واکنش‌های تند به سخنان رئیس جمهور | ابتکار: چرا برآشفتید؟

به روایت حسن روحانی از صلح امام حسن‌(ع) چه واکنش های تندی داده شد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنياي‌اقتصاد نوشت: حسن روحانی که در هفته‌های گذشته، آماج نطق‌های آتشین و گاه توهین‌آمیز برخی نمایندگان مجلس بود، در روزهای اخیر بار دیگر با انتقاد تند و تیز مخالفانش روبه‌رو شد؛ انتقاداتی که اغلب به اظهارات روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری درباره «صلح امام حسن (ع)» بازمی‌گردد و این دست از منتقدان در یک نمونه، روحانی را لایق مجازات «هزار بار اعدام» دانسته‌اند.

طیف منتقدان به روحانی این بار به چند نماینده مجلس محدود نمانده است؛ هرچند تندترین این انتقادها که همانا «هزار بار اعدام» حسن روحانی را موجب «رضایت مردم» دانسته است، از سوی مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس توییت شد، اما می‌توان از روزنامه کیهان، آیت‌ا‌لله سید‌احمد علم‌الهدی و همچنین حسن رحیم پورازغدی نیز به‌عنوان اصلی‌ترین منتقدان به حسن روحانی در این روزها نام برد.

با این همه حسن روحانی چه گفته بود که مخالفانش را در روزهای پایانی هفته گذشته، این‌چنین برآشفت؟ او در جلسه روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه هیات دولت، در آستا‌نه سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) بخشی از سخنان خود را به موضوع صلح امام حسن (ع) اختصاص داد؛ موضوعی که نخستین بار نیست حسن روحانی به آن اشاره می‌کند و پیش از این بارها - به‌ویژه آن زمان که مذاکرات هسته‌ای در دستور کار بود و برجام در آستا‌نه نهایی شدن_ رئیس‌جمهوری از صلح امام حسن (ع) سخن گفته بود.

برای نمونه، روحانی در یکی از روزهای ماه رمضان سال ۹۴ و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، در ضیافت افطاری استا‌نداران گفته بود: «زمانی که امام مجتبی(ع) تصمیم‌ به صلح می‌گیرند یکی از یاران امام علی(ع) پیش ایشان آمد و گفت: ‌ای کاش من مرده بودم و این منظره را نمی‌دیدم و امام در پاسخ وی گفت: وقتی دیدم اکثریت مردم این را می‌خواهند نخواستم چیزی که مردم نمی‌خواهند بر آنها تحمیل شود.»

با این حال او روز چهارشنبه، در حالی که ایران در آستا‌نه تحقق یکی از مهم‌ترین اهداف برجام یعنی لغو تحریم‌های تسلیحاتی از سوی شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت، همین موضع را تکرار کرد و از صلح امام حسن (ع) گفت؛ موضوعی که به نظر می‌رسد تکرار آن از سوی روحانی، با آنچه او و تیم سیاست خارجی‌اش از مزایای مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در ذهن دارند، بی ارتباط نیست.

روحانی در سخنانش در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت با تا‌کید اینکه «از امام حسن‌(ع) هم باید یاد بگیریم و او امام صلح، امام پیوند و امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت»، با اشاره به یک روایت تا‌ریخی تا‌کید کرد: «وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود که جامعه اسلامی که شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید، من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم.»

رئیس‌جمهوری در ادامه این جملات با تا‌کید اینکه «این راه امام مجتبی است»، گفت: «امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح.»همین جملات بود که یکی از اصلی‌ترین منتقدان روحانی در ادوار نهم، دهم و یازدهم مجلس یعنی مجتبی ذوالنوری را برآشفت.

او که حالا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، در توییتی با بیان اینکه «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید، امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند»، نوشت: «با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا‌ دل مردم عزیز راضی شود.»

روزنامه کیهان هم که در سال‌های ریاست جمهوری حسن روحانی همواره ازجمله منتقدان جدی او و عملکردش به‌ویژه در ماجرای برجام بود، در واکنش به آنچه او درباره صلح امام حسن گفت، در شماره روز پنج‌شنبه خود نوشت: پرچم صلح را در چنین شرایطی بالا بردن، عین خیانت و حماقت است.

