تشریح جلسه مجلس با اعضای شورای نگهبان

14:29 - 1400/01/21
جلسه روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس با حضور دبیر شورای نگهبان و اعضای حقوقدان شورا برگزار شد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزار‌ی صدا وسیما در این جلسه همچنین مقرر شد اعضای کمیسیون‌های مجلس به صورت جداگانه در جلسه‌ای با آیت‌الله جنتی به ارائه گزارش بپردارند.

در حاشیه این جلسه برخی روسا در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنان پاسخ دادند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جلسه مشترک اعضای این کمیسیون با دبیر شورای نگهبان بزودی برگزار می‌شود و در نشست امروز بیشتر گزارشی از طراح و لوایح اقتصادی ارائه کردیم.

محمد رضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم اولویت مجلس یازدهم است افزود: با فعال کردن ظرفیت‌های مناسب و با طرح‌ها و لوایحی از جمله اصلاح مبارزه با قاچاق کالا وارز ویا اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده و... بدنبال آن هستیم با هماهنگی وهمفکری میان شورای نگهبان و مجلس مسیری را فراهم کنیم تا به رفع مشکلات مردم کمک شود.

همچنین عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه آیت‌الله جنتی توصیه‌های اخلاقی به نمایندگان داشتند مبنی بر اینکه وکلای ملت باید به سلامت دوره چهار ساله خود را بگذرانند، گفت: دغدغه بعدی ایشان، معیشت مردم و کارآمدی مجلس به ویژه کمیسیون‌های تخصصی آن است.

وی با بیان اینکه رؤسای کمیسیون‌های مجلس سه‌شنبه‌ها ساعت ۶ صبح با آقای قالیباف و اعضای هیئت رئیسه جلساتی را برگزار می‌کنند گفت: در این نشست اولویت‌های کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار میگیرد و وقتی این اولویت‌ها نهایی شد باید آن را سریعاً به قانون تبدیل کنیم، چرا که ریل‌گذاری قوانین در کشور نیازمند تغییر است.

رئیس کمیسیون صنایع با تاکید بر ظرفیت و توان بالای کشور بویژه در بخش خودرو گفت: بنده هفته قبل از ظرفیت‌های داخلی خودرو‌های سنگین در شرکت‌های خودروسازی بازدید کردم و دیدم که ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و شرکت‌های خودروسازی می‌توانند با قیمت یک ششم، خودرو‌های فرسوده را بازسازی کنند.

وی ادامه داد: دیروز با وزیر راه تماسی داشتم و قرار شد اولین قرارداد با ایران خودرو در این زمینه این هفته نهایی شود و ما امیدواریم ظرفیت ما در خودرو‌های سنگین دچار تحول شود.

همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره این جلسه گفت: شورای نگهبان نقش کلیدی واساسی در تایید مصوبات مجلس دارد و موانع اساسی ما هم شامل مواردی است که شورای نگهبان کمتر می‌تواند کمک کند به طور نمونه برای اصلاح ساختار بودجه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است حتما باید لایحه‌ای به مجلس ارسال شود چراکه اگر در قالب طرحی بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم با اشکالات شورای نگهبان روبرو خواهیم شد.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود:در شرایط حاضر اقشار و دهک‌های گوناگون جامعه با مشکل اقتصادی وتامین کالای اساسی خود روبرو هستند و در حال آماده کردن طرحی هستیم که با هماهنگی دولت آن را انجام دهیم در غیر این صورت با اشکال و ایراد شورای نگهبان مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در برخی موارد نیاز به توسعه نگاه شورای نگهبان وجوددارد ادامه داد: مواردی نیز وجود دارد که مغایر با شرع و قانون است و شورا نیز نمی‌تواندکاری انجام دهد.

رئیس کمیسیون اصل نود نیز با تاکید بر ظرفیت این کمیسیون مبنی بر نظارت بر سایر قوا ودستگاه‌های مختلف اظهارداشت: تنها کمیسیونی که می‌تواند مکاتیه مستقیم با قوا و دستگاه‌ها داشته باشد این کمیسیون است و ما به دستگاه‌ها این فرصت را میدهیم به درخواست ظرف یک ماه پاسخ دهد و در صورت عدم پاسخ، کمیسیون میتواند برخورد قانونی کند.

پژمان فر افزود: با توجه به تفسیر‌های مختلفی که از این کمیسیون می‌شود در جلسه امروز از شورای نگهبان درخواست داشتیم برای مجلس این تفسیر را مشخص کنند.