واکنش «رمپنا» به واردات توربین

17:04 - 1400/01/17
در حالی که روز گذشته رئیس ایدرو از سرمایه‌گذاری مشترک با ایتالیای‌ها برای تولید توربین کلاس F خبر داد که مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به توانمندی‌های این مجموعه تولیدی در پوشش تولید برق منطقه خاورمیانه در مقام واکنش از دو برنامه گروه رمپنا برای ساخت توربین‌های کلاس F سخن به میان آورد.

برنامه توربین‌ها

پس از اینکه معاون وزیر صنعت از سرمایه‌گذاری مشترک با ایتالیایی‌ها برای ساخت توربین‌های کلاس F خبر داد، حال گروه مپنا در مقام پاسخ براساس آنچه که برنامه‌های خود می‌خواند، در زمینه ساخت توربین‌های کلاس F اعلام کرد: دو برنامه جامع را در حال بررسی دارد؛ یک برنامه با تکیه بر توانایی‌های بومی و داخلی که به گفته مدیرعامل این گروه با پیشرفت‌های خوبی همراه بوده و دوم با هماهنگی وزارت نیرو که قراردادی در این زمینه با شرکت زیمنس منعقد شده است. قرار است این توربین‌ها به صورت کاملا داخلی در ایران ساخته شود. به گفته عباس علی آبادی که بیشتر واکنش به صحبت‌های روز گذشته منصور معظمی است، تاکنون سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام شده است و به نظر نمی‌رسد با توجه به بازار محدود کشورمان در تولید این کلاس از توربین نیازی به سرمایه گذاری مجدد داشته باشیم.

مجموع تجهیزات توربین

از منظر مدیرعامل مپنا توربین کالای راهبردی محسوب می‌شود اما قیمت بالایی ندارد، مثلا برای توربین کلاس اف مجموع تجهیزات مورد نیاز یک بلوک کامل در مقیاس 60 میلیون دلار است که البته رقم قابل توجهی است.

توربین‌های ای تایپ

علی آبادی در گفت‌وگو با «تسنیم» با اشاره به ساخت توربین‌های «ای تایپ» می‌گوید: در حال حاضر در حال ساخت توربین‌های 3000 واتی در عراق هستیم که این رقم پیش‌تر بیش از 500 مگاوات در عراق و در سوریه 1000 مگاوات راه اندازی شده بود. به گفته وی «رمپنا» حتی در زمان تحریم‌ها بسیاری از این توربین‌ها را به کشورهای مختلف صادر  می‌کرد. این توربین‌ها از حیث راندمان تفاوت چندانی با توربین‌های کلاس اف ندارد اما باز هم سیاست وزارت نیرو بر این است که در ساخت توربین‌های سایز بزرگ‌تر هم اقدام کند.

ادعای مپنا

علی آبادی با ادعای اینکه مپنا توانایی پوشش تولید برق منطقه خاور میانه را دارد، تاکید می‌کند: این مجموعه به دنبال تولید محصول جدید دیگری است که میان 180 تا 200 مگاوات را پوشش دهد که آن هم تولید داخل است.