مجمع سالانه مبین وان کیش برگزار شد

برنامه‌های جذاب « اوان » در سال 97

06:41 - 1400/01/18
مبین وان کیش در مجمع سالانه اعلام کرد برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد. «اوان» البته برنامه یافتن استارتاپ‌های جذاب را در سال 97 در دستور کار دارد. «اوان» 80 تومان سود به ازای هر سهم سود تقسیم کرد.
برنامه‌های جذاب « اوان » در سال 97

مجمع سالانه مبین وان کیش با حضور 90 درصد سهامداران برگزار شد و در پایان از 88.7 تومان سود ساخته شده 80 سود تقسیم شد.

گزارش هیات مدیره

گزارش هیات مدیره در 5 بند اساسی پیش‌روی سهامداران قرار گرفت:

الف) اقدام‌ها: برخی از اقدام‌های «اوان» در سال 1396 به شرح زیر است:

1. احقاق حق شرکت در پرونده بیمه تامین اجتماعی و بازگشت 4.5 میلیارد تومان به سود شرکت

2.  اخذ قرارداد با تامین‌کنندگان محتوا

3. سرویس‌های جدید صوتی 8 ستاره (با شماره گیری 8*) در تلفن‌های ثابت

ب) گوشی‌های هوشمند: با توجه به گرایش جامعه به گوشی‌های هوشمند، مبین وان هم به همین سمت گرایش بیشتری پیدا کرده است. البته سرویس‌های تلفن ثابت و ارزش افزوده که قبلا روی آن متمرکز بودیم هم کماکان در فعالیت‌های شرکت قرار دارد.

پ) زمینه‌کاری: زمینه‌های کاری «اوان» نیز در 6 حوزه اعلام شد:

1. خدمات ارزش افزوده پیامکی (VAS) نسل دوم (2G)، سوم (3G) و چهارم (4G) بر بستر تلفن همراه با استفاده از امکانات اپراتورهای تلفن همراه. در ابتدای سال 96 با 10 سرویس نسل سوم شروع شد و تا پایان سال به 29 سرویس رساند. این سرویس‌ها نیازمند یافتن و عقد قرارداد با تامین‌کنندگان محتوا است که در حال انجام است.

2. حوزه ارزش افزوده صوتی (IVR) در بستر تلفن ثابت یکی از زمینه‌های کاری شرکت است که زیرساخت آن فراهم و در سال 1396 توسعه داده‌ شد و در ادامه نیز جای گسترش بیشتری دارد.

3. حوزه Streaming برای ارائه خدمات صوت و تصویر فراگیر به کاربران که «اوان» موفق به اخذ پروانه در این زمینه شد. سرویس‌های استریمینگ زیر نظر صدا و سیما قرار گرفت و محدود به چند شرکت شده که «مبین وان کیش» یکی از آن‌هاست.

4. سرویس Media WiFi که برای ارائه خدمات بی‌سیم در مکان‌های خاص مانند هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری از دو سال پیش در شرکت مورد توجه قرار گرفت و اکنون در هواپیمایی آتا این خدمت فعال است و مجموعه در تلاش است در سایر خطوط هواپیمایی هم ارایه کند.

5. حمایت از استارت‌آپ‌های استانی در دستور کار شرکت قرار گرفت تا با ایجاد منابع درآمدی برای آن‌ها به رشد و شکوفایی آن‌ها کمک کند. مذاکره با دانشگاه‌ها برای یافتن استارت‌آپ‌های جذاب از  برنامه‌های سال 1397 «اوان» است.

6. آموزش الکترونیکی (e-Learning) «اوان» که برای سرویس‌دهی به بخش دانشگاهی برنامه‌هایی در دست دارد.

ت) کاهش هزینه: کاهش هزینه‌ها در دستور کار شرکت بود و توانسته با این راهبرد سود شرکت را افزایش دهد.

