پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 18 فروردین 99

13:20 - 1400/01/21
در معاملات دیروز از شتاب رشد شاخص کل بورس تهران تا حدودی کاسته شد. در حالی‌که شنبه این نماگر رشد نزدیک به 20 هزار واحدی را تجربه کرده بود در معاملات یکشنبه رشد شاخص کل به حدود 6500 واحد محدود شد. فشار فروش در عمده نمادها مشهود بود و اما در این میان تقاضا نیز به خوبی ظاهر شد و رشد ارزش معاملات از دماسنج بازار سهام حمایت کرد. در شرایط کنونی بار دیگر یک عامل واقعی در برابر رشدهای افسارگسیخته سهام حاضر شده است که می‌تواند منجر به تغییر مسیر از رویه هفته‌های اخیر شود.
پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 18 فروردین 99

دنیای بورس: بار دیگر اخبار از عرضه‌های اولیه سنگین به گوش می‌رسد. آخرین اخبار از عرضه 10 درصد از سهام صباتامین در معاملات چهارشنبه فرابورس حکایت دارد. بنا است یک و نیم میلیارد سهم با قیمت 1200 تومان روز چهارشنبه عرضه شود که نقدینگی حدود 1800 میلیارد تومانی را به خود جذب می‌کند. این‌که این سهم با تمام تخمین‌های خوشبینانه در رویه ارزش‌گذاری طی مدت کوتاهی و در همان موج نخست رشد عرضه اولیه به حباب قیمتی می‌رسد از نکات عجیب در تعیین قیمت عرضه است.

با این وجود اما احتمالا بار دیگر در هجوم خریداران به این عرضه اولیه مجالی برای بحث درباره عدم ارزندگی این سهم وجود نداشته باشد. به هر حال احتمال این‌که دوباره بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر به این عرضه اولیه هجوم آورند بعید نیست. بر این اساس بنا است نقدینگی سنگینی به این عرضه اولیه جذب شود که طبیعتا می‌تواند اثر خود را در کلیت بازار نیز منعکس کند. البته این موضوع نیز باید مدنظر باشد که معمولا عرضه‌های اولیه محلی برای جذب نقدینگی تازه‌نفس هستند با این حال نمی‌‌توان از اثر عرضه اولیه چهارشنبه و همچنین احتمالا عرضه اولیه آریاساسول و شستا در جذب نقدینگی از دیگر نمادهای بازار چشم‌پوشی کرد. در چنین شرایطی گرچه ارزش معاملات به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسیده است اما عرضه‌های سنگین می‌تواند با درگیر کردن حجم سنگینی از نقدینگی به خود، از تب دیگر نمادها بکاهد. امروز مطالب بیشتری در این خصوص از سوی «دنیای بورس» در سایت و کانال تلگرامی ارائه خواهد شد.


پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 18 فروردین 9920

مجالی برای صحبت‌های منطقی نیست

رویه اخیر سهام به گونه‌ای بوده که مجالی برای کلام منطقی باقی نمانده است. دیگر نمی‌توان با معیار نسبت قیمت به درآمد از سهام صحبت کرد که اگر P/E انتظاری مبنایی برای ارزش‌گذاری سهام در نظر گرفته شود بسیاری از سهام در همان مراحل اولیه مردود خواهند شد و نمره قبولی نخواهند گرفت. بر این اساس همان‌طور که در کانال‌های تلگرامی مختلف شاهد هستید حتی تحلیل‌گران بنیادی نیز برای این‌که از رشد بازار جا نمانند به یک سری بهانه در برخی از نمادهای به ظاهر بنیادی دلخوش هستند و خود نیز احتمالا از روند سیگنال‌دهی در کانال‌های تلگرامی خود آگاهی دارند. البته این موضوع به این معنا نیست که سهام با پشتوانه بنیادی در بازار وجود ندارد و همچنان نیز برخی از نمادها را می‌توان دارای پشتوانه بنیادی دانست.

