وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات سه‌شنبه 17 دی 98

12:33 - 1400/01/21
شاخص بورس تهران امروز با ایجاد یک موج جدید عرضه سنگین شاهد عقب‌گرد 6972 واحدی (معادل 1.91 درصد) شد و کانال 360 هزار واحدی را از دست داد. در این گزارش به برخی از نکات مهم بازار امروز خواهیم پرداخت.
وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات سه‌شنبه 17 دی 98

ریزش شاخص بیش از این حرف‌ها بود

شاخص کل بورس تهران در نمای پایانی حاکی از ریزش 6972 واحدی است. اما نگاهی به روند روزانه نشان می‌دهد که این میزان از ریزش شاخص کل که با تقویت موج عرضه به ثبت رسید بیش از این حرف‌ها بوده‌است. نماگر اصلی بازار سهام علیرغم رشد قیمت‌های پایانی در دقایق نخست با چنین ریزشی مواجه شد و از سقف روزانه بیش از 9660 واحد نزول کرد. نکته مهم در این خصوص این است که فشار فروش‌ها در برخی از نمادهای بزرگ و تاثیرگذار به اصلاح قیمت پایانی انجامید و منعکس کننده حقیقت ریزش اصلی بورس تهران در جریان اصلی معاملات نبود. انعکاس روند قیمت‌های پایانی بدون درنظر گرفتن آخرین قیمت‌های معامله در جابجایی روزانه سهام در شاخص کل دلیل اصلی ایجاد این لنگر و حرکت سخت دماسنج بورسی است.

 

موج جدید فروش

صبح امروز معاملات بازار سهام با رشد بیش از 2688 واحدی شاخص کل نوید بازگشت آرامش به فضای تالار شیشه‌ای را می‌داد. این موضوع که حمایت حقوقی‌ها از بازار سهام در پی تنش‌های منطقه‌ای تا چه حد توانسته‌است بر ذهنیت سرمایه‌گذاران اثر بگذارد، برای فعالان بورسی بسیار با اهمیت بوده و رصد تاثیرگذاری این سیاست بر جابجایی‌های روزانه و افزایش تمایل روزانه به خرید از دغدغه‌های مهم اهالی بورسی است. اما فشار فروش روزانه پس از ثبت چنین رشدی و پس از گمانه‌زنی‌های مختلف درباره گسترش تنش‌های منطقه‌ای و نوعی حرکت در مسیر کاملا ناآشنا حضور صفارش‌های خرید را به نوعی فرصت برای خروج در گام بعدی معرفی کرد.

از سوی دیگر توقف نماد فولاد مبارکه پیش از شروع بازار و به عنوان یکی از مهمترین نقطه‌های امیدبخش به صاحبان سهام نقش موثری در تقویت این دیدگاه داشت که حضور سفارش‌های خرید فرصت مغتنمی برای فروش است. در چنین فضایی، هرگونه تشدید فروش‌ها به همراه افت پر سرعت قیمت‌ها نا امیدی از نگهداری سهام را روز به روز افزایش داده و با از بین رفتن سودهای کسب شده و احیانا ورود به محدوده زیان می‌تواند موج‌های جدیدی از فروش را به همراه داشته باشد. اما فراموش نکنیم مجموعه این واکنش‌های منفی خصوصا زمانی که قیمت‌ اکثر سهم‌ها نزدیک 15 درصد ریزش داشته‌اند، تنها در صورتی می‌تواند توجیه منطقی داشته باشد که بدترین سناریوها محتمل‌ترین آنها باشد و در غیر این صورت بازگشت به محدوده تعادل با فاصله کمی به رشد سریع قیمت‌ها در سهام ارزنده منجر خواهد شد.


