پیش‌بینی بانک‌جهانی از رشد قیمت فلزات

12:03 - 1400/01/25

بانک جهانی در گزارش چشم انداز بازار کالایی خود به ارزیابی بازار فلزات و محصولات معدنی و ارائه پیش‌بینی قیمت این محصولات پرداخت.

براساس این گزارش قیمت فلزات در فصل پایانی سال 2016 با رشدی 10 درصدی مواجه شده است که عمده دلایل این امر افزایش تقاضا به خصوص از سوی چین، انتظار برای افزایش تقاضا از سوی ایالات متحده به تبع برنامه‌های تحریک اقتصادی دولت جدید این کشور و همچنین محدویت‌های بوجود آمده در سمت عرضه برخی محصولات از جمله سرب و روی بوده است.

بر این اساس رشد 20 درصدی قیمت سنگ آهن در سه ماه پایانی سال گذشته بیشتر تحت تاثیر افزایش تقاضا از سوی بخش فولاد چین و محدودیت عرضه این محصول بوده است. در این میان انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی تحت تاثیر افزایش صادرات از سوی استرالیا و برزیل و همچنین افزایش عرضه آهن قراضه به بازارهای جهانی و افت تولید فولاد در چین، قیمت سنگ آهن تحت فشار قرار گیرد.

افت عرضه سرب تحت تاثیر کاهش تولید معدنی این محصول در چین تحت محدودیت‌های زیست محیطی و تعطیلی برخی معادن بزرگ روی و همچنین رشد ملموس تقاضا از سوی چین و افزایش سفته بازی در بازار این محصول، جهش 14 درصدی قیمت را در فصل پایانی سال رقم زد. گفتنی است که سرب یکی از محصولات جانبی معادن روی به حساب می‌آید. افزایش مصرف سرب در چین نیز عمدتا ناشی از بالا رفتن تقاضا از سوی بخش ساخت باطری خودرو این کشور به حساب می‌آید. در این میان احتمال کند شدن فعالیت‌های صنعتی در چین تهدیدی برای روند قیمتی سرب در سال جاری به حساب می‌آید.

ادامه تعطیلی معادن بزرگ روی و افزایش ملموس تقاضا از سوی بخش ساخت فولاد گالوانیزه نیز از اصلی‌ترین دلایل رشد 12 درصدی قیمت این محصول در فصل پایانی سال2016 به حساب می‌آید. در این میان انتظار می‌رود که بالا ماندن قیمت روی در سال جاری منجر به افزایش تولید از سوی معادن چین شود و حتی می‌تواند بخشی از ظرفیت معلق شده تولیدی شرکت گلنکور را نیز به مدار تولید بازگرداند. آرام‌تر شدن بازار مسکن چین نیز از دیگر عوامل تهدیدکننده بازار روی به حساب می‌آید. در این میان انتظار می‌رود که شاهد رشد فصلی تقاضا برای روی در نیمه دوم سال جاری باشیم.

افت ذخایر و چشم انداز شکل گرفته برای افزایش تقاضا برای مس، منجر به رشد قیمت 10 درصدی این محصول در فصل پایانی سال 2016 شد. این بالاترین رشد قیمت فصلی مس در پنج سال اخیر بوده است. در سال جاری نیز با وجود احتمال افزایش تولید از سوی برخی کشورها همچون شیلی، انتظار برای افت تولید از سوی دیگر کشورها و بروز اعتصاب های کارگری در معادن بزرگ می‌تواند در کنار رشد تقاضا از سوی چین از قیمت این محصول حمایت کند.

در مورد آلومینیوم نیز باید منتظر ادامه روند مازاد عرضه در سال 2017 بود. قیمت این محصول در سه ماه پایانی سال گذشته شش درصد افزایش یافت. تقاضای مناسب برای آلومینیوم در کنار افزایش ملموس هزینه مواد اولیه از جمله آلومینا و زغال سنگ، از اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت به حساب می‌آید.

در مجموع پیش‌بینی می‌شود که در سال 2017 بازار فلزات با رشد قیمتی 11درصدی مواجه شود. بیشترین رشد قیمت به میزان 27 درصد در انتظار روی است و سرب نیز در این میان می‌تواند رشد قیمتی 18 درصدی را پشت سر بگذارد. برای مس نیز نرخ رشدی دو رقمی اما کمتر از سرب را می‌توان متصور بود.