نقشه نیمروز یکشنبه (یک مهر)

09:12 - 1400/01/21
بورس تهران شروع درخشان و در عین حال پرهیجانی را در نخستین روز کاری فصل پاییز رقم زد. شاخص کل این بازار در ادامه رکوردشکنی‌های خود طی دادوستدهای امروز بیش از 4 هزار واحد دیگر افزایش یافت و با اقتدار در قله 165 هزار واحدی ایستاد. سرعت یکسان رشد شاخص‌های کل و هم‌وزن در معاملات امروز از وضعیت یک‌دست تقاضا در عموم صنایع حکایت دارد که به نظر می‌رسد علاوه بر وضعیت بنیادی سهام از هیجان خالی نیست.
نقشه نیمروز یکشنبه (یک مهر)

دنیای بورس: بازار سهام با رشد بیش از 2.5 درصدی شاخص‌ کل پا به معاملات پاییز گذاشت. تب‌وتاب سرمایه‌گذاران برای خرید سهام در اکثر صنایع بورسی به بروز صف‌های خرید در بخش عمده‌ای از سهام بازار انجامیده است. رشد تقاضای عمومی را باید در سایه کاهش ارزش ریال جست‌وجو کرد که نقش ویژه‌ای در دادوستدهای روزهای اخیر ایفا می‌کند. رشد بیش از 50 درصدی شاخص هم‌وزن طی تابستان از همین واقعیت پرده بر می‌دارد. از این منظر، باید رشد اسمی قیمت‌ها را نتیجه کاهش ارزش ریال دانست. با این حال، ادامه این روند و حجم تقاضای چشمگیر در بسیاری از سهام، نشان‌دهنده عدم توجه بورس‌بازان به وضعیت سودآوری و سودسازی بنگاه‌هاست. شاهد این امر، تداوم رشد قیمت سهام در بسیاری از بنگاه‌های زیان‌ده بورسی است که به‌رغم زیان سنگین در روزهای اخیر مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند. اگر چه انتظار برای تعدیل سودآوری بنگاه‌ها در چشم‌انداز جهش نرخ‌های فروش در یک‌ونیم ماه اخیر بیشتر شده است اما عدم تحقق این امر در صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند مخاطره‌ای جدی برای فعالان تازه‌وارد بورس تهران باشد.

رفتار ناهماهنگ خودرویی‌ها
معاملات امروز گروه خودرو و ساخت قطعات با محوریت نماد «خساپا» در شرکت‌های بزرگ‌تر (به لحاظ سهم بازار) در محدوده منفی دنبال می‌شود. به نظر می‌رسد نزدیک شدن به محدوده‌های مقاومتی در این سهم‌ها فشار عرضه را زیاد کرده‌است اما شرایط معاملات در این گروه به مانند روند حرکتی روزهای گذشته یکدست نیست و در برخی از سهام شرکت‌های خودرویی اوضاع کماکان به کام سرمایه‌گذاران است. حجم و ارزش بالای معاملات و تداوم این روند حاکی از گردش قابل توجه نقدینگی در این گروه دارد بنابراین توجه به روند تکنیکالی قیمت‌ها در تصمیم‌گیری در این شرایط چندان دور از انتظار نیست. بسیاری اصلاح قیمت در نمادهای خودرویی را فرصتی برای ورود مجدد در نمادهای این گروه می‌دانند اما تاکید مکرر بر این نکته خالی از لطف نیست که عوامل بنیادی به هیچ عنوان پشتوانه رشدهای اخیر در تمام نمادهای خودرویی نیستند.