ث) اهداف کلان: اهداف کلان «اوان» تا سال 1399 به شرح زیر اعلام شد:

1. افزایش سهم درآمدی شرکت در بازارهای خارج از اپراتورها

2. حرکت به سمت استارت‌آپ‌ها و استفاده از زیرساخت شرکت

3. تمرکز بر نیازهای مصرف‌کننده نهایی خدمات فناوری اطلاعات

4. افزایش سهم بازار از خدمات ارزش افزوده در بین 6 شرکت فعال و در عین حال شفافیت و پاک بودن در کسب درآمد که به ادعای مدیرعامل در حال حاضر هم شاخص است. (احتمالا اشاره مدیرعامل به فعالیت‌های نه چندان سالم برخی شرکت‌ها در جذب کاربران سرویس‌های ارزش افزوده موبایلی دارد) مدیرعامل در حاشیه جلسه اشاره کرد: سهم ما از این بازار خیلی کم است و به زودی سهم مناسب را کسب خواهیم کرد.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «اوان» مقبول و بدون بند شرط اعلام شد:

الف) بند 1-5 (تاکید بر مطلب خاص) بابت هزینه‌های مرتبط با درآمد خدمات 8 ستاره (8*) از طریق 22 شرکت مخابرات استانی تاکنون تاییدیه لازم دریافت نشده است. مدیرمالی در این باره می‌گوید: به خاطر انحلال شرکت‌های مخابرات استانی و تبدیل آن‌ها به مناطق مخابراتی در دریافت تاییدیه مشکل ایجاد شد. در نهایت قرار شد مخابرات ایران خود اقدام به حل و فصل موضوع کند.

مجموعه جهت احتیاط برای این موضوع 2.1 میلیارد تومان ذخیره گرفت که امیدوار است نیاز به پرداخت آن نباشد و به حساب سود شرکت برگردد.

ب) بند 2-5 (تاکید بر مطلب خاص) بابت حق بیمه قراردادهای ارائه خدمات 2.6 میلیارد تومان پرداخت و بیش از 700 میلیون تومان ذخیره گرفته شد. مدیرعامل در این خصوص می‌گوید: ادعای تامین اجتماعی رقم بزرگی بود که با پیگیری‌های انجام شده در دیوان عدالت اداری و موفقیت در پرونده شکایت شرکت، 4.5 میلیارد تومان ذخیره گرفته شده را به عنوان اقلام استثنایی به سود شرکت برگرداندیم.

ذخیره 700 میلیون تومانی هم جهت حسابرسی احتمالی نگهداری شده که مجموعه امیدوار است آن را نیز برگرداند. نماینده بورس جهت اطلاع سهامداران گفت: این 4.5 میلیارد تومان در سال‌های قبل به عنوان تعدیلات سنواتی در حساب‌ها ثبت شده بود و امسال به صورت اقلام استثنایی در سود عملیاتی آمده است.

یکی از سهامداران از حسابرس پرسید که آیا این کار با استاندارد حسابداری مطابقت دارد؟ که وی گفت: با توجه به اینکه برگشت ذخیره ناشی از اشتباه نبود و حکم قطعی دیوان عدالت اداری گرفته شده است. آمدن آن در سود عملیاتی مشکلی ندارد اما نظر ما این بود که برای سهامداران مشخص‌تر باشد و در اقلام استثنایی بیاید.

پرسش و پاسخ

در بخش و پرسش هیات مدیره سوال تعدادی از سهامداران را پاسخ دادند:

الف) ارزش مجموعه: در گزارش تفسیری مدیریت، ارزش «اوان» 300 میلیارد تومان ذکر شد، از دید سهامداران چگونه قیمت سهم می‌تواند به این ارزش منتهی شود؟ که هیات رییسه در توضیح این مساله گفتند: نگاه ما چشم‌اندازی است و معتقدیم مبین وان کیش هنوز در بازار به جایگاه خود نرسیده است.

وقتی درباره ارزش 300 میلیارد تومانی «اوان» سوال شد، نماینده بورس گفت: «اوان» در پاسخ به سازمان بورس و اوراق بهادار گفته این رقم اشتباه شده و رقم واقعی 59 میلیارد تومان است که رییس مجمع گفت: 59 میلیارد تومان مربوط به مورد دیگری و رقم 300 میلیارد تومان درست است.

