس، در ماه دسامبر هم‌گام با انتظارات شاهد ریزش قیمت این محصول بودیم. اما ادامه ریزش‌ها در ژانویه تا حدودی غافل‌گیرانه بود. به طوری که طی هشت هفته پس از آخرین پیش‌بینی ما (ماه نوامبر)، 36 درصد قیمت زغال کک‌شو استرالیا کاهش یافته است. علت این سقوط پرشتاب را می‌توان در افزایش تولیدات از منابع ثانویه (آهن قراضه)، واردات بیش از نیاز فولادسازان (به منظور انبارسازی و هراس از قیمت‌های خیلی بالای زغال سنگ) در ماه دسامبر و افزایش خلوص سنگ آهن مصرفی به ویژه در چین جستجو کرد. این تحولات سریع قیمتی تاکید می‌کند که احتمالا بازار پرنوسان‌تری برای این کالا در سال 2017 شاهد باشیم.

بانک جهانی

زغال سنگ حرارتی که عموما در تولید برق استفاده می‌شود، در فصل آخر 2016 نزدیک به 38 درصد به علت بالا بودن تقاضا و محدودیت‌هایی که دولت چین برای کنترل ظرفیت تولید ایجاد کرده بود افزایش یافت. کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین (NDRC) ابتدای سال 2016 روزهای پایه کاری معادن زغال‌سنگ را از 330 روز به 276 روز کاهش داده بود، امری که موجب افزایش پرشتاب قیمت‌ها در این بازار به دلیل کاهش تولیدات شد. اما با جهش اخیر قیمت‌ها، این محدودیت‌ها از اواخر سال تا حدودی تعدیل شد. زغال‌سنگ حرارتی که در دوران اوج سال گذشته به بیش از 100 دلار نیز رسیده بود، انتظار می‌رود در سال 2017 به طور متوسط 70 دلار به ازای هر تن معامله شود. علت این امر افزایش عرضه و کاهش تقاضای وارداتی چین است. همچنین بانک جهانی برای سال 2018 نیز قیمت متوسط این کالا را 60 دلار برآورد کرده است. لازم به یادآوری است که متوسط قیمت زغال سنگ حرارتی 65/9 دلار به ازای هر تن در سال 2016 بوده است.

 تخلیه حباب قیمتی زغال سنگ؟12