مهمترین فرق سهام با دیگر بازارها

‌مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس از مهم ترین تمایز بازار سرمایه گفت.

به گزارش «دنیای بورس»، ‌مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس از نقدشوندگی، مهم ترین تمایز بازار سرمایه گفت: افزایش حجم و ارزش معاملات که در راستای نقدشوندگی بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است اتفاق خوبی است که بازار سرمایه را نسبت به بازارهای رقیب، متمایز کرده است.

محمود گودرزی معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در برنامه به وقت تحلیل تفاوت مفهوم قیمت و ارزش را توضیح داد و گفت: در تابلو معاملات بورس، قیمت‌ها را می‌بینیم اما مفهوم ارزش متغیر بسیار مهمی است که از سوی افراد مختلف نیز متفاوت است.

در علم حسابداری، «بهای تمام‌شده» به عنوان ارزش در نظر گرفته می‌شود و اقتصاددانان نیز ارزش را بر اساس «عرضه و تقاضا» مشخص می‌کنند اما در مدیریت و مهندسی مالی، ارزش را بر اساس «عایدات آینده دارایی» تعیین می‌کنیم.

 گودرزی در ادامه به ارائه توضیحی درباه بازار_کارا پرداخت و گفت: در این بازار فرض بر این است که رانت اطلاعاتی وجود ندارد و تمامی اطلاعاتی مالی و گزارش‌های منتشرشده در مورد یک سهم در بازار منتشر می‌شود و به سرعت بر قیمت‌ها اثرگذار است.

به گفته او در این بازار باید تمامی اطلاعات در خصوص ناشران در دسترس باشد و در حال حاضر سامانه کدال این کارکرد را در بازار سرمایه کشور دارد. اما نکته مهم هم این است که اطلاعات در بازار کارا و شفاف باید صحیح و قابل اعتماد باشد.

Submitted by admin on