اما در ماه‌های اخیر هر معامله‌گری که از مباحث منطقی پیرامون سهام تبعیت کرده است طبیعتا در کنار بازار شاهد رشدهای افسارگسیخته‌ای بوده و احتمالا حسرت سنگینی ناشی از این موضوع برای وی باقیمانده است. به هر حال داستان‌ بورس در ماه‌های اخیر تنها یک منطق داشت و آن‌ هم گسیل ناگزیر نقدینگی از اقتصاد به سمت سهام بود. اما این هجمه نقدینگی رشدهای افسارگسیخته و فراتر از منطق را رقم زد و همچنان نیز احتمال ادامه این رشد قیمتی وجود دارد. با این حال در شرایط کنونی عرضه‌های اولیه سنگین می‌تواند با جذب حجم سنگینی از نقدینگی، سازمان بورس را به هدف خود یعنی کاهش التهاب در کلیت بازار نزدیک کند. احتمال عرضه‌های سنگین سهام از سوی دولت با تخفیف 20 تا 25 درصد نیز مطرح می‌شود که می‌تواند به کاهش هر چه بیشتر التهاب سهام کمک کند. همین موضوع است که بازگشایی مسیر جدید برای نقدینگی را در بازار سهام مطرح می‌کند و توسعه عرضی که در دستور کار قرار گرفته است می‌تواند اثر قابل توجهی در کاهش شتاب صعود سهام حداقل در کوتاه‌مدت داشته باشد.

البته نقدینگی را به خصوص در وضعیت ملتهب کنونی اقتصاد کشور نمی‌توان پیشبینی کرد و شاید ارزش معاملات خرد به بیش از 6 هزار میلیارد تومان برسد و رشد سهام ادامه‌دار شود. با این حال لازم است که سناریو احتمالی اصلاح قیمت به دنبال باز شدن مجرای جدید جذب نقدینگی در بورس مورد توجه معامله‌گران باشد.

بازی ناتمام نفت در بازار جهانی

کرونا همچنان مهمترین عامل در تعیین نوسان قیمت سهام و کالاها در بازار جهانی محسوب می‌شود و شاید تا اطمینان از کشف درمان مختص این بیماری نباید انتظار تحرکات جدی قیمت را در این بازار داشت. اما در این بین تولیدکنندگان نفت به تکاپو افتاده تا اندکی از ضرر سنگین خود ناشی از افت شدید قیمت نفت بکاهند. وابستگی اقتصادهای نفتی به طلای سیاه بر هیچ‌کس پوشیده نیست و قطعا این کشورها خود از آسیب سنگینی که ناشی از افت شدید قیمت نفت به اقتصاد آن‌ها وارد می‌شود آگاه هستند. همین موضوع باعث شده بود که در پایان هفته گذشته اخباری از احتمال مصالحه تولیدکنندگان بزرگ و کاهش سطح تولیدات این کشورها منتشر شود. به دنبال این موضوع پرواز شاخص‌های نفتی را در بازار جهانی شاهد بودیم اما به نظر می‌رسد طرف‌های درگیر در مذاکرات احتمالی نفت همچنان تا رسیدن به توافق نفتی فاصله دارند. همین موضوع باعث شد تا جلسه احتمالی اوپک پلاس به تعویق بیفتد. از طرفی نیز به نظر می‌رسد بار دیگر آمریکا در صدد است تا بار دیگراز قدرت سیاسی خود استفاده کرده و تولیدکنندگان این کشور که با موج‌های سنگین ورشکستگی روبرو خواهند شد به واسطه همین اهرم فشار آمریکا بر عربستان حداکثر سود را نصیب خود کنند.

در آغاز معاملات هفتگی بازار جهانی نفت به اخبار تعویق جلسات اوپک پلاس واکنش منفی نشان داد و تا نزدیک ده درصد نیز ریزش را تجربه کرد. با این حال در ادامه شاهد کاهش شدت ریزش نفت بودیم و به نظر می‌رسد بازار به اجباری که تولیدکنندگان نفت با آن مواجه هستند وزن بیشتری داده است. با توجه به اثرپذیری بازار جهانی و اقتصاد ایران از قیمت نفت طبیعتا نوسان این کالا برای بورس تهران نیز حائز اهمیت است.