ب) حمایت از استارتاپ‌ها: هیات مدیره درباره حمایت از استارت‌آپ‌های استانی تاکید کرد: هدف «اوان» روانسازی ارتباط استارت‌آپ‌ها با زیرساخت موجود در شرکت و اپراتورهاست و ضمن رشد استارت‌آپ از ظرفیت‌‌های مجموعه استفاده شده و سبب تولید سود می‌شود. البته شرکت با حرفه‌ای‌های صنعت هم کار می‌کند، از جمله قرارداد اخیر با «فیلم نت» که اخیرا افشا شد.

پ) ریسک‌ها: هیات رییسه درباره درباره یسک‌های «اوان» نیز گفت: مجموعه در بخش کم‌ریسک فناوری اطلاعات قرار گرفته است و در مسیر آینده نیز موضوع کم‌ریسک بودن یکی از معیارهای اصلی خواهد بود.

ت) اثرات درآمدی: هیات رییسه درباره اثرات درآمد Media WiFi با خطوط هواپیمایی تصریح کرد: در این فناوری فقط 8 تا 9 شرکت در دنیا کار می‌کنند و در ایران فقط اوان فعالیت دارد. تاییدیه‌های خطوط هواپیمایی را تا 50 درصد گرفته‌ایم و چون فعلا رقیب داخلی نداریم هر شرکت دیگری هم که بخواهد در این زمینه شروع کند، از «اوان» عقب‌تر است.

ث) درآمد سرویس 8 ستاره: مدیرعامل درباره سرویس 8 ستاره و ارقام درآمدی آن گفت: فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده است، به زودی به نتایج خوبی از نظر مالی می‌رسد که در کدال افشا خواهد شد. مدیرعامل این موضوع را نخستین خبر خوش از شرکت پس از مجمع دانست.

ج) برنامه‌ها: هیات مدیره درباره برنامه‌های «اوان» برای افزایش سهم بازار گفت: استراتژی اول مدیریت، متنوع‌سازی سرویس‌های شرکت است و سپس گسترش دامنه آن سرویس جهت حصول درآمد بیشتر.

چ) حوزه پرداخت: هیات مدیره درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای ورود به حوزه پرداخت با توجه به نظر وزیر ارتباطات برای از بین بردن انحصار در این زمینه دارد؟ که تصریح کرد:‌ در هیات مدیره در این زمینه بررسی‌هایی صورت گرفته اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

ح) افزایش سرمایه: مدیرعامل همچنین مقوله افزایش سرمایه نیز عنوان کرد: خیر، در حال حاضر برنامه‌ای نداریم.

خ) دلیل افزایش حاشیه سود: حاشیه سود ناخالص شرکت در سالیان اخیر رشد داشت اما جریان‌های نقدی ورودی کاهش یافت. یکی از سهامداران در این باره از هیات مدیره پرسید آیا علت آن عدم وصول مطالبات شرکت است؟ که مدیرعامل در پاسخ گفت: علت افزایش حاشیه سود پایان یافتن هزینه استهلاک تجهیزاتی است که در ابتدای تاسیس شرکت از ایتالیا وارد شده است و بنابراین نباید بر جریان ورود وجه نقد تاثیری داشته باشد.

«اوان» به روایت اعداد

  • سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 88.7 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 80 تومان
  • درآمد کل شرکت به ازای هر سهم؛ 466 تومان
  • بهره مالی به ازای هر سهم؛ صفر تومان
  • سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 86.2 تومان

حاشیه‌های مجمع

- درخواست نماینده بورس: نماینده بورس درخواست کرد در تقسیم سود موضوع برگشت ذخیره تامین اجتماعی در نظر گرفته شود که با اظهارنظر حسابرس معلوم شد مشکلی برای تقسیم حداکثری نیست.

- درآمد شرکت: مدیرعامل در حاشیه جلسه گفت: گزارش فعالیت ماه‌‌های بعدی نشان خواهد داد که درآمدهای شرکت در برخی از زمینه‌ها رشد شگفت‌انگیزی دارد.

- تاریخ تاسیس:‌ مبین وان کیش در سال 1389 در جزیره کیش تاسیس و در سال 1396 در فرابورس معامله شد.