مجمع بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کوی برگزار شد

پروژه‌های 9 گانه « رتکو »

06:56 - 1400/01/18
بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کوی در مجموع سالانه زمانبندی پروژه‌های 9 گانه را تشریح کرد. «رتکو» سود تقسیمی سالانه را نیز با موافقت صاحبان سهام به تصویب رساند.
پروژه‌های 9 گانه « رتکو »

مجمع سالانه بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کوی با حضور 69 درصد صاحبان سهام رسمیت یافت. در این میان 50 تومان سود تقسیمی به ازای هر سهم و 135 میلیون تومان پاداش تصویب شد. روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز روزنامه کثیر الانتشار مجموعه انتخاب شد.

گزارش هیات مدیره

محمد علی جبرییلی؛ مدیرعامل بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کوی با رصد عملیات شرکت، طرح‌های در حال پیگیری مجموعه را تشریح کرد:

الف) تحویل «رتکو»: براساس گفته مدیرعامل در زمان تحویل شرکت مشکلات مالی گریبانگیر شرکت بود که از سال 1393 شروع شده بود و ناشی از عدم وصول مطالبات بود. با تشکیل کمیته وصول مطالبات توانستیم با دریافت وجه توانستیم بخشی از مطالبات سود سهامداران حقیقی را به مبلغ 2 میلیارد تومان بپردازیم.

حدود 5 ماه حقوق پرسنل شرکت پرداخت نشده بود که 95 درصد آن پرداخت شد. بدهی‌های مالیاتی و بیمه شرکت هم به تعویق افتاده بود که در چند ماه اخیر تقسیط و بخشی از آن پرداخت گردید. مطالبات بازرس‌های خارجی هم حدود 1.3 میلیون یورو بود که عدم پرداخت آن سبب شده بود در مواردی از ما شکایت کنند یا در کارهای محول شده همکاری نکنند.

البته حدود 700 هزار یورو از این بدهی پرداخت شد. دستگاه‌هایی هم مورد نیاز شرکت بود که بخشی از آن خریداری و بخش دیگری در سال 1397 خریداری خواهد شد.

ب) دستورکارها: گزارش هیات مدیره نشان می‌دهد با توجه به فزونی هزینه‌ها، اصلاح ساختار سازمانی و حذف برخی از مدیریت‌ها و بخش‌ها در دستور کار قرار گرفت. عدم وجود سیستم مکانیزاسیون مشکلات و ناهماهنگی‌هایی در ارتباط بخش‌های شرکت ایجاد می‌کرد که پیاده‌سازی آن آغاز شد.

پ) درآمد و سود: گزارش هیات مدیره نشان می‌دهد «رتکو» در سال 1396 به درآمد 51.6 میلیارد تومانی و سود خالص 5.8 میلیارد تومانی رسید. تعداد پرسنل 572 نفر در پایان سال مالی بود.

ت) پروژه‌های سال 96: «رتکو» بیش از 67 فقره قرارداد جدید در سال 96  منعقد کرد. از میان 140 پروژه مهم‌ترین آن‌ها 40 پروژه با درآمد 43 میلیارد تومانی است که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

1) پروژه خدمات بازرسی فنی طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که در دوران ساخت پروژه درآمد خوبی داشت. «رتکو» قصد دارد بازرسی پس از بهره‌برداری این پروژه را هم در اختیار بگیرد.

2) خدمات بازرسی طرح توسعه پالایشگاه نفت اصفهان

3) بازرسی تجهیزات داخلی و خارجی پتروشیمی بوشهر

4) بازرسی قبل از حمل کالای سیراف انرژی

ث) پروژه‌های سال 97: مدیرعامل به پروژه‌های سال 1397 هم اشاره کرد و گفت: در مناقصه های مربوطه برنده شده‌ایم و ابلاغ از سوی کارفرما صورت گرفت:

1) پتروشیمی سلمان فارسی

2) طرح و نصب خطوط لوله و برق‌رسانی چاه‌های نفت دارخوین

3) پروژه طراحی و ساختمان نفت (ODDC) در آبادان

4) پتروشیمی مارون

5) انرژی پارس

6) پروژه انتقال گاز به سه استان شمالی کشور

7) پتروشیمی فناوران

* البته «رتکو» اعلام کرد: در دو پروژه زیر که بزرگ‌تر از ستاره خلیج فارس است، برنده شد اما هنوز ابلاغیه بدستشان نرسید:

1) پروژه‌ای در عسلویه برای گازرسانی

2) پروژه توسعه نفت برای دشت آزادگان

* مبلغ هر کدام از این پروژه‌ها 25 میلیارد تومان است و اجرای آن احتمالا از تیرماه شروع شده و دوسال طول خواهد کشید.

