گام‌های جدید در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

10:58 - 1400/01/21
منابع آگاه مدعی‌اند شیوه‌نامه و دستورالعمل بازار متشکل ارزی تدوین و نهایی شده و تا چند روز آینده این بازار آغاز به کار می‌کند.

فارس: 28 آبان ماه امسال عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی خبر داد و از آن زمان تاکنون مطالب متعددی از آن زمان تاکنون درباره این بازار منتشر شده است. از طراحی نرم‌افزار تا افتتاح شرکت بازار متشکل ارزی و تعیین سهامداران این بازار تا تصویب کلیات آن در شورای پول و اعتبار.

یک منبع آگاه در این باره مدعی است: شیوه‌نامه و دستورالعمل بازار متشکل ارزی تدوین و نهایی شده و تا چند روز آینده این بازار آغاز به کار می‌کند. برخی حتی زمان دقیق راه‌اندازی این بازار را هم اعلام کرده‌اند که باید در این خصوص منتظر تصمیم‌گیری‌ها بود. به ادعای این افراد بازار متشکل ارزی با هیات مدیره‌ای شامل ۵ شخص حقوقی با عنوان یک OTC تا پس فردا سه‌شنبه به ثبت شرکت‌ها ‌می‌رسد و به پشتوانه نرم‌افزار بومی معاملاتی فرابورس در ساختمان فردوسی بانک مرکزی آغاز به کار می‌کند.
بازار متشکل معاملات ارزی در یکی از سالن‌های بزرگ ساختمان فردوسی بانک مرکزی آغاز به کار خواهد کرد و هر نرخی که در این بازار با عنوان قیمت روز اسکناس کشف قیمت شود، با عنوان مبنای قیمت و تعیین‌کننده نرخ‌ها در بازار رسمی و غیررسمی همچون کانال‌های ارزی کانادا، ترکیه و یا دبی شود تا به این ترتیب نرخ غیررسمی و غیرواقعی در بازار ارز از بین برود.

شکل‌گیری اتاق تسویه ارزی، معامله نقدی ارز، افزایش شفافیت در معاملات و فضای بازار ارز، حضور صرافی‌ها، صرافی‌های بانک‌ها و بانک مرکزی در این بازار و خرید و فروش ارز توسط این بازیگران، امکان سیاست‌گذاری و مدیریت قیمت‌ها با خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی، خارج کردن بازار‌های غیررسمی مانند سبزه‌میدان و بازار فردایی از بازیگری در بازار از چارچوب‌ها و اهداف مطرح شده برای بازار متشکل ارزی است.