صنایعی که مورد استقبال بورس بازان بودند

15:16 - 1400/01/21
کدام گروه ها مورد استقبال بورس و فرابورس بودند.

به گزارش «دنیای بورس،» سنا نوشت: بزرگان کالایی بورس عمدتا هفته‌ای خوب را سپری نکردند و در مقابل شاهد اقبال معامله‌گران به گروه‌های بزرگ غیردلاری و صنایعی با ارزش بازار پایین‌تر بودیم.

این وضعیت سبب شد تا شاخص کل هم‌وزن با رشد ۳/ ۷ درصدی همراه شود. نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی نشان می‌دهد در مقابل رشد قیمت سهام در ۲۸ گروه، ۹ صنعت قرمزپوش شدند. این هفته عمده توجه معامله‌گران به گروه‌های کوچک بورسی بود. به این ترتیب بیشترین بازده هفتگی با رشد ۲۰ درصدی از آن گروه سایر معادن با تک سهم «کماسه» شد.

نماد معاملاتی شرکت تامین ماسه ریخته‌گری تمامی روزهای معاملاتی هفته گذشته را با صف خرید پشت سر گذاشت. این در حالی رقم خورد که معاملات کم‌مقدار در این سهام سبب شد تا «کماسه» از پس پر کردن حجم مبنا برنیاید و قیمت پایانی آنچنان که باید رشد نکند. به این ترتیب این شرکت تولیدکننده ماسه‌های ریخته‌گری و صنعتی به رشد ۲۰‌درصدی در مجموع هفته بسنده کرد.

دیگر گروه پربازده بورس تهران در هفته منتهی به ۳ دی، صنعت محصولات چوبی بود. این گروه نیز که از تک سهم «چفیبر» تشکیل شده است در هفته گذشته با رشد ۱۹ درصدی همراه شد. سهام شرکت فیبر ایران که در ابتدای هفته صف فروش بود و در کف قیمت مجاز دادوستد می‌شد، از یکشنبه پرتقاضا ظاهر شد و به صف خرید رفت.

در آخرین روز کاری آذر نیز اطلاعات با اهمیتی از این شرکت درخصوص برنده شدن در مزایـده فروش فرآورده‌های زراعت چوب در اســتان گیلان به حجم کلی ۱۰۷۷۲مترمکعب انواع چوب صــنوبر، کاج، توسـکا و سایر گونه‌ها با مبلغ پیشنهادی ۴۴۵.۲۵۰میلیون ریال خبر داد و پس از بازگشایی بدون نوسان رشد قیمت ۱۰ درصدی را ثبت کرد.

کاهش اقبال به بزرگان دلاری

هفته گذشته، قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها به واسطه شناسایی گونه جدید و جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا با افت مواجه شد. در این شرایط بیشترین رشد قیمت در میان سهام کالایی با افزایش میانگین قیمت ۴/ ۶ درصدی از آن معدنی‌ها شد.

گروه فلزات اساسی نیز معاملات هفتگی خود را با رشد ۷/ ۳ درصدی پشت سر گذاشتند. گروه‌های شیمیایی نیز در هفته‌ای که گذشت شاهد رشد ۵/ ۲ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند. اما کالایی‌ها گروه‌های منفی نیز داشتند. جایی که گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» افتی به میزان ۷/ ۰ درصد را ثبت کردند. پالایشی‌ها نیز از قافله عقب ماندند و با ریزش ۵ درصدی معاملات این هفته را پشت سر گذاشتند.