ج) ورود به آسانسور: مدیرعامل در پایان اعلام کرد: در راستای تکلیف هیات مدیره موضوع بازرسی از شهربازی و قطعات خودرو و آسانسور هم مورد مطالعه قرار گرفت و در این خصوص آماده گرفتن پروژه است.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «رتکو» مشروط با یک بند شرط اعلام شد:

الف) بند 4 (بند شرط) مطالبات راکد و انتقالی از سنوات قبل به مبلغ 2.4 میلیارد تومان تعیین تکلیف نشد. براساس توضیح هیات رییسه عمده‌ترین مورد این موضوع مبلغ 500 میلیون تومان مربوط به «پترو ساحل توسعه خلیج فارس» که به خاطر خلع ید پیمانکار باید منتظر مناقصه بمانیم تا طلب ما به برنده آن منتقل شود. بقیه موارد هم برخی به خاطر اختلافات در حال بررسی در هیات داوری است یا هنوز تاییدیه دریافت نشد. نیمی از مبلغ مطالبات راکد هم مربوط به مبالغ کم است که به واحد حقوقی جهت پیگیری ارجاع شده‌است. رییس‌ جلسه به نتیجه رسیدن این موارد را مستلزم پیگیری مداوم شرکت دانست.

ب) بند 6 (تاکید بر مطلب خاص) صورت وضعیت‌های مربوط به 5.4 میلیارد تومان از درآمدهای شرکت تاکنون مورد تایید قرار نگرفت. به گفته رییس جلسه ذات کار پیمانکاری به صورتی است که باید منتظر تاییدیه باشیم.

پ) بند 7 (بند توضیحی) سرفصل دریافتنی‌های تجاری و غیرتجاری نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش یافت؛ به طوری که مانده این سرفصل در پایان سال مورد گزارش معادل 107 درصد درآمد عملیاتی شرکت بود. هیات رییسه در این خصوص می‌گوید: رشد درآمدهای شرکت می‌تواند سبب بالا رفتن دریافتنی‌ها شود و این مبالغ لزوما به معنی مطالبه تجاری نخواهد بود. به عنوان نمونه 2 میلیارد تومان سپرده حسن انجام کار ، 14.2 میلیارد تومان سپرده‌های بیمه و خرید قطعات از تنخواه که با پایان قراردادها تسویه خواهند شد.

ت) بند 10 (بند بازرسی) تکلیف مجمع سال قبل درباره استفاده از ظرفیت تجهیزات موجود به نتیجه قطعی و موثر نرسید. به گفته مدیرمالی شرکت توانست از 85 درصد ظرفیت خود در سال مورد گزارش استفاده کند.

پرسش و پاسخ

در بخش پرسش و سهامداران، هیات رییسه به 8 مساله سهامداران پاسخ دادند:

الف) حاشیه سود قراردادهای جدید: هیات مدیره درباره حاشیه سود قراردادهای جمله قراردادهای جدید می‌گویند: در برخی از پروژه‌ها به خاطر رقابت مجبوریم کمترین سود را در نظر بگیریم از جمله در زاگرس جنوبی قرارداد 4.3 میلیاردی با سود 4 درصدی در نظر گرفته بودیم اما در کنار آن پروژه، مجموعه توانست کارهای دیگری انجام دهد که حاشیه سود بالای 40 درصدی داشت.

به گفته مدیرعامل تخصص من خودرو است و قصد دارم در بازرسی قطعات خودرو وارد شوم که هنوز هیچ شرکتی وارد نشده است و تنها یک شرکت به صورت سنتی در این زمینه کار می‌کند. این زمینه کاری حاشیه سود بالایی خواهد داشت.

ب) رتبه‌بندی بین‌المللی: مدیرعامل درباره رتبه‌بندی بین‌المللی برای شرکت عنوان کرد: با سه شرکت از کشورهای پرتغال، ترکیه و چین تفاهم‌نامه داریم و قصد داریم در اخذ قرارداد با آن‌ها همکاری کنیم. وزیر نفت اخیرا دستور داده برای بازرسی خارجی از شرکت‌های خارجی به عنوان همکار شرکت‌های ایرانی استفاده شود.

رتبه‌بندی بین‌المللی برای شرکت پیش‌نیازهای فراوانی دارد، از جمله باسد در پنج قاره شعبه داشته باشیم که در حال حاضر تنها در هلند شعبه داریم.

