چکیده روزانه، یکشنبه 12 دی

5+5 نکته برای سهامداران

11:27 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
5+5 نکته برای سهامداران

دیده‌بان بورسی

مهم‌ترین رویدادهای یکشنبه به شرح زیر است:

روحانی در تلویزیون: رئیس جمهور کشورمان قصد دارد امشب با مردم سخن بگوید، سخنانی که می‌تواند حاوی نکاتی مهم برای فعالان اقتصادی نیز باشد.

لایحه برنامه ششم توسعه: مجلس جمهوری اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه امروز نیز در سه شیفت موارد مختلف این لایحه را بررسی می‌کند. مهم‌ترین موضوعی که برای بازار سرمایه اهمیت پیدا می‌کند، بحث نیاز صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه برای دریافت مجوز از بانک مرکزی است که انتقادات جدی از سوی اهالی بازار سرمایه داشته است.

روند بازار ارز: پس از فروکش نرخ دلار به زیر 4000 تومان و پیش‌بینی نرخ 3600 تومانی توسط رئیس کل بانک مرکزی، امروز نوسانات بازار ارز اهمیت ویژه‌ای برای فعالان اقتصادی دارد. جایی که حدود 50 درصد شرکت‌های بورسی می‌توانند از آن متاثر شوند.

بازگشایی احتمالی نمادهای متوقف: بسته شدن نمادهای بورسی و فرابورسی چند ماه است که سهامداران را دچار سردرگمی کرده است. جایی که احتمال بازگشایی برخی نمادهای مهم از جمله «مرقام» (مرقام در آستانه بازگشایی) و «خساپا» (انتشار شفاف‌سازی سایپا) در معاملات امروز وجود دارد.

«کماسه» و «فلوله» پس جابه‌جای سهامدار عمده: روز گذشته دو معامله بلوکی در شرکت‌های تامین ماسه ریخته‌گری (بلوک «کماسه» به فروش رفت) و لوله و ماشین‌سازی ایران (خروج کامل مشفق از «فلوله») انجام شد. اکنون باید منتظر ماند که بازار چگونه به این تغییر سهامداران عمده واکنش نشان خواهد داد و مجمع تغییر اعضای هیات مدیره آنها چه زمانی برگزار می‌شود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

مهم‌ترین رویدادهای روز گذشته در حوزه‌های مرتبط با بازار سرمایه به شرح زیر هستند:

1. چرخش سالانه در بازارهای جهانی

بازارهای جهانی که در سال‌های 2014 و 2015 تقریبا دسته‌جمعی روندی نزولی را طی کرده بودند، از اواسط سال 2016 میلادی روند خود را تغییر دادند و از کف قیمت‌ها فاصله گرفتند. روز گذشته، در شرایطی پرونده یک سال (میلادی) بازارها بسته شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده کالاها با رشدهای قابل توجهی همراه شدند. پیشتاز این بازارها را می‌توان زغال‌سنگ کک‌شو دانست که قیمت آن حدودا سه برابر شد. جهش 80 درصدی سنگ آهن نیز در شرایطی رقم خورد که در بازار فلزات، روی با جهش 60 درصدی عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت. در بازار نفت نیز رشد حدود 52 درصدی نفت برنت بهترین عملکرد سالانه از 2009 رقم خورد.

این موضوع می‌تواند برای بازار سهام پیام مثبتی داشته باشد و نشان می‌دهد از فشار افت قیمت‌های جهانی کالاها بر بورس تهران کاسته شده است. گزارش‌های تکمیلی کالاهای نفت، طلا، فلزات، سنگ آهن و زغال‌سنگ را می‌توانید با کلیک روی لینک‌ها بخوانید.

2. واگذاری کانال 4000 تومانی دلار

یکی دیگر از رویدادهای مهم دیروز، کاهش نرخ دلار به سطح 3940 تومانی بود. با توجه به سهم قابل توجه شرکت‌های صادراتی در بورس تهران، رشد نرخ ارز عموما اثر مثبتی بر سود اسمی این بنگاه‌ها خواهد داشت. دلار که پیش از این توانسته بود کانال‌شکنی‌های متوالی را تجربه کند و به سطوح نزدیک 4200 تومان نیز برسد، دیروز مجددا با فروکش تقاضا و عرضه بازیگر عمده به کمتر از 4000 تومان رسید. هرچند بازار سهام واکنش محدودی به این موضوع داده بود، اما کاهش بیشتر نرخ دلار می‌تواند فشار فروش در نمادهای وابسته را افزایش دهد.

3. رای به عدم تغییر فرمول خوراک

روز گذشته همانطور که انتظار می‌رفت مجلس کشورمان ماده 53 لایحه برنامه ششم را حذف کرد. موضوعی که از بازگشت ابهام به صنعت پتروشیمی جلوگیری کرده و فرمول 10 ساله وزارت نفت برای نرخ خوراک را حفظ کرد (متن کامل گزارش).

4. سایپا شفاف‌سازی کرد

در یکی از مهم‌ترین اطلاعیه‌های روز گذشته کدال، «خساپا» شفاف‌سازی کرد و با وجود برخی ابهامات مطرح‌شده توسط «دنیای بورس» که سازمان بورس نیز آنها را در نامه‌های خود تایید کرده است، این شرکت بر دستیابی به سود پیش‌بینی‌شده خود تاکید دارد.

5. پیشی گرفتن قیمت‌ها از سود شرکت‌های کالایی

روز گذشته در دیگر اطلاعیه‌های مهم کدال، نماد «فسرب» گزارش عملکرد ماهانه (فرصت‌سوزی «فسرب») و «شراز» گزارش عملکرد 6 ماهه (سبقت «شراز» از سودآوری) داد. محتوای هر دو گزارش تاکید می‌کند که سهامداران نسبت به تحولات مثبت قیمت جهانی کالاها و نرخ دلار دچار بیش‌واکنشی شده و رشد قیمت سهام به مراتب بیشتر از رشد سودآوری شرکت‌ها بوده است. از آنجایی که روند صعودی قیمت جهانی کالاها متوقف شده و هم‌زمان عمده شرکت‌های سهامی نیز در گزارش‌های میان‌دوره‌ای اثر بهبود سودآوری از رشد قیمت کالاها لحاظ کرده‌اند، اکنون فقط می‌توان به دستیابی به سودهای اعلامی شرکت‌ها امید داشت و انتظار تعدیل‌های مثبت بیشتر خوش‌بینانه ارزیابی می‌شود.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

قرارداد مخابرات در انتظار هیات داوری

عملکرد «تاپیکو» در نیمه سال مالی

فروکش هیجان در «شاراک»

منشا هیجان خرید «شپدیس»

دلایل سودآوری نامتوازن «خبهمن»