یک پیش بینی | قیمت نفت در هفته پیش‌رو

14:48 - 1400/01/21
قیمت نفت در هفته پیش رو چه دورنمایی را تجربه میکند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: شاخص‌های نفتی در هفته گذشته کاهش شدیدی را تجربه کردند. با این حال، تحلیلگر «اف‌اکس مارکت» معتقد است نفت کف قیمتی را دیده و نسبت به افزایش محتاطانه بهای طلای‌سیاه در هفته جاری (که از دوشنبه شروع می‌شود) خوش‌بین است. به گفته جیمز هیرچیک، نویسنده این گزارش، تا وقتی که عرضه در حال افزایش و تقاضا کاهشی است، انتظار نمی‌رود روند صعودی قوی داشته باشیم.
نفت وست تگزاس اینترمدییت در هفته کاری گذشته (منتهی به جمعه) با ۲/ ۳ دلار کاهش معادل ۹۵/ ۷ درصد به ۰۵/ ۳۷ دلار بر بشکه رسید.

نفت برنت نیز با همین روند، ۳۲/ ۶ درصد پایین رفت و در پایان هفته ۲۷/ ۳۹ دلار بر بشکه معامله شد. بیشتر این افت در پایان هفته و با انتشار خبر مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اتفاق افتاد. کاتالیزورهای دیگر برای تضعیف نفت عدم‌پیشرفت در مذاکرات برای تصویب یک بسته اقتصادی در آمریکا، سیگنال منفی از بازار کار این کشور و رشد عرضه جهانی نفت بودند. همه این عوامل گرد هم آمدند تا روند بازیابی نفت با ضعف مواجه شود.  خبر ابتلای ترامپ به کرونا نوسان شدیدی در بازارهای مالی به‌وجود آورد و کووید-۱۹ مجددا در مرکز توجه قرار گرفت.

اعلام این خبر توسط کاخ سفید ریسک بازارها را بالا برد زیرا نااطمینانی‌ها نسبت به انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) به این واسطه افزایش یافته است.  علاوه بر این، نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان داد عرضه نفت اوپک در ماه سپتامبر رشدی ۱۶۰ هزار بشکه‌ای در روز نسبت به ماه قبل (آگوست) داشته است. رشد تولید اوپک تا حدود زیادی به‌دلیل افزایش عرضه از سوی ایران و لیبی که از توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس معاف هستند، رخ داده است.

شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی در هفته گذشته برای سومین بار پیاپی به تعداد دکل‌های حفاری فعال افزودند که از اکتبر ۲۰۱۸ سابقه نداشته است. این موضوع در پی افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است. به گفته بیکر هیوز، تعداد دکل‌های نفت و گاز در هفته منتهی به ۲ اکتبر (جمعه) ۵ دستگاه بیشتر شد و به ۲۶۶ دستگاه رسید؛ تعداد دکل‌های فعال شاخصی است که میزان تولید احتمالی آمریکا را نشان می‌دهد.

براساس گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی نفت و محصولات تقطیری در این کشور کاهش یافت چراکه نرخ عملکرد پالایشگاهی بالا رفت. با این حال تقاضای سوخت کاهش پیدا کرده است. موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر ۲میلیون بشکه کاسته شد تا به ۴/ ۴۹۲ میلیون بشکه برسد. این در حالی است که نظرسنجی رویترز نشان داد تحلیلگران انتظار افزایش ۶/ ۱ میلیون بشکه‌ای را داشتند. 

موجودی بنزین اما در این هفته ۶۸۳هزار بشکه افزایش یافت و به ۲/ ۲۲۸ میلیون بشکه رسید. انتظار این بود که موجودی این سوخت استراتژیک ۱/ ۱ میلیون بشکه کاهش یابد. موجودی انبارهای محصولات تقطیری از جمله دیزل و نفت گرمایشی نیز ۲/ ۳ میلیون بشکه کم شد. کارشناسان پیش‌بینی ۹۱۷ هزار بشکه‌ای این موجودی‌ها را داشتند.

پیش‌بینی هفتگی

براساس گزارش اف‌اکس مارکت، ابتدای هفته پیش‌رو خواهیم دید که آیا سقوط قیمت‌ها در واکنش به خبر کرونا گرفتن ترامپ بیش از حد بوده یا خیر. به‌دلیل اتفاقات رخ داده در آخر هفته و نااطمینانی نسبت به ویروس کووید-۱۹، خبر جمعه گذشته به رویدادی که روزانه تغییر و تحول پیدا می‌کند، تبدیل شده؛ بنابراین معامله‌گران احتمالا با چاشنی احتیاط وارد بازار این هفته شوند.

این گزارش می‌نویسد: «ما انتظار یک بازیابی قوی را در صورت بهبود سریع ترامپ داریم. این واقعیت که اوپک‌پلاس به میزان کاهش تولید دست نمی‌زند نیز احتمالا از قیمت نفت حمایت کند، بنابراین انتظار می‌رود هرگونه صف فروش با یک روند ملایم به پایان برسد.»

علاوه بر این، تحلیلگران در تودور، پیکرینگ، هالت‌.اند.کو در این باره گفت: «ما به‌طور فزاینده‌ای به پیدا شدن کف قیمتی خوش‌بین هستیم و هنوز انتظار داریم فعالیت معاملاتی در ادامه سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.»  این گزارش بر این باور است که با وجود رسیدن نفت به کف قیمتی، انتظار نمی‌رود روند صعودی قوی اتفاق بیفتد. واکنش قیمتی هفته گذشته محدوده مقاومتی را پایین آورد.

بر این اساس، ممکن است قیمت پایین رود اما سقوط بازار بعید است. علاوه بر این، تا زمانی که هراس نسبت به تقاضا متوقف نشود، انتظار نمی‌رود یک روند طولانی به سمت سطوح بالاتر اتفاق بیفتد و این موضوع فقط در صورت کاهش تعداد موارد ابتلا به کرونا یا یافتن واکسن رخ می‌دهد.