مجمع سیمان صوفیان هیات مدیره را ابقا کرد

پیش‌بینی‌های سودآور در « سصوفی »

07:08 - 1400/01/18
با پیگیری برنامه‌های 5 گانه سیمان صوفیان با محور افزایش ضریب صادرات، پیش‌بینی‌های سودآوری «سصوفی» تغییر می‌کند. سیمان صوفیان در مجمع امسال برنامه تقسیم سود را هم به اجرا گذاشت.
پیش‌بینی‌های سودآور در « سصوفی »

مجمع سالانه سیمان صوفیان با حضور 86 درصد سهامداران رسمیت یافت. در پایان مجمع از 19.9 تومان سود محقق شده به ازای هر سهم، تقسیم سود 14 تومان به تصویب صاحبان سهم رسید.

همچنین اعضای هیات مدیره سیمان صوفیان سرمایه‌گذاری سیمان تامین، سیمان شاهرود، سیمان قاین، سیمان ارومیه و گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن به مدت دو سال ابقا شدند.

 گزارش هیات مدیره

مدیرعامل سیمان صوفیان علاوه بر وضعیت عملکردی مجموعه، برنامه‌های پیش‌رو «سصوفی» را نیز تشریح کرد:

الف) براساس گزارش هیات مدیره چهار سال گذشته مقدار فروش مرتبا کاهش یافت. با وجود کاهش مقدار تولید از 1.28 میلیون تن در سال 1395 به 1.26 میلیون تن در سال 1396، درآمد حاصل از  فروش 30 درصد رشد داشت که بخاطر بالارفتن نرخ فروش بود. همچنین هزینه‌های مالی 12 درصد کاهش یافت.

ب) سیمان صوفیان قصد دارد جهت اصلاح ساختار سرمایه خود در سال 1397 اقدام به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی کند که جزییات آن پس از قطعی شدن در کدال اعلام می‌شود.

پ) سهم سیمان صوفیان از کل بازار ایران 2.27 درصد در سال 1396 بود. «سصوفی» 6 نوع سیمان تولید می‌کند که دو مورد از آن سیمان تیپ 2 و سیمان 325-1 در سال 1396 به سبد محصول‌ها اضافه شد. تولید و عرضه سیمان در پاکت‌های 25 کیلویی از دیگر اقدام‌های شرکت بود.

ت) اکتشاف معدن سنگ‌آهن با ذخیره 1.6 میلیون تن برای مصرف در «سصوفی» یا فروش به شرکت‌های دیگر از اقدام‌های در جریان است. صادرات از 27 هزار تن در سال 1395 به 63 هزار تن در سال 1396 رسید، گرچه تحویل داخلی کاهش یافت.

ج) مدیران سیمان صوفیان می‌گویند: سیمان پاکتی را هر تن 130 هزار تومان و سیمان فله را 115 هزار تومان فروختیم. در صادرات سیمان پاکتی را هر تن 77 هزار تومان و سیمان فله را هرتن  75 هزار تومان فروختیم. هر تن کلینکر را 66 هزار تومان به صورت میانگین صادر کردیم. البته مدیرعامل تاکید دارد: قیمت‌های صادراتی در حال حاضر بالاتر رفته است.

ح) «سصوفی» توانست مجموعا 1.6 میلیارد تومان در هزینه‌های انرژی و قطعات صرفه‌جویی کند. مبلغ کل فروش در سال 1396 به 140 میلیارد تومان رسید که سال قبل از آن 110 میلیارد تومان بود.

خ) به گفته مدیر عامل سیمان صوفیان 5 برنامه آتی را پیش‌رو دارد:

1. تعیین تکلیف کوره‌های خط یک. در حال بررسی برای تولید سیمان سفید یا دولومیت در این خط قدیمی هستیم اگر امکان‌پذیر و به صرفه باشد.

2. اکتشاف و شناسایی ذخیره احتمالی بیشتر در معادن کارخانه

3. ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و نیز راه‌اندازی سامانه GPS

4. استفاده از نخاله‌های شهر تبریز جهت خط تولید

5. نصب سلول‌های خورشیدی در محیط کارخانه که در دست بررسی است.

* براساس گفته مدیران «سصوفی» پیش‌بینی شده نسبت سود خالص به فروش از 7 درصد در سال 1396 به 10 درصد در سال 1397 برسد. بر این اساس پیش‌بینی سود حدود 30 تومانی به ازای هر سهم برای سال 1397 وجود دارد.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس سیمان صوفی مقبول و بدون بند شرط اعلام شد:

الف) بند 5 (تاکید بر مطلب خاص) جمعا حدود 6.9 میلیارد تومان مطالبات راکد و سنواتی شرکت وصول نشد که 1.2 میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های گروه است. به گفته هیات رییسه برخی از این اقلام مربوط به طرح توسعه است و در حال پیگیری حقوقی است. مدیرعامل در این خصوص می‌گوید: سعی می‌کنیم در سال 1397 این موارد را تعیین تکلیف کنیم.

