شرکت هایی که در راه عرضه اولیه هستند

15:00 - 1400/01/21
راه اندازی ۴ صندوق سرمایه‌‌گذاری در دستور کار سبدگردان فراز قرار دارد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: شرکت سبدگردان فراز از شرکت‌های تابعه سازمان اقتصادی کوثر است که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به «آوانوین»، ۲۵درصد سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و ۲۵ درصد دیگر هم مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن کوثر است که قرار است به زودی در بازار عرضه شود.

«فراز» سال ۹۸ موافقت اصولی خود را از سازمان بورس دریافت کرد و به تازگی مجوز تاسیس را گرفته است و اکنون در حال اخذ مجوز سبدگردانی است. بابک اسماعیلی، مدیر عامل شرکت سبدگردان فراز در گفت‌وگویی اختصاصی با «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات برنامه‌های این شرکت خبر داد. وی گفت: سبدگردان فراز ایجاد سبدگردانی، بازارگردانی، مجوز سرمایه‌گذاری و تامین مالی جمعی، عرضه و پذیرش، پردازش اطلاعات مالی و رتبه‌بندی را در برنامه خود دارد.

 وی تفاوت این شرکت  نسبت به دیگر شرکت‌های سبدگردانی را ثبت سرمایه بیشتر در ابتدای تاسیس دانست و افزود: فراز با سرمایه ۱۰۰میلیارد ریال به ثبت رسید، ولی برنامه افزایش سرمایه را هم در برنامه داریم. وی در حالی‌که هدف اصلی فراز را سبدگردانی اختصاصی مثل تمام شرکت‌های سبدگردان ذکر کرد، گفت: فراز  یک برنامه مشخص هم برای شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر برای تامین منابع مالی و مدیریت پرتفوی نقدی این سازمان دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت افزود: در بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری برنامه‌هایی داریم که از جمله می‌توان به راه‌اندازی   ۴ صندوق سرمایه‌‌گذاری برای امسال اشاره کرد. وی یکی از این صندوق‌ها را  صندوق با درآمد ثابت برای مدیریت منابع شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد معرفی کرد.

همچنین  صندوق بعدی را  صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی عنوان کرد که برای بازارگردانی اختصاصی شرکت‌ها و نهادها به‌ویژه شرکت‌های تابعه سازمان اقتصادی کوثر که در بازار حضور دارند مثل «زکوثر»، «زشریف»، «وآوا»، «ددام»، «ززاگرس» و مجموعه مربوط به بنیاد شهید راه‌اندازی خواهد شد. اسماعیلی به راه‌اندازی یک صندوق VC و یک صندوق ETF نیز اشاره کرد که صندوق VC با مشارکت موسسه رویش ‌کوثر راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل سبدگردان فراز در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت در سال ۹۹ در بحث مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی جمعی هم برنامه‌هایی دارد، اضافه کرد: هدف این است که سرمایه‌گذاری‌های خرد را بر پایه یک مدل مشارکت از طریق سکوی مالی جمعی تجمیع کنیم به ویژه برای طرح‌های سازمان اقتصادی کوثر و کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه که در این سازمان وجود دارد. 

اسماعیلی ایجاد شعب و نمایندگی در سراسر کشور را یکی از  برنامه‌های اصلی سبدگردان فراز دانست و گفت: به دنبال اخذ مجوز از سازمان بورس هستیم تا بتوانیم در استان‌ها و شهرهای کشور نمایندگی‌هایی را با هدف گسترش بازار راه‌اندازی کنیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های «فراز» برای سال ۱۴۰۰ گفت: چهار برنامه را برای سال آینده در نظر داریم که شامل بحث پردازش اطلاعات مالی، رتبه‌بندی، عرضه و پذیرش هستند.  وی افزود: یکی از مجوزهایی که شرکت‌های سبدگردان می‌توانند دریافت کنند مجوز  رتبه‌بندی است که بر اساس آن ارزیابی شرکت‌های بازار سرمایه را انجام می‌دهند و فراز هم این فعالیت  را در دستور کار خود دارد.

