تازه‌ترین وضعیت قرارداد زیمنس با «رمپنا»

16:18 - 1400/01/17
 مدیرعامل مپنا با اعلام تازه‌ترین وضعیت قرارداد با زیمنس، از خرید توربین‌های ایتالیایی گلایه کرد و گفت: مپنا قادر است همه توربین‌های قدیمی را با استفاده از فناوری داخلی ارتقا دهد، به همین دلیل از مجموع 10 هزار مگاوات نیروگاهی که دولت در دست ساخت دارد و 5 هزار مگاوات آن مربوط به بخش خصوصی است.

عباس علی آبادی درباره خرید توربین‌های کلاس f از ایتالیا همزمان با امضای قرارداد مپنا با زیمنس برای انتقال فناوری اظهار کرد: متاسفانه این اتفاق با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی رخ داده و درحال انجام است و در آن دو توربین ساخته شده به نیروگاه بندرعباس ارسال شده است.

به گفته علی آبادی مپنا قادر است همه توربین‌های قدیمی را با استفاده از فناوری داخلی ارتقا دهد، به همین دلیل از مجموع 10 هزار مگاوات نیروگاهی که دولت در دست ساخت دارد و 5 هزار مگاوات آن مربوط به بخش خصوصی است. 24 توربین کلاس f باید ساخته و نصب شود تا انتقال تکنولوژی کلاس f به طور 100 درصد انجام شود. در همین حال فرآیند انتقال فناوری توربین‌های کلاس f که آخرین قسمت آن مهم‌تر از همه است، شروع شده و بنا به قرارداد منافع شرکت زیمنس هم باید تامین شود. به همین دلیل دو توربین اول را ساخته شده وارد م‌ کنیم و از توربین سوم در داخل کشور مونتاژ می‌شود و پس از توربین ششم، بخش سرد توربین در داخل ساخته خواهد شد و از توربین دوازدهم به بعد بخش گرم آن در داخل تولید می‌شود.

به گفته وی قرارداد مپنا و زیمنس برای انتقال تکنولوژی تابع زمان نیست، بلکه تابع تعداد است و می‌توان کل توربین‌ها را (24 عدد) در یک سال ساخت اما نه کشور توان و نه ظرفیت پذیرش این تعداد توربین را دارد.