رکوردشکنی مس ادامه می‌یابد؟

12:10 - 1400/01/25
قیمت مس هفته گذشته بار دیگر برای کانال 6000 دلاری خیز برداشت، اما نگرانی از تقاضای چین موجب بازگشت قیمت‌ها به کانال 5700 دلاری شد. با این حال، احتمال ادامه اعتصاب کارگران معادن متال بولتن را نسبت به رشد بیشتر قیمت مس امیدوار کرده و به عقیده آنها میانگین قیمت مس در سه ماه نخست 2017 به بیش از 5900 دلار می‌رسد.

در ادامه تحلیل مراجع مختلف راجع به مس را می‌خوانید.

متال بولتن

با وجود خوش‌بینی‌هایی که در گذشته به قیمت مس داشتیم، اما تصور می‌کردیم که این روند در فصل چهارم 2016 بیش از اندازه بود و در نتیجه قیمت‌ها رو به نزول خواهند گذاشت. در این شرایط و با بررسی چشم‌انداز تحولات بنیادی، سینال‌های تکنیکال و انتظارات بازار ما نیز به عنوان گروه تحقیقات متال بولتن، پیش‌بینی خود از رشد قیمت مس را افزایش دادیم. در واقع، علاوه بر اثر رشد ضعیف‌تر عرضه کنسانتره در مقابل تولیدات مس، بحث اصلی به اعتصاب کارگران معدن اسکاندیدا در شیلی برمی‌گردد که می‌تواند کارگران سایر معادن را نیز با خود همراه کند و سیگنالی مثبت برای قیمت مس خواهد بود.

بنابراین، پیش‌بینی می‌شود قیمت مس در فصل نخست 2017 به طور میانگین 5910 دلار به ازای هر تن معامله شود و در فصل دوم سال به میانگین 5750 دلاری برسد. برآوردهای انجام‌شده کسری عرضه 77 هزار تنی در بازار مس را نشان می‌دهد.

بانک جهانی

مس در سه ماه چهارم 2016 حدود 10 درصد جهش کرد که نخستین افزایش فصلی دورقمی این فلز در پنج سال گذشته محسوب می‌شود. امید به افزایش تقاضا و کاهش موجودی انبارها دلیل اصلی این روند بوده است. با این حال، در پایان سال قیمت‌ها مجددا کاهش یافتند. دلیل این امر را می‌توان در افزایش مجدد موجودی‌ها و این حقیقت که بازار مس با مازاد عرضه مواجه خواهد ماند (به دلیل افزایش عرضه با ایجاد برخی ظرفیت‌های جدید به ویژه در پرو) جستجو کرد. به هر حال، تقاضای قدرتمند چین در بخش‌های اصلی صنایع برق، خودرو و ساخت و ساز همچنان وجود دارد. افزایش احتمالی عرضه در سال‌های 2017 و 2018 نیز می‌تواند با کاهش تولیدات سایر معادن و همچنین اختلافات کارگران معدن اسکوندیدا شیلی تعدیل شود. 

قیمت مس در سال 2016 به طور میانگین 4868 دلار به ازای هر تن معامله شده است. این در حالی است که بانک جهانی برای سال‌های 2017 و 2018 قیمت هر تن مس را به ترتیب 5400 و 5509 دلار پیش‌بینی کرده است.

رویترز

تحلیل‌گران رویترز قیمت میانگین قیمت مس برای سال 2017 را 5350 دلار به ازای هر تن پیش‌بینی کرده‌اند. امری که فاصله زیادی با نرخ‌های کنونی دارد. به عقیده آنها انتظارات از افزایش تقاضا بیش از واقعیت است و همین موضوع اصلاح قیمت‌ها را در ادامه رقم خواهد زد.

 

رکوردشکنی مس ادامه می‌یابد؟15