پ) بدهی‌های ارزی: هیات رییسه درباره تاثیر نوسان‌های ارزی بر بدهی‌ها عنوان کرد: بازرسی هنگام ساخت تا بسته‌بندی دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که کارفرما در خارج از کشور خریداری می‌کند به ما محول می‌شود و ما افرادی را که از ایرانیان مقیم در خارج هستند برای بازرسی می‌فرستیم. هزینه بازرسی بخشی بابت دستمزد این افراد پرداخت می‌شود که بدهی ارزی شرکت از این بابت است.

به گفته مدیر مالی مطالبات ارزی مجموعه همیشه بیش‌تر از بدهی‌های ارزی شرکت است و بنابراین از جهت گران شدن نرخ ارز ریسکی نخواهیم داشت. البته در حال حاضر به خاطر نامشخص بودن وضعیت ارزی مشکلاتی وجود دارد، مثلا از پالایشگاه خلیج فارس طلب ارزی وجود داشت که به حساب ما در بانک منتقل شده اما به خاطر وضعیت فعلی قادر به انتقال آن نیستیم.

ت) پروژه‌های جدید: هیات مدیره درباره سود اعلامی در گزارش تفسیری پروژه‌های جدید تصریح کرد‌: آنچه در گزارش مزبور آمده است مربوط به پروژه‌های فعلی است و پروژه‌های جدید سبب افزایش سود خواهد شد.

ث) سود انباشته: هیات رییسه درباره اینکه آیا در افزایش سرمایه از سود انباشته 9.6 میلیارد تومانی استفاده نمی‌کند؟ گفت: در حال حاضر قرار است افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی باشد ولی با توجه به الزام بورس به افزایش سرمایه تا 20 میلیارد تومان در صورت لزوم ممکن است به روش‌های دیگر از جمله سود انباشته برسیم.

ح) عرضه سهم: معاون سرمایه‌گذاری «وپترو» درباره اینکه چرا سهامدار عمده در هنگام رشد قیمت سهم شدیدا سهم را عرضه می‌کند؟ گفت: ما معتقدیم باید قیمت سهم را در عملکرد شرکت و در بلندمدت ببینیم. بالا نگه داشتن قیمت سهم بدون عوامل بنیادی از دید ما دارای اشکال است.

خ) سود شرکت: سود شرکت در دو سال اخیر برخلاف سال‌های قبل با توجه به ساختار ترازنامه کیفی نیست. از 5 میلیارد صورت‌حساب‌های تایید نشده مدیرعامل در این خصوص می‌گوید: در مقطعی به خاطر تغییر مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تعطیلی دفتر تهران آن پالایشگاه، صورت وضعیت‌های ما در تایید دچار مشکل شد که در حال حاضر امور پالایشگاه روی روال است.

به گفته وی باید 5 تا 6 درصد تولرانس (نوسان) در صورت وضعیت‌های تایید شده در نظر بگیریم. بنابراین در این مورد تاییدیه زمانبر است اما سوخت نخواهد شد.

د) تعدیل نیرو: مدیرعامل همچنین درباره بحث تعدیل نیرو می‌گوید: تعداد پرسنل در پایان سال 572 نفر بود و امروز 489 نفر است. بنابراین در صورت لزوم این کار انجام می‌شود. البته درنظر داشته باشید که پرسنل شرکت‌های بازرسی شناور است و برای پروژه‌های جدید ممکن است نیرو بگیریم.

«رتکو» به روایت اعداد

  • سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 64.2 تومان، سال گذشته؛ 63.8 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 50 تومان، سال گذشته؛ 61 تومان
  • هزینه مالی به ازای هر سهم؛ صفر تومان، سال گذشته؛ صفر تومان
  • سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 107 تومان

حاشیه‌های مجمع

- مدیرعامل در ابتدای گزارش اشاره کرد که 8 ماه از سال مالی در مدیریت شرکت مشغول به کار بود.

- مدیرعامل می‌گوید: گرفتن پروژه هایی با مبلغ کمتر از نیم میلیارد تومان را ممنوع کرده‌ام چون سود چندانی برای شرکت ندارند.

- درباره عرضه‌های سهامدار عمده از سوی سهامداران حقیقی اعتراض‌های متعددی ابراز شد که معاون سرمایه گذاری «وپترو» گفت: قصد نداریم با چند سفته باز که می‌خواهند سهم را بالا ببرند همکاری کنیم.

- مدیرعامل در حاشیه مجمع گفت: سال‌ها در گروه سایپا از کارشناس تا نایب رییس هیات مدیره مشغول به کار بود.

- پس از پایان مجمع از سهامداران به صرف افطار پذیرایی شد.