تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 4 اسفند 98

13:05 - 1400/01/21
بعد از چرخش قابل‌توجه روند معاملات سهام در روز گذشته، شاخص کل بورس در دومین جلسه معاملاتی هفته رشد قابل‌توجه 3.55 درصدی را به تجربه کرد و به نزدیکی کانال 500 هزار رسید. لازم به ذکر است که روز گذشته نرخ دلار و سکه نیز نسبت به قیمت‌های پایانی هفته گذشته رشد بیش از 7 درصدی را تجربه کردند و امروز نیز ارقام گزارش‌شده از بازارها به تداوم صعود اشاره دارد. در این شرایط سرمایه‌گذاران در تقلای راهی برای حفظ ارزش پول خود هستند.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 4 اسفند 98

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز بیش از 17 هزار واحد رشد کرد و به لبه مرز 499 هزار واحد رسید. بازگشت بازار پس از عرضه‌های هیجانی روز گذشته، اطمینان زیادی را در جنبه تقاضا ایجاد کرده است و این مساله خرید سهام را در سراسر بازار به دنبال داشته است. نگاهی به آمار معاملات امروز تقاضای همگانی و بی‌بهانه برای سهام را مشخص‌تر می‌سازد.

آمارخوانی معاملات امروز

بورس تهران در حالی معاملات امروز را آغاز کرد که در آخرین دقیقه از مرحله پیش‌گشایش بازار از 307 نماد فعال، 131 نماد در محدوده صف خرید تقاضا را به خود کرده بودند و مجموع ارزش این تقاضا به 1169 میلیارد تومان می‌رسید و این در حالی بود که هیچ نمادی در محدوده صف فروش قرار نداشت.

با آغاز معاملات و سپری شدن 5 دقیقه از دادوستدها، تعداد صف‌های خرید در این بازار به 98 نماد تقلیل یافت، با این حال ارزش این صفوف خرید بالغ بر 1080 میلیارد تومان بود.

راس ساعت 10 و با گذشت یک ساعت از دادوستدها تعداد صف‌های خرید به عدد قابل توجه 166 نماد رسید و ارزش تقاضای صفوف خرید عدد 1250 میلیارد تومان را نیز پشت سر گذاشت. یک ساعت بعد همچنان روند جذب تقاضا ادامه داشت: تا آن‌جا که در ساعت 11 تعداد صف‌های خرید به 173 نماد و ارزش این صف‌ها به 1312 میلیارد تومان رسید.

نهایتا ارزش معاملات خرد بورس تهران در جلسه یکشنبه به 3384 میلیارد تومان رسید و این در حالی بود از 312 نماد فعال در این بازار 306 نماد شاهد رشد قیمت پایانی بودند. به عبارتی 98 درصد نمادها شاهد رشد برآیند تغییرات قیمت بودند. همچنین 302 نماد آخرین معاملات را در محدوده مثبت ثبت کردند.

از میان این 312 نماد مذکور 209 نماد کار خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند و مجموع تقاضای منتظر در صفوف خرید نیز 1215 میلیارد تومان بود. در مقابل دو نماد «تکشا» و «تکالا» در محدوده صف فروش قرار گرفتند و ارزش صف‌های فروش این دو تنها 3میلیارد تومان بود.

روند مثبت فراگیر در دیگر بازارهای سهام نیز مشخص بود. در فرابورس از میان 115 نماد مورد معامله 114 نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و این در حالی بود که از این تعداد 58 نماد در محدوده صف خرید قرار گرفتند و ارزش تقاضای این صفوف 496 میلیارد تومان بود.

از آن جالب‌تر می‌تواند آمار بازار پایه باشد که از 134 نماد فعال در این بازار، 102 نماد در محدوده صف خرید قرار داشتند. در این فضا تاکید برخی سیگنال‌فروشان بر سهامی که صعود را تجربه می‌کنند در نوع خود جالب‌توجه است.

حقیقی‌ها در مسیر بازار سهام

همان‌گونه که اشاره شد نزدیک به 2300 میلیارد تومان ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات امروز بود. در همین حال خالص تغییر مالکیت‌های بورس به سمت سهامداران خرد بار دیگر به عدد قابل‌ملاحظه 527 میلیارد تومان رسید.

تنها 3 گروه «بانک‌ها»، «ذغال‌سنگ» و «دستگاه‌های برقی» شاهد تغییر محدود مالکیت به سمت سهامداران حقوقی بودند و در مقابل گروه‌های بزرگ کالایی بار دیگر بیشترین سرمایه‌های خرد را به سمت خود جذب کردند. در این میان تحرکات بورس کالا و معاملات کالایی را نیز باید مد نظر قرار داد.

در جلسه یکشنبه بیشترین تغییر مالکیت در نماد «فولاد» رقم خورد و بازیگران خرد نزدیک به 47 میلیارد تومان خالص خرید مثبت در این نماد را به ثبت رساندند. لازم به ذکر است که فردا بورس کالا میزبان معاملات محصولات فولاد مبارکه بود. معاملاتی که در هفته گذشته و در پی رشد قابل‌توجه قیمت محصولات مورد تایید قرار نگرفت. اکنون باید دید سطوح هفته قبل در معاملات فردا تکرار خواهد شد یا خیر. از این لحاظ معاملات فردای بورس کالا می‌تواند اثری قابل‌توجه بر معاملات سهم «فولاد» داشته باشد.

سودی که سود نیست

در روزهای اخیر دو موضوع بازگشت ایران به فهرست سیاه FATF و شیوع بیماری کرونا در داخل کشور موجی از نگرانی را نه تنها در بازارها، بلکه در کل جامعه رقم زده است. همان‌گونه که عنوان شد نرخ دلار از بعد از ظهر پنج‌شنبه تا ظهر امروز بیش از 9 درصد رشد کرده است. انتظارات تورمی دوباره اوج گرفته‌اند و در این بین هجوم به سمت سهام به عنوان راهی برای حفظ ارزش پول شناخته می‌شود.

همچنان بازارهای موازی نظیر ارز و سکه ریسک‌های خود را دارند و البته وضعیت سهام را نیز نمی‌توان بدون ریسک عنوان کرد. به خصوص در این بین نگرانی از ویروس کرونا می‌تواند بازار سهام را بیش از دو بازار دیگر تحت فشار قرار دهد.

با این وجود صعود قیمت سهام تمامی شرکت‌ها، در چنین شرایطی، بیش از آن که معنای کسب سود و بازدهی را با خود یدک بکشد به تلاشی حداقلی برای حفظ ارزش دارایی شبیه است.