حقوقی‌ها کنار می‌کشند؟

بسیاری از کارشناسان بورسی و تحلیلگران بازار سهام بر این باورند که ورود حقوقی‌ها برای حمایت از بازار سهام طی روزهای اخیر اگرچه به لحاظ کاهش بار روانی سهامداران نقش بسزایی ایفا کرده‌است اما باید این کار با برنامه‌ریزی و تخمین میزان منابع موجود برای شرایط مختلف صورت بپذیرد و برطرف کردن عطش بازار طی چند روز کاری با اوج‌گیری فشار فروش‌ها یک نامعادله پیچیده پیش پای حامیان بازار سهام خواهد گذاشت. ترکیبی از ضعف توان حامی و افزایش فشار فروش‌ها در عین کاهش امید به بازگشت روند بازار مقوله‌ایست که در شرایط فعلی بیش از پیش باید به آن توجه شود و به عنوان آینده محتمل بروز چنین پدیده‌ای در صورت تداوم روند بلاتکلیفی بازار روی آن حساب ویژه‌ای باز شود. در معاملات امروز بازار سهام، خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 547 میلیارد تومان بود. این خالص تغییر مالکیت در دو روز ابتدایی هفته به ترتیب 532 میلیارد تومان و 1850 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. بنابراین در سه روز کاری شاهد حمایت نزدیک به 3 هزار میلیارد تومانی حقوقی‌ها از بازار سهام بودیم و این در حالی‌ست که ارزش صف‌های فروش باقیمانده در بازار در پایان داد و ستدهای روزانه رقم 1435 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

 

تحلیل بی تحلیل

در شرایط فعلی تصمیم به ماندن یا کناره‌گیری از بازار سهام بیش از تمام مسائل مربوط به تحلیل‌های روندی، قیمتی، بررسی حمایت‌ها و مقاومت‌های تکنیکالی، جریان ورود و خروج پول و متغیرهای وابسته به آنها و سودآوری شرکت‌ها از دید بنیادی و چشم‌انداز سودآوری و متغیرهای تاثیرگذار در حاشیه هستند. حتی بررسی میزان حمایت‌های حقوقی نیز برای تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب سهام یا تصمیم به ماندن در یک سهم در میان مدت نمی‌تواند موثر باشد. مهمترین مساله برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه تعامل با بازار سهام به عنوان یک سرمایه‌گذار، انتخاب استراتژی کلان در مورد ماندن یا نماندن در بورس است. بدترین نوع رفتار در بازارهای اینچنینی اتخاذ سیاست‌های نوسان‌گیری یا تکیه بر تحلیل‌های تکنیکالی است که می‌تواند علاوه بر وارد آوردن هزینه‌های معاملات با توجه به کاهش شناوری بازار به زیان‌های زیاد و از دست رفتن بازدهی‌های بعضا درخشان در گذشته بیانجامد.

 

درخشش طلا در بورس

یکی از سبزترین بخش‌های بازار سهام در روز جاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا و سکه، صندوق‌های سکه و سکه بهار آزادی تحویل یک روزه بودند. نماداهای «طلا»، «زر»، «گوهر»، «عیار» و سکه‌های تحویل یک روز بانک‌های سامان، صادرات، رفاه و ملت بیشترین رشدهای قیمتی روزانه را با حجم‌های معاملاتی قابل اعتنا به ثبت رساندند. این مهم هرچند تحت تاثیر رشد قیمت سکه براثر رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و عامل فزاینده نرخ دلار در بازار آزاد امری کاملا طبیعی به شمار می‌آید اما از سوی دیگر نشان دهنده چرخش نقدینگی از سمت سهام به دارایی‌های مبتنی بر طلا است که در شرایط فرار از ریسک‌های محیطی کاملا تقویت می‌شود. در این بین ارزش معاملات صندوق‌های با پشتوانه طلا مجموعا به رقم 11 میلیارد تومان می‌رسد. این اتفاق در حالی رخ داد که رشد قیمت میانگین هر واحد سرمایه‌گذاری با این مختصات در روز جاری در محدوده 10 درصد رشد را نشان می‌دهد. اما در نمادهای خرید و فروش سکه ارزش معاملات روزانه بیش از 50 میلیارد تومان است و علاوه بر این بخشی از تقاضا نیز به شکل صف موفق به خرید سکه نشدند. رقم باقیمانده در صف‌های خرید چهار نماد مربوط به سکه تحویل یک روزه رقم 20 میلیارد تومان را به نقدینگی متقاضی خرید اضافه می‌کند.