 وضعیت بازار

مدیر عامل سبدگردان فراز در ادامه درباره وضعیت بازار سهام تاکید کرد: انتخابات آمریکا همیشه در بازار ما به شکل ضعیف تاثیر داشته، اما در انتخابات اخیر این تاثیرات خیلی زیاد بود که معتقدم به زودی اثرات آن از بین می‌رود.

وی ادامه داد: از طرفی  طی چند ماه اخیر هجوم سرمایه‌گذارانی با دانش مالی ناکافی به بازار هم نابسامانی‌های زیادی را ایجاد کرده بود.

این موارد در حالی بود که در سال اخیر نوسانات زیاد در بازار ارز و افزایش یکباره نرخ ارز و بازارهای موازی آن را شاهد بودیم که بورس را هم تحت تاثیر قرار داد؛ البته معتقدم بخش عمده این اتفاق روانی بود. وی افزود: در کنار همه شرایط آنچه باعث نگرانی فعالان بازار سرمایه شد دخالت‌های نابجا و دستکاری‌هایی است که در بازار ایجاد شده که با ورود دستگاه قضایی و سازمان بورس کمی تعدیل شد، اما باز هم به شفافیت بیشتری نیاز است.

 وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر دستورالعمل‌هایی است که یکباره صادر می‌شود که شاید به صورت مقطعی تاثیرگذار باشند، اما باعث ایجاد نگرانی در بازار است و تاثیرات منفی زیادی به همراه دارند. اسماعیلی افزود: به طور قطع  شاخص به زودی به سطح قبلی ۲ میلیون نخواهد رسید، اما ریزش‌ها و اصلاح‌های انجام شده قیمت‌ها را به جذابیت لازم رسانده‌اند و اکنون بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: از سویی با توجه به قیمت ارز نگرانی بابت ارزش سهام شرکت‌ها نیست. حتی اگر دلار را ۱۸ هزار تومان در نظر بگیریم ارزش شرکت‌های بورسی قابل توجه است.  وی تاکید کرد: اگر مدیریت بازار هماهنگی مناسبی داشته باشد و از طرفی از هیجانات کاسته شود شرایط خوبی را شاهد خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه اکنون مهم این است که پول هوشمند به سمت چه صنعتی می‌رود، تصریح کرد: بسیاری از افراد هنوز پول‌های خود را از کارگزاری‌ها نگرفته‌اند و منتظر حرکت دوباره بازار هستند.

در واقع اکنون فرصت خوبی در بازار سرمایه ایجاد شده، اما به یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب نیاز دارد. به گفته وی بازار سرمایه در شرایط فعلی می‌تواند پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاران باشد.

 مدیرعامل سبدگردان فراز با اشاره به اینکه شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند نقش مهمی در توسعه و رونق بازار داشته باشند، افزود: پیشنهادم به افراد این است که به جای ورود و سرمایه‌گذاری شخصی در بورس، از طریق سبدگردان‌ها و صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

 اکنون سازمان بورس هم در حال تشویق مردم به سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌هاست. وی با اشاره به مشکلات پیش آمده به دلیل گسترش معاملات آنلاین گفت: توسعه معاملات آنلاین بدون قوانین ابتدایی که در سال‌های اول برایش ایجاد شده بود، اشتباه بزرگی بود. ورود همه افراد خانواده با هر سطح سواد یا آگاهی از بورس به بازار سهام  لطمات زیادی به  بورس وارد کرد و اکنون تمایل سازمان به این است که مردم از طریق سبدگردان‌ها و صندوق‌ها وارد بورس شوند، اما برای این امر باید جذابیت ایجاد شود. سهامداران دوباره مشکلات فعلی را فراموش می‌کنند و به بازار بازمی‌گردند، اما باید مراقب بود که بازار لطمه نبیند.