دیده‌بان بورس چهارشنبه (6 بهمن)

11:59 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (6 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

زمان ورود بازارگردان بانک ملت: در حالی که برخی انتظار داشتند در روز بازگشایی «وبملت» بازارگردان به حمایت بپردازد، اقدامی از سوی آنها شاهد نبودیم. پیش‌تر نیز بازارگردان بانک ملت نشان داده که محتاطانه و بر اساس اصول خاصی در مواقع نیاز وارد بازار می‌شد. به نظر می‌رسد این بازارگردان قصد دارد با فروکش نسبی هیجان معاملاتی «وبملت» برای تثبیت قیمت‌ها وارد شود.

سوخت ناقص رشد خودرو: همان‌طور که اشاره شده بود گروه خودرو با نزدیک شدن به کف‌های قیمتی، مجددا در معاملات دیروز مثبت شدند. با این حال، نزدیک بودن فاصله آنها تا سقف‌های قیمتی و عدم پشتیبانی نقدینگی کافی، احتمال عقب‌گرد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد دامنه نوسان‌گیری در گروه خودرویی رو به کاهش است و به تدریج در صورتی که هیجان جدیدی تزریق نشود، معاملات این گروه به سمت آرامش حرکت کند.

اهرم دلار برای کالاهای جهانی: نبض این روزهای بازارهای جهانی در دست دلار آمریکا است. جایی که هراس از ریاست جمهوری ترامپ، موجب تضعیف شاخص دلار شده است. هرچند آخر وقت دیروز، شاخص دلار بار دیگر به بالای 100 واحد برگشت و قیمت فلزات را تحت فشار قرار داد، اما همچنان قیمت جهانی کالاها به ویژه فلزات مناسب است. باید دید سهامداران گروه‌های بورسی وابسته به کالاها تا چه حد ریسک ترامپ را در ارزش‌گذاری سهام خود دخیل می‌کنند.

آمار آمریکایی برای نفت: قیمت نفت که دیروز رشد مناسبی را تجربه کرده بود، امروز می‌تواند تحت تاثیر آمار رسمی موجودی نفت تجاری آمریکا قرار بگیرد. این در حالی است که برآوردهای اولیه موسسه API نشان از افزایش موجودی نفت دارد که در معاملات امروز بر قیمت نفت فشار آورده است.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. سقوط شاخص بورس با «اولین بانک»

روز گذشته و هم‌زمان با بازگشایی نماد بانک ملت، شاخص بورس بیش از 1000 واحد ریزش کرد و به کمترین سطح از اواخر مهر ماه رسید. «وبملت» در حالی بیشترین ارزش بازار را در گروه بانکی دارد که به تنهایی بیش از 800 واحد افت شاخص را رقم زد. انتظار می‌رود انتشار صورت‌های مالی سایر بانک‌ها زمینه بازگشایی آنها را فرآهم کند که احتمالا شوک‌های دیگری به شاخص بورس وارد می‌شود. اما گروهی از کارشناسان آزاد شدن نقدینگی را با این بازگشایی‌ها برای مجموع بورس مثبت ارزیابی می‌کنند.

2. سناریوهای پس بازگشایی «وبملت»

نماد بانک ملت در شرایطی بازگشایی شد که حمایت محسوسی از سوی بازارساز این نماد شاهد نبودیم. با این حال، «دنیای بورس» در گزارشی سناریوهای بعدی معاملات «وبملت» را بررسی کرده است. در سناریوی نخست امکان افزایش تقاضا برای این نماد پس از ریزش سنگین دیروز وجود دارد. اما در سناریوی بدبینانه ممکن است حفظ یا حتی ریزش بیشتر سطوح کنونی قیمت‌ها را شاهد باشیم که دلیل آن نیاز به نقدینگی سهامداران این نماد است.

3. شمارش معکوس برای برگزیت

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از ریسک‌های سال‌های 2017 از سوی عمده مراجع بین‌المللی تحلیلی ارزیابی شده بود که اثرات آن می‌تواند بازارهای کالایی را تحت تاثیر خود قرار دهد. نحوه اجرای این اقدام هرچه بر رشد اقتصادی حوزه یورو اثر منفی‌تری بگذارد می‌تواند بر قیمت فلزات گران‌بها اثر مثبت‌تری و بر قیمت سایر کالاها اثر منفی بگذارد. در این میان، روز گذشته دادگاه عالی بریتانیا دولت انگلیس را ملزم به اخذ مجوز از پارلمان برای خروج اتحادیه اروپا کرد. این در حالی است که دولت این کشور تلاش دارد تا پایان ماه مارس (حدود دو ماه دیگر) برگزیت را اجرایی کند.

4. موج مثبت غذایی‌ها با یک عرضه

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، دیروز در فرابورس با قیمت 990 تومان عرضه شد. برآوردهای «دنیای بورس» از سودآوری این شرکت نشان از توان بالای آن برای تحقق سود پیش‌بینی‌شده دارد و همین امر تعیین قیمت در سقف محدوده مجاز را رقم زد. اما فارغ از این عرضه، نوسان سایر نمادهای گروه پگاه قابل توجه است، جایی که نمادهایی مثل «غشصفا» و «غشان» با اقبال سهامداران و رشد قیمتی مواجه شدند. دلیل این امر می‌تواند انتظار سهامداران از بهبود شرایط گروه غذایی پگاه در روزهای استقبال از «غگلپا» پس از عرضه اولی باشد.

5. دست‌آویز جدید بورس‌بازان

شرکت مواد ویژه لیا در شرایطی روز گذشته متوقف شد که رئیس اداره نظار بر ناشران فرابورسی در گفت و گو با «دنیای بورس» دلیل این امر را احتمال وجود اطلاعات پنهانی عنوان کرد. لازم به ذکر است که «شلیا» از اواخر شهریور امسال تا کنون بیش از 400 درصد رشد قیمت داشته است. تمام این رویدادها پس از تغییر سهامدار عمده این شرکت در تابستان بود. نمونه مشابه این موضوع را در نماد «کماسه» شاهد هستیم؛ جایی که با تغییر سهامدار عمده در اوایل دی ماه، شاهد صف خریدهای متوالی در این نماد هستیم. به نظر می‌رسد تغییر سهامدار عمده، به ویژه زمانی که تعداد سهامداران درصدی حقیقی در یک سهم افزایش می‌یابد سبک جدیدی برای ایجاد نوسانات مثبت قیمت سهام شده است.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

بانک جهانی منتشر کرد: چشم‌انداز کالاهای 2017

ادامه اصلاحات نظام بانکی

رشد نفت با سیگنالی از کاهش تولید عراق

پیش‌بینی‌های بانک ملت تا پایان سال

امضای قرارداد پتروشیمی مکران با مپنا

درآمد کی‌بی‌سی در مسیر صعود