نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در انتظار مصوبه دولت

09:09 - 1400/01/21
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: فعلا افزایشی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اعمال نکرده‌ایم. به نظر می‌رسد در صورت تصویب دولت، دلار ۷۵۰۰ تومانی مبنای محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها قرار خواهد گرفت.

مهر: رضا نوروز زاده؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری با اشاره به ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور، گفت: از این میزان ۱۲ میلیارد دلار متعلق به صادرات پتروشیمی‌هاست که براساس شرایط اقتصادی موجود، وزارت نفت تصمیم گرفته تا درآمد حاصل از صادرات این واحدها در سامانه «نیما» عرضه شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه اگر نرخی به منظور عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما مشخص شده، قطعا با تصمیم گیری و همراهی بانک مرکزی بوده است، تصریح کرد: نوع قیمت‌گذاری برای ارز به طور مستقیم به وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی مربوط نمی‌شود. این در حالی است که از ۲۱ فروردین ماه سال جاری تا 26 مردادماه رقمی حدود دو میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار در سامانه «نیما» از سمت پتروشیمی‌ها فروخته شده و تا پایان سال باید حدود ۷ میلیارد دلار دیگر در این سامانه فروخته شود.

به گفته وی میانگین هزینه های واحدهای پتروشیمی شامل قطعات، کاتالیز، مواد شیمیایی، طرح‌های توسعه ای، بازپرداخت بدهی‌های ارزی، واردات مواد اولیه و هزینه حمل می‌شود حدود ۲۵ درصد است و مابقی درآمد ارزی باید در  سامانه «نیما» عرضه شود.

نوروز زاده درباره اینکه چرا پتروشیمی‌ها، دلار خود را با قیمت ۷۵۰۰ تومان به سامانه نیما عرضه می‌کنند؟ تصریح کرد: اگر قیمتی مشخص شده قطعا با هماهنگی نهادهای ذیربط بوده است.

وی درباره اینکه در صورت محاسبه نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی براساس نرخ بازار ثانویه، چه قیمتی مدنظر خواهد بود؟ گفت: نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی تاکنون افزایشی نداشته است اما در صورت تصمیم گیری در این زمینه، محاسبه قیمتی براساس دلار ۷۵۰۰ تومانی خواهد بود. براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت پتروشیمی، پتروشیمی‌ها در هر هفته موظفند ۲۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه کنند.

نوروز زاده درباره دخالت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه تنظیم بازار محصول‌های پتروشیمی تصریح کرد: تولید و عرضه فرآورده‌های پتروشیمی توسط این شرکت رصد می‌شود چرا که بخشی از تولیدات واحدهای پتروشیمی بین مجتمعی عرضه شده و بخشی دیگر در بورس عرضه می‌شود.  

به طور مثال در رابطه با عرضه فرآورده های همانند پِت که ظرفیت تولید آن ۲۴۰ هزار تن در سال است، تلاش کردیم عرضه آن در بازار داخلی انجام شود و صادرات آن هرچند که به ضرر واحد پتروشیمی بود، لغو شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: پتروشیمی ها تحت فشار هستند تا به نظام جمهوری اسلامی و دولت خدمت رسانی کنند. این واحدها خصوصی هستند. چرا باید محصول خود را به جای صادرات به دولت بدهند؟ و درآمدهای ارزی خود را به داخل کشور وارد کنند؟

نوروز زاده تصریح کرد: بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم که محصولاتی که برای آن عطش مصرف وجود دارد هم به ما و هم به مردم اعلام کنند تا براساس میزان مصرف و شرکت های تولید کننده اقدام به تنظیم دستورالعمل های لازم کنیم.