با تحریم‌های آمریکا علیه ایران

توتال سهم پارس جنوبی را به چین داد?

14:07 - 1400/01/18
پس از آنکه توتال فرانسه ناگزیر شد به دلیل تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شود، انتظار می‌رود شرکت سی ان پی سی چین با تصاحب 80 درصد سهم به سهامدار اصلی پروژه توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس تبدیل شود.

فارس: براساس گزارش بلومبرگ، ‌یک مقام شرکت ملی نفت ایران از جایگزین شدن شرکت ملی نفت چین (CNPC) با سهم ۸۰.۱ درصد در فاز ۱۱ پارس جنوبی به جای توتال فرانسه خبر داده است.

در تیرماه سال گذشته نخستین قرارداد نفتی پس از تحریم بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا شد. سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد ۵۰.۱ درصد بود. شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران هم به ترتیب ۳۰ و ۱۹.۹ درصد سهم داشتند.

براساس این قرار داد در صورت کنار رفتن توتال، شرکت ملی نفت چین سهم این شرکت فرانسوی را در اختیار گرفته و به عنوان رهبر کنسرسیوم فعالیت می‌کند. توتال پنچ ماه پیش گفته بود که تصمیم این شرکت برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی به تصمیم آمریکا در مورد تمدید معافیت تحریم های ایران بستگی دارد. در پی تشدید تحریم‌های هسته ای علیه ایران، شرکت توتال فعالیت نفتی خود را در ایران متوقف کرد