وضعیت هفتگی افزایش سرمایه شرکت‌ها

10:44 - 1400/01/21
از دید تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه به نظر می‌رسد با مقوله تمدید معافیت‌های مالیاتی از قبل افزایش سرمایه تا پایان سال شاهد ترافیک در این وضعیت باشیم. در ایین میان «دنیای بورس» به ضوعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها با تامید بر معاملات حق تقدم آن‌ها می‌پردازد.

دنیای بورس: پس از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌‌ها که در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ تصویب شد، هیات دولت نیز برای حمایت از بازار سرمایه مصوب کرد شرکت‌هایی که از محل سود انباشته مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۶ و پیش از آن افزایش سرمایه بدهند از پرداخت مالیات مربوطه معاف باشند. اخیرا سازمان امور مالیاتی زمان مقرر برای استفاده از این معافیت را تا پایان سال ۱۳۹۷ اعلام کرد و به نظر می‌رسد شرکت‌های بورسی مشمول ابلاغیه هیات‌‌دولت، اقدامات در این زمینه را تسریع کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در زمان باقیمانده تا پایان سال شاهد تعداد قابل توجهی از این افزایش سرمایه‌ها باشیم، کما اینکه در هفته گذشته از ۱۰ مجوز صادر شده توسط بورس تمام یا بخشی از افزایش سرمایه در ۸ مجوز صادر شده از محل سود انباشته بود. همچنین تعدادی از شرکت‌ها هم گزارش هیات‌مدیره یا اظهار‌نظر حسابرس در این مورد را در کدال منتشر کردند که باید منتظر مجوز نهایی سازمان بورس در این مورد بمانند.

در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها در بورس اوراق بهادار با تاکید بر وضعیت معاملات حق‌تقدم آنها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

کی‌بی‌سی ح: شرکت «کی‌بی‌سی» از زیرمجموعه‌های گروه دارویی برکت است که عمده فعالیتش به امور بازرگانی و واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دارد. این شرکت در مجمع فوق‌العاده ۱۰ دی‌ماه مصوب کرد سرمایه خود را از ۲۴ میلیارد تومان به ۲۹ میلیارد تومان (حدود ۲۰ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد تا بتواند آن را صرف سرمایه در گردش شرکت کند. مهلت پذیره‌نویسی کی‌بی‌سی تا ۲۵/ ۱۲/ ۱۳۹۷ بوده و ثبت آن به زمان برگزاری مجمع سالانه نرسیده و در نتیجه به آن سود تعلق نمی‌گیرد. همین موضوع می‌تواند تفاوت حدود ۶۰ تومانی قیمت سهم و حق‌تقدم را توجیه کند.

سقاین ح: حراج حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده «سیمان قاین» در دو روز پایانی از مهلت ۲۰ روزه انجام شد و طی آن حدود ۳۰۰ هزار حق‌تقدم از مجموع ۱۵۰ میلیون حق‌تقدم صادرشده به فروش رفت. البته افزایش سرمایه سقاین از دو بخش تشکیل شد، ۱۵ میلیارد تومان مطالبات و آورده (حدود ۲۸۱ درصد) و حدود ۶/ ۴ میلیارد تومان سود انباشته (حدود ۸۷ درصد) تا سرمایه از حدود ۳/ ۵ میلیارد تومان به ۲۵ میلیارد تومان برسد. مجوز افزایش سرمایه صادر شده از بورس شامل ۲۰ میلیارد تومان از مطالبات و آورده نقدی بود که سهامدار عمده ترجیح داد در مجمع فوق‌العاده از ۱۵ میلیارد تومان آن استفاده کند. هدف از این افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی و در واقع تسویه سود پرداخت نشده سهامداران عمده و تبدیل آن به سهام از یک طرف و از سوی دیگر کسب حداقل سرمایه لازم برای باقی ماندن در بازار دوم بورس بود. سهامداران سیمان قاین در مجمع سالانه آتی شرکت بابت سهام افزایش یافته خود سود دریافت خواهند کرد.

سازمان بورس در هفته گذشته ۱۰ مجوز افزایش سرمایه صادر کرد، «پتروشیمی مارون» (مارون) ۱۰۰ درصد از محل سود انباشته، «فولاد مبارکه اصفهان» (فولاد) حدود ۷۳ درصد از سود انباشته، «سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی» (وتوصا) حدود ۴۲ درصد از سود انباشته، «نوسازی و ساختمان تهران» (ثنوسا) حدود ۲۵۱ درصد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، «شاهد» (شاهد) حدود ۲۳ درصد از مطالبات و آورده نقدی و ۲۵ درصد از سود انباشته، «صنعتی جام دارو» (فجام) ۵۰ درصد از سود انباشته، «داروسازی جابربن‌حیان» (دجابر) ۵۰ درصد از مطالبات و آورده نقدی، «قند لرستان» (قلرست) حدود ۶۶ درصد از سود انباشته، «آهنگری تراکتورسازی ایران» (خاهن) حدود ۸ درصد از سود انباشته و «سیمان خزر» (سخزر) حدود ۸۶ درصد از مطالبات و آورده نقدی و حدود ۳۰ درصد از سود انباشته می‌توانند بر سرمایه خود بیفزایند.

