استراتژی جدید صادراتی « فولاد »

18:09 - 1400/01/17
فولاد مبارکه که با تهدید اقدام‌های احتمالی ضد دامپینگ اتحادیه اروپا روبه‌رو شده، در حال تدوین استراتژی جدید صادراتی است. تصمیم «فولاد» که در 4 ماه نخست سال‌جاری خود را نشان داده، در راستای راهبرد جدید برای مقابله با هر گونه اقدام احتمالی است.
استراتژی جدید صادراتی « فولاد »

فولاد مبارکه که هدف اقدام‌های ضد دامپینگ اتحادیه اروپا قرار گرفت، در حال انتقال نقطه تمرکز از اروپا به سمت بازارهای عربی است؛ به طوری که بخش عمده صادرات این شرکت در 4 ماهه نخست سال جاری به این بازارها بوده است. البته اعمال تعرفه‌ها بر سر واردات فولاد ایران نزدیک 2 سال است که مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد اعمال این تصمیم به دلیل مخالفت‌ها و پیامدهایی که به دنبال دارد با پیچیدگی‌های خاصی روبه‌رو است.  

اجرای این تصمیم می‌تواند قیمت‌ها را بالا برده و صنایع پایین دست را در اروپا با مشکل مواجه کند، به همین دلیل در حوزه منطقه یورو با این موضوع مخالفت‌هایی نیز صورت می‌گیرد. در این میان حتی اتحادیه فولاد اروپا (یوروفر)، از اقدام‌های کمیسیون اروپا برای مقابله با دامپینگ ورق‌های فولادی گرم وارداتی ایران انتقاد کرده و این اقدام را کافی ندانسته بود. «یوروفر» گفته صادرات فولاد ایران به اروپا بیش از یک میلیون تن در سال است.

با این اوصاف بهرام سبحانی؛ مدیرعامل فولاد مبارکه با تایید انتقال نقطه تمرکز ار اروپا به سمت بازارهای عربی به «پرس تی.وی» می‌گوید: مجموعه در 4 ماه نخست سال‌جاری 476 هزار تن فولاد به ارزش 200 میلیون دلار صادر کرد که عمدتا به کشورهای عمان، امارات، اردن و مصر بود. البته به تایلند و چند کشور اروپایی نیز صادرات داشت، در حالی که میزان صادرات این شرکت در کل سال گذشته 700 هزار تن بود. پیش‌تر «دنیای بورس» ضرورت تغییر استراتژی صادراتی را مطرح کرده بود.

به گفته سبحانی قیمت محصول‌های فولادی ایران همچنان پایین‌تر از محصول‌های تولیدی در بازار بین المللی است و در ایران قیمت‌ها کنترل می‌شود تا فشاری بر مصرف کنندگان وارد نشود.

تازه‌ترین تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا را در «دنیای بورس» بخوانید.