واعظی: دلار روند نزولی را طی می‌کند

رئیس دفتر رئیس جمهور بالا و پایین رفتن جهشی قیمت ارز را غیر قابل اعتماد دانست و گفت: این موضوع باید به صورت یک روند آرام صورت گیرد و هم اکنون ارز آرام آرام روند نزولی خود را طی می‌کند.

به گزارش «دنیای بورس»، آقای محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، ​ از طرح‌های مختلف بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز خبر داد و گفت: من شاهد هستم، رئیس کل بانک مرکزی مجوز طرح‌های متنوعی را از ستاد اقتصادی دولت و شورای هماهنگی گرفته و هم اکنون برای اجرایی کردن آن‌ها برنامه ریزی می‌کند.

وی در ادامه گفت: با وجود تمام محدودیت‌هایی که کشور دارد، رئیس کل بانک مرکزی به صورت نسبی، ولی با کندی توانسته است آن چرا که به مردم قول داده عمل کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین بالا رفتن جهشی قیمت ارز و همچنین پایین آمدن جهشی آن را قابل اعتماد ندانست و گفت: این امر باید به صورت یک روند آرام آرام صورت گیرد، هم اکنون ارز روند نزولی خود را آرام آرام طی می‌کند.

 
عرضه سهام نفت به مردم؛ محور طرح گشایش اقتصادی

رییس دفتر رییس جمهور، عرضه سهام صادرات نفت به مردم از طریق بازار سرمایه را محور طرح گشایش اقتصادی دانست.

آقای محمود واعظی پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تبیین جزئیات این طرح گفت: این ایده ابتدا در وزارت نفت مطرح و سپس کمیته‌ای تشکیل شد که در آن کمیته رییس سازمان برنامه و بودجه و وزرای نفت و اقتصاد ابعاد مختلف آن را در جلسات متعدد بررسی و به ستاد اقتصادی دولت ارجاع کردند.

وی افزود: این طرح پس از بررسی و پختگی نسبی در جلسات اقتصادی دولت به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا ارجاع شد که در دو جلسه به طور مفصل بحث کردیم و در مجموع، کلیاتش تصویب شد.

آقای واعظی گفت: این طرح طبق روال خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌شود و پس از این که ایشان تایید و یا با ارائه نظراتی اصلاح کنند آن گاه آن را علنی می‌کنیم، اما هم اکنون مطالبی که این طرف و آن طرف گفته می‌شود طبق شنیده هاست.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: روال ما در دولت این است که تا وقتی مقام معظم رهبری چنین موضوعاتی را تایید نکنند مصوبه تلقی نمی‌شود و پیشنهاد محسوب می‌شود.

وی گفت: در شرایطی که نفت به عنوان کالا و ابزاری برای تقویت اقتصاد کشورمان بوده است با فشار‌های حداکثری آمریکا تا حدی با محدودیت‌هایی مواجه شده است و در بودجه نیز روزانه یک و نیم بشکه نفت در نظر گرفته ایم.

آقای واعظی افزود: سیاست، برنامه و هدف گذاری ما این است که با روش‌های مختلفی که اتخاذ شده خوشبختانه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، در خصوص کلیات این طرح توافق کرده ایم و اگر این کلیات تصویب شود به تدوین آیین نامه نیز نیاز دارد.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: رییس جمهور دستور داده است که این آیین نامه اجرایی در همان کمیته متشکل از سازمان برنامه و بودجه و وزرای نفت و اقتصاد تا آخر این هفته آماده شود تا وقتی که مصوبه را دریافت کردیم بتوانیم یک گام به پیش باشیم و این کار را انجام دهیم.

وی افزود: می‌بینیم که مردم به خرید طلا، ارز یا کالا‌های دیگری می‌پردازند که خیلی نوسان دارد و با اجرای این طرح می‌خواهیم این امکان را برای مردم ایجاد کنیم تا افراد بتوانند هر میزان سهام نفت از یک تا صد بشکه و حتی صدهزار بشکه از این کالا متناسب با توان شان بخرند.

آقای واعظی اضافه کرد: سازوکاری آماده می‌شود و اطمینان داده خواهد شد که ارزش سود این سهام از سود بانکی کمتر نمی‌شود و تضمین داده می‌شود که اگر افراد تعدادی سهام نفت خریداری کردند و سال آینده خواستند بفروشند اگر قیمت جهانی نفت که اکنون ممکن است ۳۸ تا ۳۹ دلار باشد در آن زمان ۵۰ یا ۶۰ دلار شد ما به قیمت قبلی کاری نداریم بلکه سود آن را به قیمت آن موقع محاسبه می‌کنیم.  

