گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از مجمع گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان

3 برنامه آتی در « تجار  »

13:13 - 1400/01/18
گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان در مجمع سالانه اعلام کرد می‌خواهد 3 برنامه آتی را به طور جدی در سال جاری به اجرا بگذارد. در این میان اما پیگیری افزایش سرمایه شرکت همچنان مدنظر هیات مدیره است.

تاریخ مجمع: یکشنبه 17 تیرماه سال 97

درصد حضار: 77 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای عربلو (رئیس مجمع- نائب رئیس هیات مدیره)

آقای امیری فرد (ناظر اول)

آقای احمدی (ناظر دوم- مدیرعامل)

آقای صفردی (دبیر)

- تقسیم سود: صفر تومان  شرکت 1.7 تومان سود ساخته.

شرکت «گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان» (تجار) در سال 1384 تاسیس و در سال 1390 وارد فرابورس شد. این شرکت پیش از این متعلق به تعاونی خاص ایران‌خودرو بود که 2 سال پیش در ازای طلب به «شرکت بازرگانی همقدمان» به صورت قهری واگذار شد. بازرگانی همقدمان وابسته به نمایندگی محصولات سامسونگ در ایران است.

گزارش هیات مدیره

1- مدیرعامل گفت پرسنل شرکت در پایان سال مورد گزارش 39 نفر بود که در حال حاضر به 26 نفر کاهش یافته است.

2- اقدامات زیر در سال 1396 صورت گرفت:

- انعقاد قرارداد بازاریابی و فروش محصولات سامسونگ از طریق «تجارکارت» با سازمانها و نهادها از جمله شهرداری تهران، راه‌آهن جمهوری اسلامی، ایران‌خودرو و چند شرکت دیگر

- راه‌اندازی سوئیچ اختصاصی جهت تراکنش‌های «تجارکارت» و بهینه سازی آن

- آغاز فروش اقساطی مسکن و خودرو

- راه‌اندازی دفتر فروشگاه تجار مرکزی در کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج

- قراردادهایی با تامین‌کنندگان کالا مانند فرش، مبلمان، زیورآلات و خدمات مسافری منعقد شد تا فروش اعتباری محصولاتشان به دارندگان «تجارکارت» انجام گیرد.

- وصول 4.8 میلیارد تومان از مطالبات ایران‌خودرو

3- در سال 1396 تعداد 2880 قرارداد اقساطی فروش کالا تسویه و 7092 قرارداد جدید منعقد گردید. مجموع فروش در این سال به 36.7 میلیارد تومان بالغ شد. در سال مورد گزارش مجموعا 87 هزار «تجارکارت» با میانگین موجودی 12 میلیون تومان صادر شد.

4- مراحل اخذ مجوز فعالیت لیزینگ با نامه بانک مرکزی به اداره ثبت جهت تغییر نام و موضوع فعالیت شرکت به مراحل پایانی نزدیک شده است.

5- برنامه‌های آتی هیات مدیره به شرح زیر اعلام شد:

- توسعه فروشگاه‌های طرف قرارداد

- انعقاد قرارداد با تامین‌کنندگان جدید

- پیگیری وصول مطالبات

6- ساخت مجتمع تجاری در یکی از نقاط مرکزی تهران (خیابان امیرکبیر) که زمین آن در سرفصل دارایی‌ها به عنوان دارایی نگهداری شده برای فروش ثبت شده بود، مورد نظر هیئت مدیره قرار گرفته است. حتی برخی از املاک مجاور هم خریداری شد تا در طرح توسعه مورد استفاده قرار گیرد. قرار شد یک‌سوم واحدها پیش‌فروش گردد. مدیرعامل از مشاور این طرح خواست در این مورد توضیحاتی به سهامداران بدهد.

وی گفت این پروژه را با مشاوره خارجی طراحی کردیم تا نقاط ضعف احتمالی طرحهای مشابه در آن وجود نداشته باشد. صدور جواز پروژه برای 3 هزار متر بنای کل و 918 مترمربع بنای مفید در 29 واحد تجاری در مراحل پایانی است. برای طرح توسعه نیز قصد خریداری دو ملک مجاور و تجمیع آنها را داریم که در اینصورت جمع کل بنا به 9 هزار متر رسیده و فضای تجاری هم تقریبا سه برابر می‌شود.

در طرح توسعه فضای بیشتری برای پارکینگ در نظر گرفته شده است. 40 میلیارد تومان هزینه اخذ مجوزهای لازم و ساخت طرح اصلی است و 75 میلیارد تومان هم طرح توسعه‌ای نیاز دارد. برآورد ما از فروش فضاهای تجاری طرح اصلی 67 میلیارد تومان و طرح توسعه 220 میلیارد تومان است. البته برآورد قیمت‌ها را برای طرح توسعه 30 درصد افزایش داده‌ایم.

