توییت بازان بورسی | مسیر اصلاح اقتصادی کجاست

15:12 - 1400/01/21
کاربران در شبکه های اجتماعی درباره بورس چه نوشتند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: آزاد‌شدن پول‌های بلوکه شده ایران در ترکیه، ادعای رسیدن صادرات نفت به بالاترین حد خود از زمان آغاز تحریم‌ها، بررسی دوباره لایحه FATF، مذاکرات رئیس دولت و رئیس مجلس درباره بسته معیشت و... از جمله خبرهایی بود که افراد فعال در حوزه اقتصاد و بورس درباره آن در شبکه‌اجتماعی توییتر اظهارنظر می‌کردند.

چند وقتی بود که خیلی خبری از اختلال در هسته معاملات و سیستم کارگزاری‌ها نبود اما روز گذشته بعد از مدت‌ها سیستم یکی از کارگزاری‌های مطرح کشور، دچار اختلال شد. اختلالی که در ساعات اولیه بازگشایی بازار بود و باعث شد که فعالان حوزه بورس و سهامدارانی که از این کارگزاری‌ برای معاملات خود استفاده می‌کردند، انتقادهای تند و تیزی به این اختلال داشته باشند.

این موضوع همچنین باعث‌شد که بار دیگر این بحث در شبکه‌های ‌اجتماعی شکل بگیرد که سهامداران نباید فقط در یک کارگزاری حساب کاربری داشته باشند، چراکه هر لحظه ممکن است سیستم آن با اختلال مواجه شود و از معامله باز‌بمانند و دچار ضرر شوند؛ برای همین برخی از افراد این توصیه را در نوشته‌های خود به دیگران داشتند که سعی کنند در دیگر کارگزاری‌هایی که بی‌اسم و نشان هستند و مخاطب کمتری دارند، ثبت‌نام کنند تا در این مواقع که سیستم کارگزاری اصلی آنها مختل می‌شود، بتوانند معاملات خود را از طریق کارگزاری دیگری انجام بدهند.

از توییت‌هایی که در روز گذشته مورد‌توجه قرار گرفت، نوشته ولی اسماعیلی، نماینده مجلس بود. او در صفحه شخصی خود نوشت: «راه اصلاحات اقتصادی ایران از مسیر بازار سرمایه می‌گذرد و باید سهم ۵۰درصدی در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و طرح‌های نیمه‌تمام داشته باشد.» اسماعیلی در ادامه نوشته خود توضیح داده بود: «برای تحقق این هدف باید جایگاه سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر در سیستم اداری کشور تقویت و هم‌تراز بانک مرکزی شود.»

در رابطه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم، یکی از توییت‌هایی که روز گذشته مورد توجه قرار گرفته و پربازدید هم بود، نوشته علی سعدوندی، اقتصاددان بود. او در نوشته خود وضعیت بودجه۱۴۰۰ را وخیم توصیف کرده و مدعی شده بود که این وضعیت به‌حدی وخیم است که «با چند اصلاح آرایشی‌بهداشتی به نام اصلاحات ساختاری» به نتیجه نمی‌رسد.

سعدوندی در ادامه بیان کرده بود: «انتقادهای آبکی منتقدان هم تنها به کار محق جلوه‌دادن طراحان بودجه می‌آید و بس. برای اصلاحات ساختاری واقعی باید به ابزار دانش روز مجهز شوید.» بحث لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در روزهای اول ارائه آن به مجلس شورای اسلامی، موضوعی بود که از سوی افراد حاضر در شبکه اجتماعی توییتر موردتوجه قرار گرفته بود.

هرچقدر که جزئیات بندهای مختلف بودجه پیشنهادی سال آینده توسط نماینده‌‌های مجلس، رسانه‌ها و خبرنگاران منتشر می‌شد، افراد بیشتری هم در این شبکه اجتماعی توجه‌شان به این موضوع جلب می‌شد. اما حالا با بالا گرفتن بحث و جدل بین دولت و مجلس درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، این موضوع دیگر فقط مختص به شبکه‌اجتماعی توییتر نیست.

چند روزی است که افرادی که در شبکه‌اجتماعی اینستاگرام فعالیت می‌کنند، به این موضوع حساس شده‌اند و آن را دنبال می‌کنند. این افراد اکثرا در استوری‌های صفحه‌های شخصی خود اخبار مرتبط با لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰ را با دیگران به اشتراک می‌‌گذارند یا درباره هزینه‌های در نظر گرفته شده از سوی دولت در بودجه سال آینده برای برخی از نهادها و سازمان‌ها می‌نویسند. نوشته‌هایی که بعضا انتقادی است.

 بهزاد صمدی | تحلیل‌گر بازار سرمایه: با توجه به رشد قیمت های جهانی، شاهد اقبال به سهام ارزنده بازار هستیم. دی ماه در راه است و گزارش‌های ماهانه و همین‌طور سودهای محقق شده فصل پاییز در پیش است که باعث کاهش چشمگیر  p/ e  بازار خواهد شد که بر ارزندگی بازار خواهد افزود. در نتیجه دی ماه داغی در انتظار بازار است.

 ولید هلالات | کارشناس بازار سرمایه: بازار طی ۲۲ روز معاملاتی رشد کرد و از شاخص 2/ 1میلیون واحد به 5/ 1میلیون رسید اما طی ۳روز معاملاتی ۵۰درصد راه رفته را بازگشت. قیمت ها جای خوبی است اما ظرف زمانی اصلاح به لحاظ روانی پر نشده بنابراین فکر می‌کنم همین حوالی باید بازار دست به دست شود. سهم خوب در قیمت خوب و جای خوب بخرید.