رییس دفتر رییس جمهور گفت: اکنون نفت در قیمت پایینی قرار دارد با این حال فرضی را هم در نظر گرفته ایم که اگر قیمت نفت به ۳۰ درصد کاهش یافت سهامداران متضرر نشوند.

وی تاکید کرد: سهامداران نفت با خرید این سهام می‌خواهند منفعتی ببرند و در واقع سرمایه گذاری می‌کنند بنابراین ما اعلام می‌کنیم اگر سود بهره بانکی ۱۷ تا ۲۰ درصد باشد در صورتی که قیمت نفت پایین آمد؛ مجموعی که سهامداران به ما پرداخت کرده بودند قطعا ما به التفاوتش را شرکت نفت جمهوری اسلامی تامین می‌کند.  

آقای واعظی طرح گشایش اقتصادی را طرح مطلوبی دانست که تورم ندارد و انگیزه‌ای برای شرکت‌های خصوصی کشورمان ایجاد می‌کند که وقتی خریدشان به اندازه کافی رسید خودشان برای صادرات هم اقدام کنند.
وی گفت: سهام نفت ریالی و با ارز نیمایی خرید و فروش می‌شود یعنی دلار نیمایی امروز و در هنگام فروش نیز، سهامداران ریالی و به قیمت نفت نیمایی آن روز، پس می‌گیرند.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: سهامداران می‌توانند در بورس انرژی سهامشان را خرید و فروش کنند، اما اگر میزان سهام خریداری شده، مقادیر بالا مانند ۵۰ یا ۱۰۰ هزار بشکه باشد سهامداران می‌توانند کشتی کوچک نیز تحویل بگیرند و صادر کنند.

آقای واعظی همچنین درباره اظهارات امروز رییس جمهور در پاسخ به منتقدان طرح گشایش اقتصادی گفت: اجرای این طرح منحصر به ایران نیست و همواره دولت‌ها برای سرمایه گذاری از امکانات آینده استفاده می‌کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه در یک سال آینده طرح‌های بسیار بزرگی مانند ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی به بهره برداری می‌رسد که کل آن سرمایه گذاری محسوب می‌شود و تولید محصولات پتروشیمی به نحو قابل توجهی برای صادرات افزایش می‌یابد این سرمایه گذاری در دیگر بخش‌ها مانند پالایش نیز وجود دارد.

آقای واعظی گفت: ما هیچ گاه فکر نمی‌کنیم که ثمرات گسترش این حوزه‌های سرمایه گذاری برای دولت بعد می‌ماند ما اصلا به دولت نگاه نمی‌کنیم، زیرا همه ما کارگزار این مردم هستیم.

وی افزود: اگر فکر کنیم که اقدام خوبی برای مردم انجام و مشکلات کنونی آنان رفع شود این سرمایه گذاری تلقی می‌شود. ما که نمی‌توانیم سرمایه گذاری و توسعه را تعطیل کنیم و با احتساب این که فقط یک سال از دولت مانده است بگوییم به چه دردمان می‌خورد؟ پس ما این طرح‌ها را برای مردم و توسعه کشور می‌خواهیم.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: آقای روحانی در اظهارات امروز خواست این تفکر را رد کند که ما شرکت‌های جدا نیستیم که هر یک برای سهم خود خانواده و سهامداران کار کنیم.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم که سهامداران دولت کل ملت ایران هستند و هر اقدام ما برای مردم و رفاه آنان است.

آقای واعظی گفت: امریکا هم اکنون اوراق ۴-۵ ساله می‌فروشد و در آن جا هیچ گاه از این بحث‌ها مطرح نیست و در اروپا و کشور‌های مختلف نیز چنین اوراقی را می‌فروشند و مردم هم خریداری می‌کنند پس این کار بزرگ را به مسایل سیاسی و جناحی گره نزنیم.

وی تاکید کرد: پولی که از فروش این سهام به دست می‌آید حتما صرف توسعه و رفع مشکلات کشور خواهد شد.

آقای واعظی گفت: البته اگر در مقاطعی تصمیم گرفته شود که مثلا ۱۰ درصد عواید حاصل از این طرح صرف حقوق‌ها و ۹۰ درصدش صرف توسعه شود ما که نمی‌گذاریم حقوق کارمندان یا بازنشسته‌ها پرداخت نشود. با این حال در بودجه کشور درج می‌شود که در جای دیگر خرج نشود.

Submitted by admin on