سازوکار قیمت برق در بورس انرژی

21:16 - 1400/01/17
بخش خصوصی تولیدکننده برق در مقام فروشنده نسبت به تعیین قیمت برق در بورس انرژی گلایه دارد و مدعی است فروش برق در بورس انرژی 30 درصد زیر قیمت عمده‌فروشی است.

در حالی که بر مبنای مصوبه شورای رقابت نهاد قانون‌گذاری و رگلاتوری باید بر عهده یک نهاد مستقل باشد اما از دید تولیدکنندگان برق این مساله رعایت نشده است. تعیین قیمت برق هم بر عهده یک هیات تنظیم مقررات بازار برق است که رئیس آن معاون وزارت نیرو است.

از دید تولیدکنندگان برق، قیمت برق در بورس انرژی 30 درصد پایین‌تر از قیمت عمده‌فروشی‌هاست و بیش‌تر به نفع شرکت‌های توزیع در مقام خریدار و به ضرر شرکت‌های تولیدکننده برق در مقام فروشنده است. در این میان ذکر این نکته می‌تواند اهمیت موضوع را نشان دهد که 60 درصد تولید برق توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، به همین دلیل پایین بودن قیمت برق می‌تواند تولیدکننده‌های برق را با چالش روبه‌رو کند.

از دید تولیدکنندگان برق شاید در برهه‌های زمانی و فصلی پیک مصرف، قیمت برق مناسب باشد اما در بیش‌تر اوقات قیمت‌ها پایین‌تر از عمده‎فروشی است و به گفته اعضای سندیکای تولیدکنندگان برق عرضه و تقاضا، قیمت برق را تعیین نمی‌کند.

در کنار مساله قیمت برق، این موضوع را هم باید مدنظر قرار داد که طلب شرکت‌های تولیدکننده برق از وزارت نیرو (شرکت مدیریت شبکه برق ایران که زیرمجموعه توانیر است) عمده است و وصول هم نمی‌شود و در حدود 14 تا 15 هزار میلیارد تومان است. حال با این اوصاف به نظر می‌رسد تداوم چنین شرایطی ممکن است بخش خصوصی را از حضور در میدان رقابت خارج کند.

انتقادات تولیدکنندگان برق را اینجا بخوانید.