در صورت تایید گمانه‌زنی‌ها بر سر تعیین یک مقام بلندپایه ایالات متحده مطرح شد

سیگنال احتمالی مثبت آمریکا به مذاکره با ایران

14:04 - 1400/01/18
یک سایت نزدیک به محافظه‌کاران آمریکا گزارش داده یکی از مقام‌های وزارت‌خارجه این کشور قرار است نماینده ویژه ترامپ در امور ایران شود. سایت خبری-تحلیلی «دیلی‌وایر» یک رسانه نزدیک به جناح محافظه‌کار در آمریکا روز جمعه خبر داد که برایان هوک قرار است به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور ایران منصوب شود.

دنیای اقتصاد:‌ به گزارش دیلی‌وایر، برایان هوک که در دوران رکس تیلرسون؛ وزیرخارجه سابق آمریکا در وزارت‌خارجه به سمت مدیر برنامه‌ریزی سیاسی انتخاب شد، منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران است. هوک بعد از ضرب‌الاجلی که ترامپ به کشور‌های اروپایی درباره اصلاح برجام داد، سرپرستی هیاتی آمریکایی را برای مذاکره با اروپایی‌ها درباره توافق هسته‌ای برجام بر عهده داشت.

برخی تحلیلگران، انتخاب او را سیگنالی مثبت به مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا می‌دانند که اخیرا ترامپ و تیم او از آن سخن به میان آورده‌اند. در همین ارتباط، سایت خبری-تحلیلی دیلی وایر به نقل از یک منبع آشنا با این موضوع گزارش داده هوک که مشاور ارشد وزیرخارجه آمریکا و مدیر برنامه‌ریزی سیاسی است قرار است به‌زودی به‌عنوان فرستاده ویژه امور ایران معرفی شود.

هوک که در زمان رکس تیلرسون؛ وزیرخارجه پیشین آمریکا به وزارت‌خارجه آورده شده، به عقیده حامیان ترامپ از مخالفان دیدگاه‌های رئیس‌جمهور آمریکا در جریان کمپین تبلیغاتی سال ۲۰۱۶ به‌شمار می‌رود. هوک با خروج آمریکا از برجام مخالف و معتقد بود باید توافق هسته‌ای غرب با ایران را کمی تغییر داد که به‌نظر می‌رسد سیاست‌های او نسبت به سیاست‌های ترامپ درخصوص ایران کمی ملایم‌تر باشد.

در همین رابطه نیز بخوانید: 

کاهش نگرش منفی آمریکایی‌ها نسبت به ایران

گفت‌وگوی مکرون و ترامپ درباره ایران

واکنش صریح ظریف درباره احتمال دیدار ایران و آمریکا

تاکید چین بر ادامه همکاری‌ها با ایران

نخست وزیر عراق به ایران می‌آید؟

دلایل شکست طرح ناتوی عربی/ شبکه الجزیره