انتظارات خوش‌بینه در گفت‌وگوی ایران با اروپا سایه افکند

تداوم مذاکرات برجامی

09:58 - 1400/01/18
مذاکرات برجام در حالی در شرایط خوش‌بینانه و با رضایت نسبی به پایان رسید که ایران و اروپا هر دو در پایان به تداوم مذاکرات با تاکید بر کلیات و روشن‌نمایی جزییات نفتی و بانکی به توافق رسیدند.
تداوم مذاکرات برجامی

دنیای بورس: در حالی که پیش از آغاز مذاکرات امروز وین خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته بود مذاکرات ایران و اروپا از بن بست خارج شد که در پایان مذاکرات وین دو طرف با اعلام فدریکا موگرینی؛ رییس سیاست خارجی اروپا برای تداوم مذاکرات به تفاهم رسیدند. به نظر می‌رسد همچنان که آنگلا مرکل گفته است: دو طرف روی کلیات به توافق رسیدند اما برای فهم جزییات باید مهلت بیش‌تری به هم بدهند.

پیشرفت توافق‌های نفتی و بانکی؛ دو محور اصلی مذاکرات امروز در وین بود. البته رایزنی‌های ابتدایی در خصوص فروش نفت را تا حدی موفقیت‌آمیز اعلام کرد. این در حالی است که یک دیپلمات اروپایی به رویترز می2گوید: سوئیفت کلیدی‌ترین محور مذاکرات است؛ اما ایران برای سود بردن از اختلافات اخیر میان اروپا و آمریکا باید تا پایان سال جاری میلادی منتظر بماند.

در تایید این صحبت‌ها ژان ایو لودریان؛ وزیرخارجه فرانسه با اشاره اینکه ایران باید تهدید به «خروج از برجام» را متوقف کند می‌گوید: نهایی کردن پیشنهادهای اقتصادی به ایران تا پایان ماه اوت امکان‌پذیر نیست و احتمالا تا نوامبر طول خواهد کشید.

در همین حال فدربگا موگرینی پس از جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام از ادامه مذاکرات همه طرف‌ها برای یافتن راه‌های حفظ برجام خبر داد و گفت : در نشست امروز راه حل‌های عملی برای عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران مطرح شد.

به گفته وی طرف‌ها به دنبال حفظ روابط اقتصادی و مسیرهای تبادلات مالی با ایران هستند و می‌خواهند صادرات نفت،گاز و فرآورده‌های نفتی از ایران ادامه پیدا کند.

موگرینی از تضمین اعتبار صادرات برای شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی خبر داد و گفت: اتحادیه اروپا با بازنگری در مقررات بازدارنده ، زمینه ادامه کار شرکت‌های اروپایی در بازار ایران را فراهم می کند و اتحادیه اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد. در همین حال وزیر امور خارجه ایران نیز تاکید کرده بود: تعهدات اروپا را امروز به تهران منتقل می‌کند تا ایران در این خصوص تصمیم بگیرد. به گفته محمد جواد ظریف بسته پیشنهادی اروپا قابل اجرا بود اما کافی و دقیق نبود.

طبق بیانیه کمیسیون برجام، اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به گفتگوها و بررسی جزئیات فنی مسائل ادامه می‌دهند و در صورت نیاز جلسات دیگری در سطح وزیران خارجه خواهند داشت.

پیش‌تر رییس جمهوری در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه و آلمان گفته بود: انتظار ما از اروپا ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان بندی تا بتواند نقشی جبران کننده در قبال خروج آمریکا داشته باشد. البته ظریف به نقل از رییس جمهوری گفته بود: دو روز پیش بسته‌ای دریافت کردیم که رئیس جمهور گفت کافی نیست. لابی مهم اروپا برای حفظ قرارداد ایرباس با ایران

در همین حال برخی اخبار حکایت از این دارد لابی هوایی اروپا با آمریکا برای اخذ مجوز تحویل هواپیما به ایران آغاز شده و اتحادیه اروپا در تلاش است بتواند قرارداد ایرباس با ایران‌ایر را حفظ کند.

 امروز همچنین در پایان جلسه نتیجه جلسه کمیسیون مشترک برجام در 10  بند اعلام شد که بدین ترتیب:

1. نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا در 6 جولای (15 تیرماه) به درخواست ایران در وین برگزار شد و کمیسیون مشترک به منظور بحث در مورد مسیر پیش رو برای حصول اطمینان از اجرای مستمر توافق هسته ای در تمامی ابعاد آن و بررسی مسائل حل نشده ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و وضع مجدد تحریم‌هایی که وفق برجام و پیوست شماره دو آن رفع شده بود. موضوعی که عمیقا موجب تاسف اعضای کمیسیون مشترک شده است، تشکیل شد.

2. کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را برعهده دارد.

3. کمیسیون مشترک به ریاست فدریکا موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و با حضور وزیران خاجه چین، فرانسه ، آلمان ، روسیه، وزیر مشاور انگلستان و ایران تشکیل شد.

4. اعضای برجام مجددا بر تعهد در اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای تاکید کردند برجام عنصری کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه است که بر اساس قطعنامه 2231 با اتفاق آرا به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است. اعضای برجام از یازدهمین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در 24 ماه می که ایفای تعهدات هسته ای ایران را مورد تایید قرار داد، ابراز خرسندی کردند.

5. تمامی طرف‌ها بر ضرورت اجرای کامل و موثر تمامی تعهدات هسته‌ای تأکید کردند و از پیشرفت‌های مداوم در زمینه نوسازی رآکتور تحقیقاتی اراک استقبال کرده و از اینکه انگلیس وظیفه ریاست مشترک گروه کاری اراک را بر عهده خواهد گرفت، رضایت خود را ابراز کردند.

طرف‌های توافق حمایت از نوسازی رآکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و تبدیل تأسیسات فردو به مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری را ادامه خواهند داد. طرف‌ها همچنین از پروژه‌های مهمی که بر اساس ضمیمه III برجام در زمینه‌های همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای انجام شده‌اند، استقبال کردند.

6. حاضرین اذعان کردند در برابر اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران، رفع تحریم‌ها، از جمله منافع اقتصادی حاصل از آن، بخش حیاتی برجام است. کنشگران اقتصادی که به دنبال کسب و کار مشروع با ایران بوده اند، با حسن نیت و بر مبنای تعهدات مندرج در برجام که در بالاترین سطح مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است عمل کرده‌اند.

7. شرکت‌کنندگان درباره اقدامات اخیر به منظور دستیابی به راهکاری عملی برای عادی‌سازی روابط اقتصادی و بازرگانی با ایران مذاکره کردند و ضمن استقبال از اقدامات فشرده انجام شده، تقویت مذاکرات فنی فشرده و بسیح منابع  قابل توجه به وسیله همه طرف‌ها  استقبال کردند.

8. حاضرین تعهد خود را درباره موارد زیر و در فضای توام با حسن نیت اعلام کردند:

- حفظ و ارتقای روابط اقتصادی  در بخش‌های گسترده با ایران

-حفظ و ارتقای کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران

-تداوم صادرات نفت و میعانات گازی  و محصولات نفتی و پتروشیمی ایران

-تداوم رابطه حمل‌ و نقل دریایی (ارتباط دریایی  ار جمله کشتی‌رانی و بیمه)،  ارتباط هوایی، زمینی و حمل‌و نقل ریلی

-ارتقا پوشش مربوط به اعتبار در بخش صادرات

-حمایت روشن و موثر از کنشگران در بخش‌های اقتصادی که با ایران رابطه تجاری دارند به خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط که ستون فقرات بسیاری از اقتصادها محسوب می‌شوند.

-تشویق به سرمایه‌گذاری‌های هرچه بیشتر در ایران

-حمایت از فعالیت‌های اقتصادی  برای سرمایه‌گذاری و سایر فعالیت‌های مالی و بازرگانی در ایران و یا در ارتباط با این کشور

-گردآوری کارشناسان بخش خصوصی  و دولتی  به وسیله  ارتقای شوراهای کاری

-حمایت عملی برای (روابط) بازرگانی  و سرمایه‌گذاری در ایران

-حمایت از شرکت‌ها در برابر  پیامدهای  خارجی تحریم‌های آمریکا

اتحادیه اروپا در حال  پیشبرد فرایند «قوانین مسدودساز (تحریم‌ها) است تا به این وسیله از  شرکت‌های کشورهای اعضای اتحادیه اروپا  حمایت کند و مجوز وام خارجی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را برای پوشش دادن ایران به روز رسانی کند. طرف‌های شرکت‌کننده، روی مسایل اشاره شده به وسیله تلاش‌های دوجانبه و همکاری با شرکای جهانی به منظور تشویق  آنها برای پیروی از سیاست‌های مشابه کار می‌کنند. تا ساز و کار مشابهی در روابط اقتصادی با ایران ایجاد کنند.

9. این اقدامات با هدف حفظ توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد که در راستای منافع امنیتی همه است.

10. طرف‌های شرکت‌کننده موافقت کردند تحت نظارت کامل و در نشست مجدد کمیسیون مشترک  برجام از جمله در سطح وزرا در راستای ارتقای تلاش های مشترک خود ادامه دهند. شرکت‌کنندگان  بر عزم خود در راستای توسعه موثر و اجرای راهکاری‌ها عملی درباره موارد بالا تاکید کردند.