تصمیم خطرناک ترامپ از نگاه جان کری

09:05 - 1400/01/21
جان کری، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده در دولت اوباما تاکید دارد دولت ترامپ در پی تغییر رژیم در ایران است که هدفی بسیار خطرناک است.

یورونیوز: وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس اعلام کرد:‌ دولت ترامپ اساسا در استراتژی تغییر رژیم در ایران را دنبال می‌کند. به گفته کری اما به باور من آن‌ها (با خروج از برجام) تصمیمی گرفته‌‌اند بسیار خطرناک که برای کشورمان غیرسازنده است.

کری سپس این پرسش را پیش کشید که کدام کشورها با ما هستند؟ و عنوان کرد: فقط کشورهایی در خاورمیانه که همیشه از ایران متنفر بوده‌اند. اما کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای حضور داشتند همه پشتیبان این توافق بوده و تلاش دارند آن را حفظ کنند. وزیر خارجه پیشین آمریکا تصریح کرد که ترامپ با بیرون آمدن از برجام همپیمانان ایالات متحده را ترک و در واقع آن‍ها را خشمگین کرد.

جان کری تاکید دارد: ترامپ همچنین امکان مذاکره با یک رئیس‌جمهور ایرانی میانه‌رو – با معیارهای ایران - را، از بین برد و این کشور را از مسیر تغییر و تعامل با جهان دور کرد. حالا با اتفاقی که افتاده تندروهای ایران تقویت شده‌اند و ترامپ کارِ مذاکره با آمریکا را برای هر رئیس‌جمهور ایرانی سخت‌تر کرده است. زیرا تندروها می‌گویند با آمریکایی‌ها مذاکره نکنید چون نمی‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

وی که در کتاب زندگی‌نامه تازه خود فصلی را به نام «زخم باز» به سوریه اختصاص داده درباره شرایط این کشور یادآور شد آنچه در سوریه شاهد آن هستیم نتیجه سالها انفعال جامعه بین‌الملل و خود ایالات متحده است. جان کری همچنین از تفاوت دیدگاه خود و باراک اوباما، درباره سوریه سخن گفت و اظهار کرد باور دارد پیروی نکردن از برخی پیشنهادهای وی، به اوضاع کنونی در سوریه انجامیده است.

وی ضمن تاکید بر آنکه سیاست‌های دولت ترامپ تأثیر هولناکی بر موضع ایالات متحده در جهان گذاشته است با اشاره به چین و روسیه گفت کسانی هستند که مشتاقانه و شادمانه از رئیس‌جمهوری فعلی ما سوء استفاده می‌کنند. جان کری همچنین دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی را یک «رسوایی تمام‌عیار» خواند.

وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده همچنین در زمینه مذاکره دونالد ترامپ با کیم جونگ اون؛ رهبر کره شمالی، مشکل عمده این مذاکرات را نداشتن درک روشن از مساله خلع سلاح اتمی عنوان کرد و گفت: می‌دانیم کره‌ای‌ها پشت پرده به تولید (تسلیحات هسته‌ای) خود ادامه می‌دهند.

جان کری، در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نماینده ایالات متحده بود و از زمان به ریاست جمهوری دونالد ترامپ از جمله منتقدان دولت وی به ویژه در حوزه سیاست خارجی بوده است.

در همین رابطه نیز بخوانید:

حوادث بصره، گره کور ادلب و راهبرد ایران/ تحلیل روزنامه القدس العربی

حوادث بصره ورق را به نفع تهران برگرداند/ تحلیل روزنامه الحیات