آینده ای که در انتظار بازار سهام است

15:14 - 1400/01/21
چه آینده ای در انتظار بازار سهام است.

 به گزارش «دنیای بورس»، محمد اقبال نيا، رئیس هیات مدیره سبدگران آسمان در گفت و گو با همفكران روند فعلى معاملات بورس را مورد ارزيابى قرار داد و گفت: با توجه به اینکه كشور اكنون در زمينه مذاکرات ایران با آمریکا و قیمت دلار در حالتی از بلاتکلیفی قرار دارد؛ بنابراين نمى توان پيش بينى دقيقى را از وضعيت فعلى بازار سهاو ارائه داد.

وى به احتمال افت قيمت دلار در بازار اشاره كرد و افزود: بلاتکلیفی دیگر در كشور مربوط به قیمت ها در بازار جهانی است که تاكنون با رشد همراه بوده اند اما اینکه قیمت ها بتوانند در سطوح فعلی باقی بمانند يا خير داراى تردید هستند.

اقبال نيا با بيان اينكه بعد از نزديك شدن شاخص بورس به محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد، روند بازار تغيير كرد و شاهد برگشت حدود ٢٠ درصدى قیمت اكثر سهام بوديم، اظهار داشت: در این زمان سهامداران اقدام به شناسایی سود کردند تا ابهام موجود در خصوص نرخ دلار، آینده بازار جهانى و مذاکرات ایران با آمریکا روشن و نگرانى هاى موجود برطرف شود.

اين كارشناس بازار سرمايه به ديگر ابهام موجود در بازار تاكيد كرد و گفت: در کنار ابهام هاى مطرح شده، در داخل کشور با ابهام لایحه بودجه و مشخص شدن برخی مباحث مانند شیوه نامه زنجیره فولاد همراه هستيم كه اين مسايل دست به دست یکدیگر داده اند تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار سرمايه  دچار شك و تردید شوند.

وى خاطرنشان كرد: تا زمانی که نرخ دلار افت شديدى را تجربه نكند، روند بازار سهام با احتياط در حركت است و با شيب ملايم در مسير صعودی قرار خواهد داشت.

اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه اکنون شاخص یک میلیون و 600 هزار واحد به عنوان سدی بزرگ مانع راه معاملات بورس است، گفت: این اتفاق نیاز به زمان و برطرف شدن تردید های موجود در بازار دارد زیرا اكنون ورود پول حقیقی ها به بازار چندان قابل توجه نيست و p/e  بازار با توجه به افزایش قیمت جهانی و بهبود وضعیت سودآوری شرکت ها در مقایسه با میانگین تاریخی، بالاتر است.

وى اظهار داشت: عاملى كه تا چند وقت گذشته به رشد بازار کمک كرد، ورود قابل توجه پول حقیقی های جدید به بازار بود كه باعث شد تا p/e بازار نسبت به میانگین تاریخی با افزایش زیادی همراه شود.

اقبال نيا معتقد است، اکنون قیمت سهام در بازار به دلیل بالا بودن p/e چندان ارزان نيستند و سهام با قیمت مناسب در حال معامله هستند.

اين كارشناس بازار سرمايه خاطرنشان كرد: با توجه به اینکه سهام براى معامله در قیمت مناسب قرار دارند اما بازار به دلیل ترديدهاى موجود در زمینه مذاکره و لایحه بودجه  نمى تواند روند صعودی به خود بگیرد.

وى با اشاره به اينكه بازار با کوچکترین بهانه و حتى بدون هيچ علتى در مسير نزولى قرار مى گيرد، گفت: هفته گذشته خبر  چندان جدى و منفي در بازار وجود نداشت اما معاملات در روز سه شنبه و چهارشنبه داراى صف فروش قوی شدند، علت اين موضوع ثبات و درجا زدن چند روزه شاخص بورس بود كه به دنبال آن سهامداران گمان می کردند سود چندانی را نمی توانند از بازار کسب کنند، به همين دليل به سرعت تصمیم به شناسایی سود و خروج از بازار گرفتند.

اقبال نيا با بیان اینکه به نظر می رسد شاخص بورس کف كانال يك ميليون و ٢٠٠ هزار واحد  را نبیند، افزود: اكنون کلیت بورس به گونه اى است که براساس پيش بينى هاى صورت گرفته به نظر مى رسد شاخص بورس در کانال یک میلیون و 350 هزار واحد تا یک میلیون و 550 هزار واحد در نوسان باشد.

اين كارشناس بازار سرمايه اظهار داشت:  یک سری تک سهم ها هستند که می توانند مسیر متفاوتی را از کلیت بازار در پيش بگيرند، حتی در دو ماه اخیر برخی از تک سهم ها روند مناسبی نسبت به بازار داشتند و بازدهى معقولى را در اختيار سهامداران قرار دادند./همفکران