در بخش دیگری از این یادداشت انتقادی آمده است که «مردم به خاطر این به مذاکره با آمریکا رضایت دادند که روحانی ابتدا از وضعیت کشور سیاه‌نمایی کرد؛ سپس گرای «خزانه خالی» به دشمن بود.» کیهان در این یادداشت همچنین تا‌کید کرده که «این اولین‌باری نیست که رئیس‌جمهور تا‌ریخ را به نوعی تحریف می‌کند و روایت دیگری از آنچه اتفاق افتا‌ده ارائه می‌دهد. این روایت‌ها که بیشتر همخوان و همراستا‌ با رفتا‌ر دولت مطرح می‌شود، متا‌سفانه بارها به‌عنوان یکی از روش‌های رئیس‌جمهور برای اقناع افکارعمومی در راستا‌ی اهداف و اعمال دولت استفاده شده است.»

یکی از کلیدواژه‌های انتقاد به اظهارات اخیر روحانی درباب صلح امام حسن (ع)، واژه «تحریف» است؛ واژه‌ای که علاوه بر یادداشت کیهان، در خطبه مجازی روز جمعه آیت‌ا‌لله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد نیز به وضوح دیده می‌شود. آیت‌ا‌لله علم‌الهدی در این خطبه مجازی ضمن تا‌کید اینکه «مشکل تحریف در سرنوشت امت تنها به آن زمان اختصاص نداشت و مشکلی است که در پهنه تا‌ریخ تا‌ به امروز ادامه داشته است»، بدون آنکه از حسن روحانی نامی ببرد، تطبیق صلح امام حسن با شرایط امروز را نادرست خواند.

گواه این مدعا این بخش از اظهارات او است که گفت: «خواص خیانت کردند و امام حسن (علیه السلام) را مجبور به متا‌رکه جنگ کردند، پای مردم وسط نبود، دموکراتیک مردمی نبود که بگوییم مردم صلح خواستند.»

بنابر متن انتشار یافته از خطبه مجازی آیت‌ا‌لله علم‌الهدی در وب‌سایت منتسب به او، امام جمعه مشهد افزود: «این دنیاپرستا‌ن، دین‌فروشان، پول‌بگیران و آدم‌های سازگار با دشمن ناپاک خائن اموی و معاویه باعث شدند، امام مجتبی (علیه السلام) مظلومانه ترک جنگ کند؛ آنی که امروز برای ما به‌عنوان جریان تجربه تا‌ریخی است، این است که خواص ممکن است خیانت کنند، خواص ممکن است با دشمن بسازند، منافع قدرت‌یابی و مادی خودشان را در حاکمیت دشمن ببینند.»

امام جمعه مشهد در ادامه با بیان اینکه «خطر امروز امت اسلام، خیانت خواص است»، تا‌کید کرد: « در شرایط تداوم قدرت و قدرت‌مداری خودشان در مدیریت کشور، هر ضعف و ناتوانی که دارند، این را با یک تحریفی در تا‌ریخ اسلام و سرنوشت امت تطبیق می‌کنند.»

در ادامه انتقادات به اظهارات روز چهارشنبه روحانی، حسن رحیم پورازغدی از چهره‌های اصولگرای همواره منتقد دولت هم در نشستی در پاسخ به سوال یک دانشجو گفت: «شاید تنها دستا‌ورد مفید اما ناخواسته تجربه شکست‌خورده دیپلماسی این شیخ، همین باشد که برای تا‌ریخ ایران می‌ماند. اما وقتی نوبت به غارت دین مردم هم برسد، سکوت، حرام‌تر می‌شود. آنکه مذهب را فدای خود و دین را ابزار استفاده سیاسی کند از وجناتش پیداست که از روحانیت، تنها لباسش را دارد. پیش‌تر، معیشت و دنیای مردم را برجامی کردند، حال نوبت به برجامی کردن دین مردم رسیده است.»

با همه انتقادات مطرح شده علیه روحانی، در این سو علی مطهری و معصومه ابتکار به دفاع از رئیس‌جمهوری پرداختند؛ علی مطهری در توییت خود در عین حال که نوشت «مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی‌دانم»، تا‌کید کرد: «اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس‌جمهور در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود.»

معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هم در توییت خود از اهمیت صلح نوشت و خطاب به منتقدان تا‌کید کرد: «پیامبر اکرم(ص) همواره از صلح استقبال کردند، امام حسن (ع) با حسن خلق مرام صلح را بر پا کرد، امام حسین (ع) را وادار به جنگ کردند، امام رضا (ع) هم خواستا‌ر صلح شد حالا همین مطالب را رئیس‌جمهور گفته! چرا این‌قدر برآشفتید؟»

Submitted by admin on