استثنا در مذاکرات ایران و اروپا

06:48 - 1400/01/18
روند مذاکرات برجامی ایران با اروپا همچنان ادامه دارد. ایران در حالی تنها موضوع‌های هسته‌ای در برجام را قابل مذاکره می‌داند که قضیه یمن را نیز یک استثنا تلقی می‌کند. در طرف دیگر اروپا نیز همچنان به دنبال رفتن به مسیری است که هم رضایت ایران و هم رضایت آمریکا را بدست بیاورد. با این اوصاف باید در انتظار ماند که در پایان این مذاکرات چه سرنوشتی برای برجام رقم خواهد خورد.

در شرایطی که رهبران اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام بارها اعلام کرده‌اند که خواستار حفظ توافق هستند و در این خصوص نیز مذاکراتی‌ با طرف ایرانی و نیز میان کشورهای اروپایی مذاکره‌کننده با تهران برگزار شده است، اما مقام‌های ایرانی ضمن پیگیری این مذاکرات به طرف مقابل هشدار داده‌اند که این گفت‌وگوها باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران هشدار داده که «ممکن است در پایان گفت‌وگو با اروپا اگر به نتیجه‌ای نرسیم از برجام خارج شویم. در این میان عباس عراقچی از مذاکرات تهران و بروکسل بر سر یمن خبر داد.

دیروز البته همچنین سوشما سواراج؛ وزیر خارجه هند در آستانه دیدار با محمدجواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران اعلام کرده بود که دهلی‌نو تنها تحریم‌های اعمال‌شده از سوی سازمان ملل متحد را علیه ایران اجرا می‌کند و از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا یا هیچ کشور دیگری پیروی نمی‌کند. ناظران بر این باورند هند می‌تواند بخشی از خلا آمریکا در معاهده هسته‌ای را پر کند.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.

در همین رابطه بخوانید:

روسیه از ایران و برجام چه می‌خواهد؟/ بهرام امیراحمدیان (روزنامه شرق)

ماجرای خطوط قرمز برجام/ نعمت احمدی (روزنامه شرق)

نحوه تصمیم‌گیری در ایران برای پاسخ به ترامپ/ شبکه الجزیره

تهیه طرح الزام‌آور دولت درباره برجام

نظر اتریش درباره حفظ برجام

سفر نتانیاهو برای گفت‌وگو درباره ایران

تکذیب خبر مذاکره ایران با اسراییل

امضای یادداشت تفاهم برای مقابله با تهدید ایران!

مقاومت در برابر FATF با همه توان/ روزنامه شهروند

مذاکرات تاریخی آمریکا در پیونگ یانگ