طرح‌های پتروشیمی در منطقه پارسیان

16:21 - 1400/01/17
 شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو با امضای تفاهم نامه‌ای به طور رسمی ساماندهی طرح‌های پتروشیمی و توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان را کلید زدند.

تفاهم‌نامه همکاری توسعه منطقه ویژه انرژی پارسیان میان مرضیه شاهدایی؛ معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مهدی کرباسیان؛ رئیس هیئت عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) امضا شد.

اولویت تامین خوراک

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین امضای این تفاهم نامه با بیان این که مشکلی برای تامین خوراک واحدهای پیش بینی شده در منطقه پارسیان وجود ندارد، تصریح کرد: تامین خوراک اتان در منطقه پارسیان به دلیل تعدد طرح‌ها محدود است اما اولویت تامین خوراک با طرح‌هایی است که سرمایه گذاری مشترک دارند.

مراحل نهایی

مهدی کرباسیان؛ رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز از ساخت 4  اسکله از 19 اسکله پیش بینی شده خبر داد و گفت: فراخوان ساخت واحد آب و برق منطقه نیز تا هفته آینده اعلام خواهد شد؛ به طوریکه در فاز نخست 500 مگاوات برق و 50 هزار مکعب آب به متقاضیان تحویل خواهد شد و این ارقام به تدریج افزایش خواهد یافت. به گفته کرباسیان درخواست های 5 شرکت برای ساخت واحدهای جدید پتروشیمی در منطقه ویژه انرژی بر پارسیان از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال بررسی است و مراحل نهایی اخذ مجوز را دنبال می‌کنند.

مذاکره با شل

کرباسیان با اشاره به این که شرکت پارسیان که پیشتر با طرح توسعه لامرد مشترک بود، بطور مستقل و با نام جدید شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان به ثبت رسیده است، گفت: شرکت شل نیز علاقه مندی خود را برای حضور در توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان اعلام کرده است و مذاکراتی نیز در چند نوبت با شرکت ژاپنی تویو انجام شده است.

جزئیات تفاهم‌نامه

براساس این تفاهم‌نامه، کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان دو طرف به منظور تسهیل امور تشکیل می‌شود و روند اجرای پروژه‌ها و همکاری میان دو طرف به شکل دائمی مورد پیگیری قرار می گیرد. همچنین فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز از سوی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در دستور کار قرار دارد. قرار است در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان امکان تولید چهار میلیون تن فولاد، 18 میلیون تن محصولات پتروشیمی، 1.2 میلیون تن آلومینیوم فراهم شود.علاوه بر این تامین 6 هزار مگاوات برق در سال و احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 40 میلیون تن و ساخت تاسیسات آب شیرین کن نیز از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای این منطقه است.