آینده تحریم‌های امریکا علیه ایران

11:09 - 1400/01/21
با نزدیک شدن به اتمام معافیت‌های نفتی 6 ماهه حالا پرسش بسیاری از تحلیلگران این است که نقاط ضعف رویکرد امریکا در قبال ایران، ریسک‌هایی که جایگاه دلار و سیستم سوئیفت را تهدید می‌کند، اقدام‌های اروپا و دیگر کشورها برای جایگزین کردن دلار در مبادلات تجاری، شرایط اقتصاد ایران و برنامه بلندمدت دولت امریکا در قبال ایران چیست؟
آینده تحریم‌های امریکا علیه ایران

دنیای اقتصاد: هشتم ماه مه‌ یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر، دوره ۶ ماهه معافیت خریداران نفت ایران از تحریم‌های امریکا پایان می‌یابد و پرسش‌های متعددی در خصوص تصمیم آمریکا درباره تمدید یا لغو این معافیت مطرح است. تحریم‌های امریکا علیه بخش انرژی ایران از پیش سبب کاهش شدید صادرات نفت این کشور شده و هدف اعلام‌شده دولت امریکا به صفر رساندن فروش نفت ایران است.

سال پیش شرایط بازار نفت به شکلی نبود که امریکا بتواند از فروش نفت ایران جلوگیری کند در نتیجه هشت خریدار بزرگ نفت ایران از مجازات آمریکا برای خرید نفت از ایران معاف شدند اما با این شرط که خرید نفت را کاهش دهند. تحلیلگران معتقدند با آنکه به صفر رساندن فروش نفت ایران غیرممکن است اما امریکا می‌تواند میزان فروش نفت ایران را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد؛ طوری که اقتصاد این کشور تضعیف شود.

رویکرد امریکا تدریجی است و تصمیم‌گیری درباره میزان اعمال فشار بر خریداران نفت ایران، به وضعیت بازار نفت و قیمت‌ها وابسته است. در هفته‌های اخیر با آنکه از عرضه نفت اوپک و روسیه کاسته شده و نیز فروش نفت ایران و ونزوئلا به شدت کاهش یافته اما قیمت نفت خیلی بالا نرفته و در ماه‌های آینده کاهش بیشتر فروش نفت ایران شوکی به بازار وارد نخواهد کرد. این همان خواست امریکاست اما تحلیلگران نسبت به تبعات یکجانبه‌گرایی دولت امریکا در قبال ایران هشدار داده‌اند.

در مطالب حاضر به نقاط ضعف رویکرد امریکا در قبال ایران، ریسک‌هایی که جایگاه دلار و سیستم سوئیفت را تهدید می‌کند، اقدام‌های اروپا و دیگر کشورها برای جایگزین کردن دلار در مبادلات تجاری، شرایط اقتصاد ایران و برنامه بلندمدت دولت امریکا در قبال ایران اشاره شده است: