توییت بازان بورسی | زمستان بورس در راه است؟

15:14 - 1400/01/21
پیش‌بینی زمستانی که در انتظار بورس است.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: شاخص بورس روز گذشته صعودی شد و همین عاملی شد که بار دیگر امید به بازار سرمایه بازگردد. امیدی که چند وقتی می‌شود در نوسان است. سه ماه به پایان سال باقی‌مانده است. حالا خیلی از کاربران که عمدتا از فعالان حوزه بورس و بازارهای سرمایه هستند با شروع دی ماه این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا سهامداران روزهای خوش بورس را تا پایان سال می‌بینند یا همچنان به فعالیت در برزخ ادامه می‌دهند.

برخی از کاربران که جزو فعالان حوزه بورس هستند، از نوشته‌هایشان این‌طور بر‌می‌آید که به رفتار بازار امید دارند و معتقدند که بورس در هفته‌های آینده به رشد صعودی خود ادامه می‌دهد و زمستان را سبزپوش و با افزایش شاخص به پایان می‌رساند.

در کنار این افراد، عده‌ای هم هستند که در حد گروه اول به وضعیت بورس خوش‌بین نیستند و افراد را برای سرمایه‌گذاری در این بازار دعوت نمی‌کنند اما این مساله را مطرح می‌کنند که بورس در کنار دیگر بازارهای سرمایه در همین آشفته‌حالی اقتصاد‌ یا افت شاخص بورس و روزهای سرخ‌پوش، بیشترین بازدهی را در بین بازارهای مختلف داشته است. در مقابل این دو گروه، اما گروه سومی قرار دارد که سخت مخالف چنین نگاهی به بورس و آینده آن است.

این گروه با خوش‌بین خواندن و ساده‌دلی گروه اول و دوم این مساله را مطرح می‌کنند که باید از تجربه ماه‌های گذشته درس گرفت و مانع حضور سهامداران خرد و افرادی که سررشته‌ای از بورس ندارند به این بازار شد. به اعتقاد این افراد، خوش‌بین‌ها که جزو دو گروه اول بودند، با دادن دل‌خوشی و امیدواری به سهامداران این فضا را به‌وجود می‌آورند که قرار است سود خوبی در بورس داشته باشند و باعث می‌شوند خیلی‌ها با فروختن خانه و ماشین و قرض‌کردن به سمت این بازار بیایند.

ادامه بحث بر سر FATF

مصطفی میرسلیم نماینده تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتی بیان کرده بود؛ «ما در مجمع برای حفظ کیان دولت دلایل مخالفت خود را با FATF علنی نکردیم و عملا نظر شورای محترم نگهبان که در جهت رد‌کردن پیوستن به FATF بود حکمفرما شد. اکنون هم شرایط تغییری نکرده است، بلکه دلایل آشکارتری وجود دارد که نشان می‌دهد.»

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی هم در پاسخ به نوشته میرسلیم با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود در توییتر بیان کرد که قانون یعنی اراده‌ عمومی ملت که توسط مجلس یا مجمع تنها رسمیت و قطعیت می‌یابد. لطفا هیچ ملاحظه کیان دولت را نکنید و به مردم توضیح دهید.

قانون چیزی نیست که دلایل آن را از مردم با ملاحظاتی پوشیده داشت. آخوندی در ادامه نوشته خود بیان کرده بود که «قانون یعنی رفتار قاعده‌مند و تکرارپذیر مردم که نه با اراده شما در مجمع شکل می‌گیرد و نه با رفت‌وآمد مجلسیان عوض می‌شود.» آخوندی از میرسلیم خواسته بود که دلایلش را اعلام کند و «آنگاه ببینید آیا مردم با شما همراه خواهند شد‌ یا تصمیم شما را تحمیل اراده اقلیت بر خود می‌دانند؟»

در نهایت عباس آخوندی در پایان نوشته بود راه ایستادگی در برابر تحریم‌های سبعانه، بستن درهای کشور و ایجاد مانع بر سر راه تجارت نیست. این کار هم مردم را فقیر می‌کند و هم سلامت‌شان را در تامین واکسن‌کرونا و داروهای حیاتی تهدید می‌کند.» به گفته آخوندی «ایران چهار‌راه جهان است. ما باید این چهار‌راه را با قوت، نظم و قواعد بین‌المللی اداره کنیم و باز نگاه داریم. ایجاد مانع در این چهار‌راه تنها ما را ضعیف می‌کند. دیگران این چهارراه دور خواهند زد.»

 مهدی رباطی | مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران: اشتباهی که مداوم و متناوب در سیاست‌گذاری یک کشور تکرار شود دیگر اشتباه نیست، بلکه بازتاب تضاد منافع شدید گروه‌های ذی‌نفع و لابیست‌های قهار با مردم و منافع ملی و همچنین فساد پیچیده است. دلار ۴۲۰۰ یا نحوه بودجه‌نویسی کشور مثال‌های بارزی از این دست هستند.

 حسین سلاح ورزی | فعال اقتصادی: خسارتی که ایران بابت بیرون ماندن از جاده ابریشم ریلی می‌پردازد، فاجعه‌ای است که سیاست‌گذاران ‌امروز کشور باید در مورد آن پاسخگو باشند. نه فقط به ما، بلکه به نسل‌های آینده.

سهیلا صالحی | کارشناس بازار سرمایه: میزان دامنه نوسان را ملاک خرید و فروش قرار ندهید. سهم خوب چه دامنه نوسانش یک درصد باشه، چه 10 درصد خوب است و بالعکس؛ دیروز در یک زمانی از بازار زمگسا 10‌درصدی را با ولع عجیبی می‌خریدند، اما حال با خبر 5درصد شدن، 20 میلیون صف فروش شد! انگار خبر‌دادن گاوداری آتیش گرفته و همه گاوها سوخته‌اند!

 مهدی طغیانی | نماینده مجلس: بحث مفصلی با نایب‌رئیس مجلس و نماینده مجلس در ستاد ملی کرونا، در مورد تصمیم ستاد ملی کرونا برای توقف در اجرای برخی مواد قانون چک داشتم. باید فکری به حال حدود اختیارات این ستادها بشود! قطعا اجازه توقف اجرای قانون، فقط دلال‌ها و سوداگران را خوشحال خواهد کرد.