ب) بند 6 (تاکید بر مطلب خاص) شکایت شرکت متاگروپ ارمنستان منجر به حکم قطعی دادگاه به پرداخت 3.4میلیارد تومان (معادل یک میلیون دلار) توسط سیمان صوفیان شد. براساس توضیح‌های هیات مدیره، «سصوفی» از سال 88 قراردادی به مبلغ 2 میلیون دلار با شرکت ارمنستانی داشت که توانست با دفاعیه‌های انجام شده مبلغ 2 میلیون دلار را به یک میلیون دلار کاهش دهد.

هیات رییسه در این باره می‌گویند: نهایتا از طریق رییس قوه قضائیه، پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارسال شد و مدیران مجموعه امیدوارند تلاش‌ها به نتیجه برسد و حقی از شرکت ضایع نشود. مدیرعامل هم تاکید دارد: تلاش داریم رای توقف اجرای حکم را بگیریم. در پاسخ یکی از سهامداران گفته شد که چک دلاری داده شده است و در صورت قطعی شدن حکم به دلار نرخ 4200 تومان (یا هر نرخ رسمی دیگر) پرداخت خواهد شد. 3.5 میلیارد تومان برای این موضوع ذخیره گرفته شد.

ت) بند 7 (تاکید بر مطلب خاص) 40 درصد سیمان زنجان در مالکیت سیمان صوفیان است و اعمال حاکیمت در آن شرکت را به سیمان فارس و خوزستان تفویض کرده و در آنجا نفوذی ندارد. به گفته هیات رییسه این سرمایه‌گذاری چند سال پیش به مبلغ 11 میلیارد تومان خریداری شد. قرار است افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی در آن شرکت انجام شود تا شرکت در شش ماهه از مشمولیت ماده 141 خارج شود.

ث) درباره معاملات ماده 129 یکی از سهامداران درباره معاملات با شرکت آذریت و عدم وصول مطالبات از این شرکت پرسید که مدیر مالی سیمان صوفیان در پاسخ گفت: طلب «سصوفی» از آذریت با افزایش سرمایه‌ای که در جریان دارد تسویه خواهد شد. قرار بود طرح تولید بتن سبک در شرکت آذریت اجرا شود که نهایی شد و تنها منوط به تصمیم‌گیری سهامدار عمده آذریت است. اصلاح ساختار مالی هم در همین راستا صورت خواهد گرفت.

نماینده بورس نیز درباره هزینه‌های جذب نشده پرسید که چرا با وجود افزایش تولید هزینه‌های جذب نشده بالا رفته است؟ که هیات رییسه در پاسخ تاکید کرد: تولید کلینکر بیش از 18 درصد کاهش داشت و چون هزینه‌های استهلاک تا مرحله کلینکر بیشتر است هزینه های جذب نشده بیشتر شد.

پرسش و پاسخ

در بخش پرسش و پاسخ هیات مدیره سیمان صوفیان به 6 پرسش سهامداران پاسخ دادند:

الف) بازار صادراتی: هیات رییسه درباره بازار صادراتی هدف مجموعه گفتند: بازار صادراتی «سصوفی» شمال عراق و کشورهای CIS شامل گرجستان، ارمنستان، روسیه و کریمه است. در سال جاری تا به امروز 22 هزار تن صادر شد. نرخ فروش کلینکر درب کارخانه هر تن 72 هزار تومان و نرخ سیمان درب کارخانه 100 هزار تومان است.

ب) تعرفه گمرکی: هیات مدیره همچنین درباره تعرفه گمرکی صادرات به اقلیم کردستان عنوان می‌کند: تعرفه در پیرانشهر برای شمال عراق 13 دلار تا 15 دلار است.

پ) صادرات ریالی یا ارزی: یکی از سهامداران از هیات مدیره پرسید که صادرات مجموعه ریالی است یا ارزی؟ که هیات رییسه در پاسخ به این پرسش گفتند: در کشورهای حوزه CIS تلاش داریم قراردادها را ارزی منعقد کنیم. برای عراق و افغانستان اجازه صادرات ریالی داریم.

ت) کشش صادرات: مدیرعامل همچنین درباره کشش حداکثری بازار برای صادرات به مناطق هدف عنوان کرد: نهایتا همان 200 هزار تن است که برای امسال در نظر گرفته ایم، گرچه روند رو به رشد خواهد بود.

ث) دلیل کاهش سود: مدیرعامل نیز درباره علت کاهش سود در سه ماهه چهارم سال گفت: اعمال پرونده‌های تعزیراتی سال‌های قبل در حساب‌های شرکت باعث کاهش سود در سه ماهه آخر شد.

ح) افزایش مواد ویژه مصرفی: هیات مدیره همچنین درباره علت افزایش مواد ویژه مصرفی در سال 1396 عنوان کرد: توقف‌ها و سرد و گرم کردن کوره باعث این موضوع است.

«سصوفی» به روایت اعداد

  • سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 19.9 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 14 تومان
  • بهره مالی به ازای هر سهم؛ (18.9) تومان
  • سود انباشته درپایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 21.1 تومان

حاشیه مجمع

- تاریخ تاسیس: سیمان صوفیان در سال 1345 تاسیس و در سال 1351 وارد بورس تهران شد. سرمایه‌گذاری سیمان تامین سهامدار عمده «سصوفی» است. سیمان صوفیان به عنوان تنها تولیدکننده سیمان خاکستری در آذربایجان شرقی ظرفیت تولید روزانه 7 هزار تن دارد.