طبق زمانبندی تهیه شده و پروانه ساخت طرح اصلی 2 ساله ساخته شده و سود 66 درصدی می‌دهد. طرح توسعه 3 سال طول می‌کشد و سود 200 درصدی معادل 150 میلیارد تومان را عاید سهامداران طرح خواهد کرد. مشاور طرح تجاری در پایان خاطرنشان کرد که درصد مشارکت شرکت تجار در این پروژه 75 درصد است.

گزارش حسابرس: مشروط (با 3 بند شرط)

بند 4 (بند شرط) 19.3 میلیارد تومان مطالبات راکد و سنواتی باوجود طرح موضوع در محاکم قضایی وصول نشده است.

رئیس جلسه گفت این مبلغ مربوط به سنوات قبل و قبل از ورود سهامداران جدید است که روال پیگیری و رسیدگی قضایی آن زمان می‌برد.

بند 5 (بند شرط) سرمایه‌گذاری بلندمدت به مبلغ 6 میلیارد تومان در سهام شرکت فراگیر تجارت ایرانیان انجام شده که این شرکت در حال انحلال می‌باشد.

رئیس جلسه گفت این موضوع هم از یادگاری‌های شرکت قبل از خرید توسط سهامداران جدید بوده است! وی از مدیریت شرکت خواست موضوع را بطور جدی پیگیری کند و در صورت عدم امکان بازیافت سرمایه‌گذاری ذخیره لازم را اعمال کند. در پاسخ یکی از سهامداران درباره میزان بازیافت این سرمایه‌گذاری گفت در صورت وصول مطالبات شرکت فراگستر تجارت ایرانیان به صورت کامل، امکان بازیافت این مبلغ وجود دارد.

بند 6 (بند شرط) 4.5 میلیارد تومان مالیات عملکرد و ارزش افزوده برای سال 1394 و قبل از آن مطالبه شده که مورد قبول شرکت قرار نگرفته است.

رئیس جلسه گفت باید در این مورد تلاش کنیم شرکت را به حق خودش برسانیم.

پرسش وپاسخ

1- آیا وضعیت ارزی روی فعالیت شما اثری نداشته است؟

پاسخ: وضعیت ارزی اخیر در روند کار شرکت اخلالی ایجاد کرده است و منتظر روشن شدن وضعیت خواهیم بود.

2- برنامه افزایش سرمایه شرکت به کجا رسید؟

پاسخ: موافقت اصولی بانک مرکزی برای مجوز لیزینگ صادر شده و در مراحل پایانی است و بسیاری از فعالیت‌های شرکت مانند «افزایش سرمایه» و «ارتقای بازار فرابورس» به این موضوع موکول شده است.

3- با توجه به فعالیت آتی لیزینگ توسط شرکت، آیا فروش سهام 8 درصدی شما در لیزینگ ایرانیان (وایران) موردنظرتان نیست؟

پاسخ: بله در صورت فراهم شدن شرایط اقدام به این کار خواهیم کرد.

4- آیا با تعاونی خاص ایران خودرو دعوای حقوقی دارید؟

پاسخ: قبلا داشتیم اما در حال حاضر نداریم. درواقع از مقطعی تصمیم گرفتیم مشکلات انتقالی از مدیریت قبلی شرکت را خودمان پیگیری کنیم.

5- سهامداران چه زمانی از این سهم به سود نقدی دست می‌یابند؟

پاسخ: برای سال 1397 امیدواریم شرمنده سهامداران نباشیم و سود تقسیم کنیم.

«تجار» به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 1.7 تومان سال گذشته 0.2 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم صفر تومان سال گذشته صفر تومان

هزینه‌های مالی به ازای هر سهم (4.7) تومان سال گذشته (4.6) تومان

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 1.2 تومان

حاشیه‌های مجمع

- رئیس جلسه گفت تعیین حسابرس به خاطر نیاز به مجوز بانک مرکزی امروز انجام نمی‌گیرد که نماینده بورس اظهار بی‌اطلاع کرد در این مورد که فقط بانک‌ها چنین قانونی دارند و مسوولان شرکت گفتند بانک مرکزی به ما نامه داده در این مورد.

- فردی که پروژه تجاری را توضیح داد از اینکه کت نپوشیده پوزش خواست و علت اینکار را جلوگیری از گرم شدن کره زمین دانست.

- مجمع با حدود نیم ساعت تاخیر شروع شد.