گسترش روابط بانکی و تجاری در دستور کار تهران و مسقط قرار گرفت

کوچ مالی از دوبی به عمان؟

03:01 - 1400/01/18
بررسی‌ها از تغییر گرانیگاه مالی از دبی به عمان حکایت می‌کند. روز گذشته در جریان صحبت میان رییس‌کل بانک مرکزی و مقام‌های سیاسی و اقتصادی عمان، مواردی مطرح شد که نشان می‌داد عزم جدی برای انتقال کشتی تجارت ایران از دبی به مسقط وجود دارد.

مواردی نظیر «توسعه روابط بانکی ایران و عمان»، «ظرفیت عمان برای تبدیل شدن به حوزه صادرات مجدد»، «پذیرش ضمانت‌نامه‌های بانک‌های ایران در عمان»، «تشکیل کمیته مشترک بانکی ایران و عمان» و «بررسی سوآپ ارزی برای مبادلات بانکی» از روان‌سازی انتقال مالی بین این دو کشور حکایت دارد. در این دیدار، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به روابط سیاسی دو کشور عنوان کرد: عمان می‌تواند «مرکزیت روابط بانکی بین‌المللی ایران» را برعهده داشته باشد و در مقابل، مقام‌های عمانی با اشاره به تسهیل مقررات بانکی برای کشورهای سرمایه‌گذار، از رویکرد جدید ایران استقبال کردند.

البته به گفته کارشناسان در حال حاضر محدودیت‌های زیرساختی برای انتقال گرانیگاه مالی از دبی به مسقط وجود دارد؛ زیرا شبکه صرافی‌ها و ارتباطات آن با ایران در مسقط مانند دبی فعال نیست و در نتیجه مقام‌های دو کشور در فاز نخست، بیشتر بر توسعه روابط بانکی تاکید می‌کنند و در گام دوم با تسهیل این روابط می‌توان شرایط را برای فعالیت صرافی‌ها در این کشور مهیا کرد.

به نظر می‌رسد با ایجاد روابط جدید، ماموریت جدید بانک مرکزی برای ۲۸ بانک ایرانی صادر شده است. بانک مرکزی اعلام کرد می‌توانند نسبت به صدور ضمانت‌نامه ارزی تعهد پرداخت به نفع بانک‌های عمانی اقدام کنند.

تفصیل گزارش را اینجا بخوانید.