یک پیش‌بینی جدید از آینده سهام

14:35 - 1400/01/21
یک استاد دانشگاه گفته است با دخالت دولت اثر تحلیل ها از بین رفت.

به گزارش «دنیای بورس»، سعید راسخی در خصوص الزامات استفاده بهینه از ظرفیت های بازار سرمایه و روند آتی این بازار به رادار اقتصاد اعلام کرد: برای کارکرد مناسب و کارای بازار سرمایه لازم است اولاً دخالت دولت، ناهماهنگی های ارکان دولتی و تصمیم گیری های مقطعی و حساب نشده مبتنی بر آزمون و خطا، عجولانه و متغیر (همچون دو زمانه کردن بازار که تصمیم اشتباهی بود و البته به سرعت اصلاح شد) به حداقل برسد و جا را به نظارت و حمایت قانونی از بازار سرمایه بدهد.

ثانیاً به جای مخالفت با بازار سرمایه و تخریب آن، تقویت و اصلاحات قوانین و مقررات مرتبط با بازار سرمایه در دستور کار قرار گیرد. ثالثاً با فرهنگ سازی و آموزش، تصورات اشتباه درباره بورس همچون سودآوری دائمی و عدم اهمیت و نیاز به تخصص و آموزش اصلاح شود.

با اعمال شرایط سخت گیرانه تر در خصوص دادن کد معاملاتی و اعطای مجوز کارگزاری، ارایه آموزش های اجباری مورد نیاز می توان از رفتار گله ای و هیجانی در بورس جلوگیری کرد. متاسفانه نوسان گیرها و برخی کارگزاری ها که دانش تکنیکالی دارند از همین غفلت و عدم اطلاعات افراد عادی استفاده می کنند و گاهاً با ارایه سیگنال های نامعتبر موجب می شوند سهامداران عادی همواره در صف خرید یا فروش سهام قرار گیرند و ضرر کنند. هر چند با خروج این افراد عادی از بازار، سهامداران دیگری که به شکل میان و بلندمدت در بازار سرمایه فعالیت و بنیادی معامله می کنند، متضرر شده و بازار عملاً تبدیل به جولانگاه نوسان گیرهای حقیقی و حقوقی می شود.

دولتمردان باید به این مسئله توجه کنند که بازار سرمایه به اخبار بسیار حساس بوده و بر خلاف آنچه عنوان می شود هر نوع شایعه یا خبری به ویژه از سوی آنان می تواند تاثیر معناداری بر بازار سرمایه بگذارد. بنابراین هماهنگی و حساسیت تصمیم گیران می تواند از بی ثباتی غیرعادی بازار سرمایه جلوگیری کند.

تحلیلی از روند آتی این بازار

اگر شوک منفی رخ ندهد، بورس به روند صعودی بلندمدت ادامه خواهد داد ولی در مسیر با نوسانات متعددی مواجه خواهد شد. البته ریزش بازار چندین بار در گذشته و طی سال های 83 تا 92 اتفاق افتاده و موضوع عجیبی نیست ولی تعداد کدهای معاملاتی تا سال 92 حدود 7 میلیون بوده که اکنون گفته می شود بالغ بر 15 میلیون کد وجود دارد و نشان می دهد عمق بازار بیشتر شده است.

اگرچه هیجانات در بورس به دلیل شرایط اقتصاد سیاسی و دانش ناکافی افراد بیشتر از قبل شده ولی انتظار می رود با خروج افراد عجول از بازار، ثبات بازار افزایش یابد. در عین حال هنوز هم حمایت بلندمدت بازار برقرار بوده و روند صعودی را شاهد خواهیم بود. در این راستا، دولت می تواند با سیاست های مناسب اقتصاد کلان، ایجاد اعتماد، انتشار اخبار خوب و هماهنگی های اداری و سیاسی به توسعه و تعمیق بازار سرمایه کمک کند.

تحلیل های تکنیکال و بنیادی با ورود دولت به هم خورد

با بررسی تکنیکال و بنیادی بازار سرمایه به نظر می رسد اگر دولت دخالت نمی کرد بازار در نقاط زمانی مشخص اصلاح می شد ولی با ورود هدفمند دولت به بازار شاهد بر هم خوردن تحلیل های تکنیکال و بنیادی هستیم و در این شرایط چون اصلاحات مورد نیاز ساز و کار بازار انجام نشده، اصلاحات عمیق، زیان قابل توجهی را متوجه سهامداران به ویژه افرادی که با تحلیل بنیادی وارد بازار شده اند، می کند.

این تصور خطرناک نباید بوجود بیاید که وضعیت بازار سهام به فلان صندوق قابل معامله(ETF) یا فلان سهام شرکت های دولتی بستگی دارد چون در این شرایط پول از صنایع کوچک و متوسط بخش خصوصی به سمت شرکت های دولتی گاهاً زیان ده سرازیر می شود و هم موجب تضعیف تولید و حذف شرکت های نسبتاً سودآور و کارا و هم اینکه در نهایت به ضرر سهامداران تمام می شود.

طرح هایی همچون فروش نفت در بازار سهام دقیقاً بر خلاف رونق تولید به شبه بیماری هلندی دامن می زند که محصول شرایط داخلی است نه ورود ارز. این بیماری ساختاری می تواند گریبانگیر بازار سرمایه شود و نهایتاً به متلاشی شدن ساز و کارهای درست بازار سرمایه بینجامد. بهترین کاری که دولت می تواند بکند عدم دخالت در بازار سرمایه همراه با نظارت بر قوانین و مقررات، ارتقای نرم افزازی بازار، شفاف کردن بازار، کارا کردن بازار با حذف رانت های مختلف اطلاعاتی است.