بانک جهانی گزارش داد:

احتمال افت مختصر قیمت فلزات در سال آینده

20:05 - 1400/01/17
بانک جهانی در 'زارش بازارهای کالایی خود ضمن بررسی روند رشد قیمت فلزات و مواد معدنی در سه فصل ابتدایی سال 2017 از احتمال کاهش مختصر قیمت این محصولات در سال آینده میلادی خبر داد.
احتمال افت مختصر قیمت فلزات در سال آینده

شاخص قیمت فلزی و معدنی بانک جهانی در فصل سوم سال جاری با رشدی 10درصدی مواجه شد که عمده علت این امر نیز وجود تقاضای قوی از سوی چین به ویژه بخش  در زیرساخت و مسکن این کشور همچنین محدودیت‌های سمت عرضه این محصولات بود. در 9 ماه ابتدایی سال جاری نیز قیمت‌ها افزایشی 26 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده‌اند.

 چین به عنوان بازیگر اصلی بازار فلزات و مواد معدنی، باز هم بیشترین تاثیر را در جهش قیمت‌ها در سال جاری داشته است. تلاش دولت این کشور برای کاستن از ظرفیت مازاد تولید، جلوگیری از تولید غیرقانونی و در این کشور و همچنین افزایش سختگیری‌های زیست محیطی از جمله دلایل اصلی حمایت‌کننده از بازار این محصولات به حساب می‌آید.

بر طبق آمارهای بانک جهانی قیمت روی در فصل سوم سال جاذی رشدی 14 درصدی را به ثبت رسانده و که علت اصلی این روند نیز کاهش ذخایر این محصول و تداوم کمبود عرضه برای دومین سال متوالی است. محدودیت عرضه مس نیز به رشد 12 درصدی قیمت این محصول در سه ماهه سوم سال 2017 منجر شد. اخلال در تولید مس شیلی و پرو به علت اعتصاب‌های کارگری و افت تولید معدن گراسبرگ اندونزی به علت مشکل مجوز صادرات شرکت فری پورت از جمله دلایل حمایت‌کننده از رشد قیمت این محصول به حساب می‌آید.

سرب به تبع کاهش ذخایر، افت عرضه و بهبود تقاضا از سوی بخش باتری با افزایش قیمتی 8 درصدی در فصل سوم سال مواجه شد و آلومینیوم نیز در این میان به تبع کاهش تولید در چین به تبع سختگیری‌های زیست محیطی دولت این کشور، افزایش قیمتی 5 درصدی را در مدت مذکور به ثبت رساند.

در بازار سنگ آهن پس از افت قیمت ملموس در فصل دوم سال شاهد جهش 13 درصدی قیمت در سه ماهه سوم به تبع افزایش قابل ملاحظه تقاضا از سوی بخش تولید فولاد چین بودیم. کاهش مقطuی عرضه از سوی استرالیا و برزیل نیز در این روند نقش آفرین بود.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرده که قیمت فلزات در سال جاری میلادی افزایشی 22 درصدی را تجربه کند. در سال انتظار آینده می رود قیمت سنگ آهن به میزان ملموسی پایین بیاید اما رشد قیمت برخی فلزات پایه مانند سرب، روی و نیکل به علت محدودت تولید این افت را خنثی خواهد کرد.در مجموع نیز قیمت فلزات و مواد معدنی افتی مختصر را در سال آینده تجربه خواهند کرد.

بانک جهانی با در نظر گرفتن ریسک‌های پیش روی بازار فلزات مواردی همچون بهبود تقاضای جهانی، به تبع سختگیری‌های زیست محیطی به ویژه در چین را از عوامل احتمالی حمایت‌کننده از قیمت بر شمرده و افت تقاضا از سوی چین، ریسک جایگزینی سایر مواد و رشد عرضه به تبع کاهش سختگیری در چین را نیز به عنوان عوامل تضعیف‌کننده بازار معرفی کرده است.