سال پرنوسان برای فلز روی

12:10 - 1400/01/25
فلز روی تا نزدیکی 2900 دلار در هفته گذشته رشد کرد و مجددا به محدود کمتر از 2800 دلاری عقب نشست. هرچند خوش‌بینی به کسری عرضه در این بازار افزایش یافته است، اما هنوز نگرانی‌هایی درباره پایداری رشد قیمت این محصول به چشم می‌خورد. بر اساس پیش‌بینی‌های متال بولتن، بانک جهانی و رویترز می‌توان کف 2600 دلاری را برای این فلز به طور میانگین در سال 2017 متصور بود.

در ادامه تحلیل‌های مراجع مختلف راجع به روی را می‌خوانید.

متال بولتن

پس از یک سال صعودی در بازار روی به نظر می‌رسد عوامل خوش‌بینی در قیمت این فلز پیش‌خور شده‌اند و در نتیجه در اوایل سال 2017 احتمالا نوسانات روی در بازه‌ای محدود رخ دهد. با توجه به آنکه تولیدکنندگان چینی به علت کمبود کنسانتره روی با کاهش تولید مواجه خواهند شد و همچنین آمارهای اقتصادی این کشور مثبت است، در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود عوامل رشد قیمت قدرت بیشتری داشته باشند.

بر این اساس، پیش‌بینی خود برای میانگین قیمت روی در فصل اول 2017 را از 2450 دلار به ازای هر تن (گزارش قبلی) به 2750 دلار بر تن افزایش داده‌ایم. گرچه انتظار کسری عرضه ملموسی در بازار روی در سال جاری نیز وجود دارد، اما احتمالا قیمت‌ها نوسانات شدیدتری را در مقایسه با 2016 تجربه کنند. احتمالاتی نظیر بازگشت به مدار تولید معادن متوقف، نشانه‌های ضعف اقتصادی در چین و عدم تحقق وعده‌های ترامپ برای اصلاحات اقتصادی مهم‌ترین موانع رشد قیمت روی در آینده محسوب می‌شوند.

بانک جهانی

تحت تاثیر تقاضای بالای فولاد گالوانیزه و کاهش عرضه بازار کنسانتره، قیمت روی سالی طلایی را در 2016 پشت سر گذاشت. تعطیلی برخی معادن بزرگ کنسانتره روی در سال‌های اخیر در استرالیا، کانادا، قزاقستان، ایرلند و پرو یکی از دلایل رشد قیمت روی محسوب می‌شود. با این حال، موجودی انبارهای روی تقریبا ثابت مانده است، هرچند ممکن است در سه ماه دوم 2017 به دنبال افزایش تقاضای فصلی با کاهش مواجه شود. در این شرایط، رشد قیمت‌ها می‌تواند منجر به تحریک سمت عرضه در چین یا بازگشت برخی معادن تعلیق‌شده شرکت گلنکور شود. همچنین، برای سال 2018 آماده بهره‌وری شدن معادن بزرگ گمسبرگ (Gamsberg) و دوگالد ریور (Dugald River) می‌توانند عرضه را تقویت کند. از سوی دیگر، تضعیف بازار ساخت و ساز چین نیز ممکن است تقاضای روی را تعدیل کند.

بانک جهانی برای سال‌های 2017 و 2018 قیمت هر تن روی را به ترتیب 2650 و 2800 دلار به ازای هر تن پیش‌بینی کرده است. لازم به ذکر است که در سال 2016 میانگین قیمت هر تن روی 2090 دلار بوده است.  

رویترز

31 تحلیل‌گر در نظرسنجی رویترز نیز قیمت روی برای سال 2017 را 2622 دلار به ازای هر تن پیش‌بینی کرده‌اند. عمده این کارشناسان، فعالیت بالای سفته‌بازان در این بازار را عامل ناپایداری قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

سال پرنوسان برای فلز روی19