از بین شرکت‌هایی که مجوز افزایش سرمایه آنها در هفته گذشته صادر شد «داروسازی جابربن‌حیان» با توجه به اینکه در مجمع فوق‌العاده قبلی مرحله دوم افزایش سرمایه دراختیار هیات‌مدیره گذاشته شده بود، روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن را برای تشکیل جلسه هیات‌مدیره و تصویب آن تعیین کرد. «قند لرستان» و «آهنگری تراکتورسازی ایران» هم به‌ترتیب سه‌شنبه ۲۳ بهمن و چهارشنبه ۲۴ بهمن را برای برگزاری مجمع فوق‌العاده تعیین کردند. همچنین شرکت‌های «تکادو» (وکادو) روز چهارشنبه ۱۰/ ۱۱/ ۱۳۹۷ و «داروسازی زاگرس فارمد پارس» (ددام) روز دوشنبه ۱۵/ ۱۱/ ۱۳۹۷، «فولاد کاوه جنوب کیش» روز چهارشنبه ۱۷/ ۱۱/ ۱۳۹۶، «آتیه داده‌پرداز» (اپرداز) روز سه‌شنبه ۲۳/ ۱۱/ ۱۳۹۷، «شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان» (خودکفا) روز پنج‌شنبه ۲۵/ ۱۱/ ۱۳۹۷ را برای بررسی و تصویب افزایش سرمایه در مجمع فوق‌العاده تعیین کرده‌اند.

با وجود صدور مجوز افزایش سرمایه «شهد ایران» (۳۱۹ درصد از تجدید ارزیابی)، «سرمایه‌گذاری اعتلا البرز» (حدود ۱۱ درصد از مطالبات و آورده نقدی)، (حدود ۶۲ درصد از سود انباشته)، «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (۲۵ درصد از محل سود انباشته) و «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (۳۵ درصد از مطالبات و آورده نقدی)‌ هنوز زمانی برای مجمع فوق‌العاده تعیین نکرده‌اند.

«بیمه اتکایی امین» (اتکام) افزایش سرمایه ۲۰ درصدی و «سیمان غرب» (سغرب) افزایش سرمایه حدود ۶۶ درصدی و «گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران» (ختوقا) افزایش حدود ۶۹ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را در مجمع فوق‌العاده تصویب کردند، ولی هنوز اعلامیه پذیره‌نویسی را در کدال منتشر نکرده‌اند. سهامداران «کاشی پارس» (کپارس) هم پس از تصویب افزایش سرمایه دو بخشی، حدود ۳۵ درصد از مطالبات و حدود ۸ درصد از اندوخته به‌زودی شاهد اعلامیه پذیره‌نویسی خواهند بود.

«بیمه پاسارگاد» (بپاس) ثبت افزایش سرمایه حدود ۳۳ درصدی از سود انباشته و اندوخته و «افرانت» (افرا) ثبت افزایش سرمایه ۲۵ درصدی از سود انباشته را در شنبه گذشته به اطلاع بازار رساندند. «سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان» (سدبیر) هم توانست افزایش سرمایه خود از 10.2 میلیارد تومان به ۲۵ میلیارد تومان حدود ۱۴۵ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی را شنبه هفته گذشته به ثبت برساند. «فنرسازی خاور» (خفنر) هم خبر از ثبت افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه خود از مطالبات و آورده نقدی داد. «سیمان کردستان» (سکرد) افزایش سرمایه حدود ۸۳ درصدی خود از مطالبات و آورده نقدی را که در بهمن سال گذشته مجوز گرفته بود در ابتدای دی‌ماه امسال به ثبت رساند و در ابتدای بهمن ماه در کدال اطلاع‌رسانی کرد!

سکرد قرار بود با سرمایه جدید به مجمع سالانه برود، اما چون زیان‌ده بود و سودی برای تقسیم نداشت، ترجیح داد ۳ روز پیش از ثبت افزایش سرمایه مجمع سالانه را برگزار کرده و صورت‌های مالی منتهی به ۳۱/ ۶/ ۱۳۹۷ را به تصویب برساند. «خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر» (حبندر) گرچه ثبت افزایش سرمایه خود را در ۲۲ دی‌ماه انجام داده بود اما دوشنبه گذشته یعنی ۱۶ روز بعد در کدال اطلاع‌رسانی کرد. حراج حق‌تقدم استفاده‌نشده «آهن و فولاد ارفع» (ارفع) زودتر از مهلت مقرر در روز سه‌شنبه گذشته پایان یافت. حراج حق‌تقدم «به پرداخت ملت» (پرداخت) روز چهارشنبه به پایان رسید و در رویدادی جالب، حدود ۴ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده در قیمت ثابت ۱۱۰۰ تومان فروخته شد. «پارس دارو» (دپارس) مهلت پذبره‌نویسی اولیه را اعلام کرد اما کشف قیمت انجام نشد.

وضعیت هفتگی افزایش سرمایه شرکت‌ها15