در انتظار گزارش‌های ماهانه
هرچند موج نقدینگی در داد و ستدهای این روزهای بازار سهام توجه چندانی به عوامل بنیادی و حتی خبرهای تاثیرگذار غیربورسی نشان نمی‌دهد اما رسیدن به موعد گزارش‌های ماهانه برای شرکت‌هایی که بر محور اصول بنیادی معامله می‌شوند موثر خواهد بود. این تاثیر به علت قابل اندازه‌گیری بودن نمی‌تواند بر روند قیمتی سهام مرتبط تاثیر شگرفی بگذارد اما تنها نکته‌ای که به می‌تواند به رشد قیمت‌ در این نمادها سرعت ببخشد، جلب توجه سرمایه‌گذاران و نقدینگی پس از ارائه گزارش‌های مناسب در نمادهای خاص است. نکته‌ای با ترکیب اصلاح قیمتی می‌تواند منجر به ثبت بازدهی‌ خوب در کوتاه‌مدت شود و سرمایه‌گذاران با توجه به تجمیع این نکات می‌توانند در این بازار بی پروا به سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری بر مبنای اصول بنیادی روی آورند. در همین راستا گزارش ماهانه عملکرد «چکاپا» منتشر شد. گزارش عملکرد کاغذ پارس نشانه‌های جالب‌توجهی از افزایش نرخ تسعیر ارز بدست می‌دهد. در قسمت فروش تمرکز شرکت همچنان بر فروش خمیر ویرجین قرار دارد. رشد نرخ فروش کاغذ رول سفید و خمیر ویرجین نسبت به مرداد ماه کاملا جلب توجه می‌کند.
در رابطه با کاغذ رول سفید شاهد افزایش 43 درصدی و در رابطه با خمیر ویرجین رشد 19 درصدی در نرخ فروش نسبت به ماه مرداد را شاهد بودیم. مبلغ فروش در آخرین ماه تابستان به بیش از 36 میلیارد تومان رسیده است؛ میانگین این مبلغ برای 9 ماه گذشته (سال مالی «چکاپا» منتهی به آبان است) 20.3 میلیارد تومان بوده است. در رابطه با حجم‌های تولید و فروش، کاغذ پارس بر مدار میانگین ماه‌های گذشته حرکت کرده است.
گزارش عملکرد این شرکت سبب شد تا معاملات این نماد در دقایق پایانی معاملات امروز به سقف مجاز روزانه برسد و در همین محدوده پایان یابد.

ثبت رکوردی تازه در معاملات مفتول مسی

معاملات امروز بورس کالا با عرضه 500 تن مس مفتول شرکت ملی صنایع مس ایران پیگیری شد. رقابت تقاضا برای این محصول به ثبت ارقام تازه‌ای در جبهه خرید منجر شد. قیمت پایانی این محصول در محدوده بالاتر از 54 میلیون تومان به ازای هر تن قرار خواهد گرفت که رشدی 85 درصدی نسبت به قیمت پایه و رشدی 10.5 درصدی را نسبت به معامله پیشین این محصول نشان می‌دهد. موعد تحویل این محصول 4 مهر ماه مشخص شده است. میانگین قیمتی معاملات مفتول مسی دو شرکت گیل‌راد شمال و دنیای مس کاشان نیز در سطوح نزدیک به 55 میلیون تومان قرار خواهد گرفت. قیمت پایانی این محصول برای این 2 شرکت در جلسه پیشین عرضه 49.1 میلیون تومان بود.
قیمت مس در آخرین معاملات هفته پیش بورس فلزات لندن، در سطح 6335 دلار قرار گرفت که حاکی از رشد 400 دلاری قیمت این فلز نسبت به قیمت روز سه‌شنبه (آخرین روز قبل از تعطیلات هفته گذشته) است.
در سمت دیگر و در گروه محصولات نفتی، امروز بورس کالا میزبان عرضه اسلاک واکس سنگین 12 درصد نفت سپاهان بود. 230 تن از این محصول در قیمت پایه 4799 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و حجم تقاضای قابل‌توجهی را در مقابل خود تجربه کرد. قیمت پایانی این محصول در محدوده نزدیک به 6000 قرار گرفت.
قیمت پایانی معاملات این محصول در جلسه پیشین عرضه (30 مرداد) 5280 تومان بود و بر این اساس این محصول در جلسه امروز رشدی 14 درصدی را تجربه کرده است. همچنین میزان رشد قیمت پایانی این محصول نسبت به قیمت پایه در حدود 25 درصد است.

مخابراتی‌های در چشم بازار
احتمال افزایش قریب‌الوقوع تعرفه‌های مخابراتی از یک سو و عقب‌ ماندن قیمت سهم‌های مخابراتی (اخابر و همراه) منجر به تشکیل تقاضا در این نمادها شده‌است. تقاضای سنگین در نماد «اخابر» به دلیل افزایش 50 درصدی تعرفه پایه هر دقیقه مکالمه درون و برون شبکه از تاریخ یک مهر است. برای بازاری با چنین حجم نقدینگی تشنه، انتشار اخبار موثقی از این دست هرچند برای سرمایه‌گذاران قابل اندازه‌گیری دقیق نباشد اما به جذب پول‌های جدید کمک شایانی می‌کند.