گمانه‌زنی‌ و واقعیت‌ها از سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران

11:27 - 1400/01/21
سفر سه روزه نخست‌وزیر ژاپن به تهران در حالی مورد توجه رسانه‌های غرب و ناظران بین‌المللی است که ضدونقیض‌ها درباره محتوای این مذاکرات همچنان زیاد است.

دنیای بورس: در حالی قرار است فردا نخست وزیر ژاپن در یک سفر سه‌روزه وارد تهران شود که گمانه‌زنی‌ها در خصوص ابعاد این سفر بسیار حاشیه‌ساز شده است. در این میان البته خبرگزاری‌های رویترز و DPA آلمان اعلام کردند، نخست وزیر ژاپن، یک روز پیش از شروع سفر سه روزه‌اش به ایران، امروز (سه‌شنبه) با رئیس جمهوری آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای، از جمله ایران، تلفنی گفت‌وگو می‌کند.

همچنین برخی رسانه‌ها همچون «واشنگتن پست» مدعی شد آمریکا 3 امتیاز برای شروع مذاکرات با ایران پیشنهاد داده است که به عنوان موارد سه‌گانه توسط شینزو آبه در سفر به ایران ابلاغ می‌شود.

1. معافیت برخی کشورها برای خرید دوباره نفت ایران

2. تعلیق تحریم صنایع خودروسازی ایران

3. آزاد سازی قسمتی از پولهای بلوکه شده ایران در آمریکا توسط کشور ثالث

البته به نظر می‌رسد تا روشن شدن بیشتر موضوع کمی باید صبر کرد.

در همین حال امروز واشنگتن اعلام کرده تنها راه پایان بحران با ایران دستیابی به توافق هسته‌ای جدید است. پیش‌تر آمریکا 3شرط برای برگشت به برجام قرار داده است این شروط توسط شینز آبه به ایران ابلاغ می‌شود. البته  اخبار ضد و نقیض و تا آن مقطع باید صبر کرد.

نگاه دیگر به سفر شینزو آبه

شینزو آبه یا به قولی آبه شینزو در حالی قرار است فردا برای نخستین‌بار به ایران سفر کند که رسانه‌های غربی به انتشار ادعای میانجی‌گری او بین آمریکا و ایران مبادرت ورزیدند اما احتمالا ماجرا چیز دیگریست.

«ژاپن تایمز» به نقل از یک دیپلمات رده بالای ژاپنی نوشت، آبه به عنوان واسطه بین ایران و آمریکا با مقامات ایرانی دیدار نمی‌کند و حامل هیچ پیامی از سوی آمریکا نیست. این دیپلمات گفته است: هدف اولیه این سفر تسهیل تنش‌ها و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت موجود است.

عباس موسوی؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در پاسخ به سوالی درباره شایعه‌های مربوط به میانجی‌گری توکیو گفت: از واژه میانجی‌گری استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.